„Nejvíce nás zaměstnávají lampy, respektive jejich údržba a případné opravy. Na dispečerském pracovišti působí kolegové, kteří si dobře uvědomují svoji odpovědnost a důležitost. Jejich odpovědnost totiž spadá do takzvané kritické infrastruktury,“ vypráví nám po vstupu do hlavního sálu centrály vedoucí dispečinku THMP Karel Kala.
Každá lampa má profil
Holešovičtí dispečeři pracují s neustále se rozvíjejícími dohledovými systémy a softwary, které jim umožňují poruchy velmi rychle identifikovat a upřesňovat jejich příčiny. „Když to zjednoduším, tak každá lampa má v systému svůj profil, díky kterému si můžeme prohlédnout historii jejího stavu klidně až do roku 1975. Jejich poruchy nám nejčastěji hlásí občané. Co se týče poruch kamer, tak tam řešíme hlavně to, zda fungují. Přímo to od nás z centra vidíme. Do záznamu nemůžeme, takže ho ani neřešíme,“ dodává Kalův zástupce Michal Rouš s tím, že poruchy semaforů, které THMP předala firma Eltodo teprve nedávno, hlásí často například řidiči autobusů. „U nejzásadnějších poruch, které by mohly ohrozit zdraví nebo majetek Pražanů, musejí servisní technici zahájit práce do třiceti minut, u středně závažných do dvaceti čtyř hodin a u těch nejméně závažných do pěti dní,“ doplňuje Kala.
Hlavy jak pátrací balony
V centrále THMP lze laickým okem vypozorovat čtveřici nejdůležitějších dispečerů. „Tady Cyril odchází z práce asi nejvíce unavený. Denně absolvuje sto padesát hovorů, má na starost výjezdové skupiny, které koordinuje. Metoděj řeší křižovatky a komunikaci s policií. Ctirad má zase na starost, jak můžete vidět na obrazovkách na jeho stole, městský kamerový systém. A pak je tu Šárka. Součástí její práce je mimo jiné denně řešit několik desítek hovorů s občany,“ popisuje Kala.
Čísla pomohla
Když se ocitnete v situaci, kdy je v ohrožení život či zdraví, hrají roli vteřiny. Záchranářům, policii nebo hasičům je proto nutné do telefonu co možná nejlépe popsat místo, na kterém se momentálně nacházíte. Právě k tomuto účelu slouží štítky opatřené čísly, které jsou rozmístěny na skoro sto čtyřiceti tisících lampách veřejného osvětlení po celé metropoli. Tahle čísla ale výrazně zjednodušují i práci THMP při údržbě osvětlení.
„Pražská veřejnost má již v povědomí, za co jsme odpovědní a jak se mají poruchy nahlašovat. Že nejlepším identifikátorem lamp veřejného osvětlení je skutečně šestimístné číslo, které kolegové v systému zadají, a porucha je během chvilky identifikována. V minulosti docházelo k tomu, že veřejnost nahlašované poruchy identifikovala podle ulice a mnohokrát docházelo k upřesňování místa pomocí čísla na domech. Ne vždy byla porucha takto ihned lokalizována,“ vzpomíná pro Metro místopředseda THMP Tomáš Novotný, který se k nám během prohlídky holešovické centrály krátce připojil.
„Tím docházelo k delším telefonickým hovorům mezi dispečinkem a nahlašovatelem nebo také k opakovanému volání. V současné době funguje i nová aplikace pro nahlašování. Proto tento problém na dispečinku již neřešíme. Časy hovorů s veřejností máme tedy již mnohem kratší a komunikaci přesnější,“ míní Novotný.
Chroničtí stěžovatelé
Jako každé centrum, kam volají své postřehy lidé, mají i v Holešovicích své takzvané štamgasty. Tedy pravidelné stěžovatele, kteří telefonují pravidelně. Podle Novotného je jich v současnosti zhruba sedm. A u řady z nich se dá hovořit o jakési závislosti na hlášení poruch.
„Specifickou skupinou jsou lidé, kteří poruchy nahlašují, ale zároveň je vytvářejí. Během noční směny nám bylo jednou hlášeno celkem osmnáct poruch. Dispečer THMP pak ve spolupráci s operátorem vyhodnotili tento počet krátce po sobě jdoucích poruch jako úmyslné ničení veřejného majetku. Policie pak dotyčného v ranních hodinách chytila na Karlově náměstí. Víme to, protože nám to pak ještě volal,“ usmívá se Novotný.
Jindy zase telefonoval na pohotovostní linku 800 404 060 rozhořčený pejskař. Podle Novotného v nočních hodinách telefonicky nahlašoval poruchy osvětlení před divadlem. „Po identifikaci místa poruchy operátor THMP nahlašovateli sdělil, že park u Janáčkova divadla v Brně není v odpovědnosti THMP. Náš operátor nicméně aktivně poruchu předal na Technickou síť Brno na centrální dispečink,“ vzpomíná dále Novotný.
S bizarní historkou přispěchal i kolega Kala. „Nahlašovatelka poruchy cizí národnosti jednou telefonicky nahlásila denní směně, že v Praze 5 na Smíchově hoří sto lamp veřejného osvětlení. Operátorka se nejprve lekla, pak ale zachovala klid a správně posoudila, že se jedná o jazykovou bariéru, a zpětně se několikrát doptávala. Nakonec se omluvila za jazykovou nepřesnost a potvrdila operátorce, že lampy veřejného osvětlení pouze svítí. Důvodem byla servisní činnost na těchto lampách,“ doplňuje Kala. Nejvíce se dispečeři zapotili v únoru 2020, kdy se tuzemskem prohnal orkán Sabine.
„Dispečink denně přijímal nadměrný počet poruch hlášených v červených prioritách. Tento stav trval několik dní, kdy jsme denně zakládali sedmdesát poruch v té nejvyšší kategorii. Pro dispečerské řízení musel být uvolněn větší počet pracovních posádek elektromontérů, aby THMP i v této nelehké situaci plnily smluvní vztah, tedy začaly pracovat do třiceti minut,“ popisuje Novotný.
Na dispečinku THMP mají nejnáročnější období v zimě, kdy se začíná dříve stmívat. A pak také kolem půlnoci, kdy se vracejí lidé domů z restauračních zařízení.