metro.cz

Standardy kvality se v pražské MHD dodržují. Informovanost cestujících ale pokulhává

  5:13
Nejlepší dopravce se stěhuje. Výběrové řízení vyhrála levnější nabídka. „Nejkvalitnější je zkrátka jen málokdy nejlevnější, zvlášť u MHD,“ komentuje změnu bývalá starostka jedné ze středočeských obcí.
Martin Uher z Mníšku pod Brdy je legendou. | foto: MAFRA

Dopravní podnik hlavního města Prahy a Martin Uher. To jsou jména jediných dvou dopravců působících na území metropole, kterým se podařilo splnit všechny takzvané požadované standardy kvality PID. Organizátoři pražské a středočeské dopravy – ROPID a IDSK – již tradičně vystavovali vysvědčení celkově třiatřiceti pražským dopravcům, a to za třetí čtvrtletí letošního roku.

„Mezi sledovanými indikátory jsou například přesnost provozu, bezbariérovost, informování ve vozidlech a na zastávkách, stáří vozového parku nebo čistota vozidel a teplotní komfort. Sleduje se také ústrojová kázeň řidičů a míra dodržování jejich povinností,“ říká mluvčí ROPID Filip Drápal. Dalších sedm dopravců uspělo s jediným prohřeškem.

„Během sledovaného čtvrtletí zasáhl do plnění smluv s dopravci především přetrvávající nedostatek řidičů, který eskaloval v průběhu srpna a září. I přesto splnilo požadovaný standard plnění jízdního řádu celkem 25 z 33 dopravců, 17 z nich dokonce bez jediného výpadku,“ doplňuje pro Metro Drápal.

Všichni dopravci splnili standard Teplotní komfort, naopak největší potíže měli s řádným „Informováním ve vozidlech“, který podle pravidel plnilo pouze devět dopravců. Kromě tohoto standardu, kdy se hodnotí především funkčnost informačních panelů, hlášení zastávek nebo aktuálnost informací o tarifu a přepravních podmínkách, je podle ROPID a IDSK výraznější prostor ke zlepšení také u standardu Bezbariérovost.

„Zde byl největší překážkou v plnění požadované úrovně náročnosti zejména nedostatečný počet garantovaně nízkopodlažních spojů, a to především na příměstských a regionálních linkách,“ popisuje Drápal a dodává: „Zlepšení napříč více dopravci bychom uvítali také u standardů Funkčnost odbavovacích zařízení nebo Přesnost provozu, z nějž mohou řidiči přímo ovlivnit předčasné odjezdy ze zastávek nebo včasné přistavení autobusu do výchozí zastávky.“

Požadavky kvality PID jsou měřeny dvěma způsoby. Buďto průběžně a tím pádem i automaticky ze sledovacího systému MPVnet, nebo v terénu pomocí fiktivních zákazníků či pracovníků kontroly. „Ti navštěvují v předem definovaných počtech vozidla jednotlivých dopravců a sledují všechny měřené aspekty, jako je třeba chování řidičů, čistota vozidel nebo informování cestujících,“ prozrazuje pro deník Metro Drápal.

To, že všechny podmínky kvality do puntíku splnil největší pražský dopravce – dopravní podnik – asi není pro mnohé překvapením. Martina Uhera a jeho rodinnou firmu, která je legendou Pražské integrované dopravy více než třiceti let, však zase tolik Pražanů nezná. Autobusy s jeho jménem na boku totiž pendlují mezi smíchovským nádražím a Příbramí. Smutnou zprávou pro mnohé cestující však je, že tu firma i přes svůj nynější úspěch nebude jezdit dlouho.

„Mníšecká rodinná firma Martin Uher, která úspěšně a spolehlivě provozuje autobusovou dopravu vysoké kvality za dva roky končí. Proč? Protože ve výběrovém řízení Středočeského kraje někdo jiný nabídl cenu o jednu korunu za kilometr nižší. Nejkvalitnější je zkrátka jen málokdy nejlevnější, zvlášť u MHD – v době, kdy cena pohonných hmot vystřelila do vesmírných výšin,“ píše na Facebooku bývalá starostka Mníšku pod Brdy Magdalena Davis. Martin Uher mladší deníku Metro prozradil, že budou jezdit jinde. „Mníšecko jsme bohužel neobhájili. Jsou ale vyhlášené soutěže i na jiné oblasti,“ uzavírá pro Metro Uher.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek