metro.cz

JCDecaux nestíhá výměnu zastávek. Kvůli povolení

  11:34
Nové přístřešky v hlavním městě budou vznikat hlavně v létě.
Přístřešky budou mít asi zpoždění. | foto: MAFRA

Z Prahy mělo při výměně mobiliáře po skončení smlouvy s firmou JCDecaux zmizet do začátku letošního roku přes 200 reklamních nosičů. Šlo například o vitríny přístřešků zastávek nebo i o samostatně stojící reklamní plochy. Firma jich však odstranila jen asi třetinu.

Instalaci nových přístřešků u zastávek má na starosti městská firma Technologie hlavního města Prahy (THMP). Další vlna jejich montování by měla začít v červnu. Celkem město plánuje vyměnit 700 zastávek, jež vlastní firma JCDecaux. Té magistrát neprodloužil smlouvu na jejich provozování. „Demontáž je rozdělena do tří částí, takzvaných tranší, a obsahuje demontáž samostatných reklamních prvků v majetku firmy JCDecaux – konkrétně jde o sloupy, hodiny či vitríny. První tranše, ve které mělo být odstraněno 214 reklamních prvků, skončila v lednu 2022. Podle nám dostupných informací bylo ale odstraněno pouze 67 z nich. Zbylých 147 odstraněno nebylo, což jsme u společnosti JCDecaux reklamovali a vyzvali ji k nápravě,“ uvedl pro Metro mluvčí THMP Martin Drozd.

Chybějící povolení
Podle JCDecaux ke zpoždění došlo z důvodu nezískání potřebných úředních povolení. „Postupujeme přesně v souladu se smlouvou, v dostatečném předstihu jsme v rámci první tranše zažádali o všechna povolení potřebná k odstranění stavby,“ uvedl mluvčí JCDecaux Jiří Chvojka a dodal: „Je smutné, že město nedokáže zajistit, aby včas získalo potřebná povolení, i když pan primátor tvrdil opak.“ K demontáži mobiliáře má dojít o prázdninách v rámci druhé tranše. Přístřešky s reklamním nosičem ale mohly zmizet už dřív. Firma JCDecaux totiž měla i povolení pro práce i v zimním období. Protože ale podle společnosti magistrát nedodal povolení k odstranění zastávek, společnost na nich dál provozovala reklamní plochy. „Pokud by se situace opakovala nebo nezlepšila, bude na rozhodnutí magistrátu, s jakou tvrdostí bude plnění smlouvy vymáhat,“ doplnil Drozd.

Vlastní zastávky

  • Česká dceřiná společnost francouzské firmy JCDecaux provozovala stovky přístřešků v metropoli na základě smlouvy z roku 1994, výměnou za jejich zajištění a údržbu a nájem městu na nich může provozovat reklamu.
  • Smlouva skončila koncem loňského června, vedení města již před tím rozhodlo o tom, že pořídí vlastní mobiliář. Na jeho podobu město vypsalo designovou soutěž, prototyp poté nechalo umístit na Palackého náměstí. 
  • O nové zastávky by se v budoucnu měl starat dopravní podnik, ale definitivní rozhodnutí zatím nepadlo.

Na původní nevýhodnou smlouvu města se společností JCDecaux opakovaně upozorňovala například organizace Kverulant, která se zabývá kauzami týkajícími se veřejných institucí . „Připomeňme si, že Praha uzavřela smlouvu se společností JCDecaux o povolení 250 nových billboardů za výstavbu přístřešků na zastávkách MHD už v roce 2008. Už tehdy to byla smlouva pro město krajně nevýhodná. Nám vždy vadilo kšeftování s veřejným prostorem na úkor veřejných rozpočtů a roky jsme usilovali o zrušení této smlouvy. Chaotický přístup města nás nepřekvapuje. Billboardářům jde o velké peníze a některým úředníkům možná také,“ uvedl pro Metro Vojtěch Razima z neziskové organizace Kverulant.

Letní obměna
Nové přístřešky instaluje firma Energovod CZ, která podle dřívějšího vyjádření nemá problémy s dodávkami. „Masivní realizace nastane počátkem června a bude vrcholit v prázdninových měsících,“ uvedl šéf THMP Tomáš Jílek. Dodal, že takto to firma naplánovala i s ohledem na nižší dopravní provoz během léta. 

Autor:
zpět na článek