„Trolejbus Tatra 9431 toho 15. října 1972 nevyjel na linku. Z běžného provozu byl totiž vyřazen už v roce 1970, ale až do ukončení tehdejšího trolejbusového provozu používán jako pracovní vůz. Protože to byl nejstarší existující trolejbus, byl vybrán k instalaci výstavky o pražských trolejbusech, která byla v obou víkendových dnech, 14. a 15. října 1972, přístupná na konečné na Strahově,“ zavzpomínal v dopise redakci Mahel. Vůz pak v noci z 15. na 16. října s pozvanými hosty symbolicky projel trasu tehdejší poslední linky 51 a do vozovny zatáhl jako úplně poslední tehdejší trolejbus.
„Trochu komplikovanou souhrou okolností se pak v osmdesátých letech tento vůz dostal do sbírek vznikajícího Muzea městské dopravy, byl opraven a může tak být po padesáti letech prvním vozem, který oficiálně projede novou trolejbusovou trať,“ pokračoval čtenář, jehož dopis dorazil do redakce ještě před slavnostním víkendem. V sobotu a v neděli se do Prahy vrátily trolejbusy. Součástí programu byly mimo jiné také slavnostní jízdy.
Protože příběh a dobové snímky pana Mahela redakci zaujaly, požádali jsme o více podrobností. „Fotografie, které jsem poslal, jsou z noci 15. na 16. října 1972. Na jedné je setkání vyzdobeného vozu Tatra T400 číslo 431, respektive tehdy oficiálně 9431, ale tu devítku ze začátku čísla už měl umazanou, s vozem Škoda 8Tr číslo 9477, který byl toho dne posledním zatahujícím spojem linky 51. Toto setkání proběhlo na tehdejší konečné linky 51 Orionka, přesný čas si nepamatuji, ale bylo to už po půlnoci,“ napsal čtenář a dodal: „V těchto místech byl v roce 2010 obnoven kousek trolejového vedení a zřízena trolejbusová zastávka jako malý památníček.“
Druhý snímek byl pořízen na křižovatce ulic Na Hřebenkách a Podbělohorská při odtahu nepojízdného vozu Škoda 8Tr číslo 9489 na opravu do dílen v Košířích v ranních hodinách 5. června 1972.
Ivo Mahel se o dopravu a dopravní prostředky zajímá od raného dětství. V danou dobu byl studentem na gymnáziu. „V roce 1971 jsem vstoupil do tehdejšího Kroužku přátel městské dopravy. Klub stále existuje, jen bylo z názvu vypuštěno slovo ‚přátel‘. Také jsem stále členem,“ upřesnil v korespondenci s redakcí Mahel.
Zmiňovaný klub k ukončení provozu trolejbusů v Praze organizoval více různých akcí, mimo jiné třeba ruční razítkování jízdenek na poslední den provozu. Snímek jízdenky a další fotografie najdete v galerii.