metro.cz

Tudy neplujte! Suť z Barrandovského mostu lodě neodpuzuje

  18:18
Oprava dopravní tepny uzavřela plavební dráhy v krajních polích mostu. „Na některé prosby neplatí,“ tvrdí pražská Technická správa komunikací.

Další 1 fotografie v galerii
Takhle je to správně. Lodě mají proplouvat prostředním polem mostu. | foto: TSKMetro.cz

Jezdíte-li autem, musíte znát dopravní značky. Stejné je to s loděmi. Pokud se chcete plavit po vnitrozemských vodních cestách, klidně třeba jen na šlapadle, je dobré znát alespoň ty nejdůležitější znaky a symboly používané v rámci signalizace pro řízení plavby. Že je si tohoto faktu vědom každý? Poznatky pražské technické správy komunikací (TSK) hovoří o opaku. Rekonstrukce Barrandovského mostu přes Vltavu totiž nemá nutit k objíždění pouze řidiče aut, ale také například veslaře. Ti se totiž pod mostem prohánějí, kudy nemají.

„V rámci stavby jsou uzavřeny plavební dráhy v krajních polích mostu. Při probíhajících pracích na demolici a snášení říms hlavní části mostu je nutné, aby kanoisté a veslaři nejezdili v zavřených částech. Bohužel veřejnost tento zákaz pohybu v krajních polích nerespektuje. Je třeba na to znovu upozornit,“ říká pro deník Metro mluvčí TSK Barbora Lišková.

Jako na cyklostezce
Porušování zákazu proplutí, které se na hladině Vltavy pod Barrandovským mostem denně odehrává, nápadně připomíná situaci na levém břehu řeky. Kvůli opravě soumostí je totiž do konce srpna částečně uzavřena také frekventovaná cyklostezka A1. Jak informoval deník Metro minulý týden, i zde zákaz průjezdu kvůli padající suti kolařům a chodcům starosti zprvu příliš nedělal. Pomohly až zátarasy a kontroly ze strany pražských strážníků. TSK ale nechce být na lidi na řece příliš tvrdá a snaží se jim v těchto dnech domluvit.

„Před pár dny jsme oslovili všechny pražské kluby, které využívají služeb loděnice a pohybují se v okolí Barrandovského mostu, aby věnovaly zvýšenou pozornost probíhajícím pracím. A také respektovaly značení zde umístěné. Dotčeným stranám jsme také zaslali půdorysné schéma zobrazení uzavření plavební dráhy. Doufáme, že tak problém brzy zmizí,“ dodává pro Metro Lišková.

Takhle je to správně. Lodě mají proplouvat prostředním polem mostu.

Důvěřuj, ale prověřuj
Minulý týden si udělala TSK na Barranďáku takzvaný kontrolní den. V rámci prohlídky toho, jak zde práce prováděné zhotovitelskými firmami pokračují, se také její zaměstnanci zajímali o to, jak se zde dodržují „vodní zákazové značky“. Ukázalo se, že vcelku ano. „Byli jsme zde dopoledne a skutečně jsme zde viděli a také vyfotili lodě, které nařízení dodržovaly. Odpoledne to však prý stále není ideální,“ popisuje Lišková.

Deník Metro oslovil několik pražských veslařských oddílů. Zajímalo nás, zda o zákazu plavby vědí a dodržují jej. Odpovědi jsme se však dočkali pouze od Veslařského klubu Smíchov. Jeho zástupce Václav Maleček deníku Metro přiznal, že členové klubu opatření dodržují. Ale až od momentu, kdy je e-mailem varovala TSK.

„Jediný mail nám přišel 26. 5. o tom, že se nedodržuje zákaz plavby v krajních obloucích. Žádné předchozí upozornění nebylo,“ uvedl pro deník Metro Maleček.

Pozor na pokuty
Stejně jako na silnici, i na vodě probíhají kontroly. Nedodržení předpisů v podobě nerespektování břehových znaků může vést k vysokým pokutám. Pokud pravidla porušíte, ať už třeba na šlapadle či při jiné rekreační plavbě, můžete zaplatit pokutu až padesát tisíc korun.

„Kdokoliv, kdo se rozhodne nerespektovat pravidla pro bezpečnost na vodě, ať se na únik před plavební správou raději nespoléhá – ke kontrolám mívají k dispozici vodní skútr o rychlosti až 120 km/h,“ uvádí na svém webu firma GS PLUS, jež se výrobou a montáží dopravních značek zabývá.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek