metro.cz

V kancelářích bez košů? Velké firmy mění zvyky

  15:04
Asi padesáti pracovníkům pražské centrály ČSOB odebrali minulý měsíc odpadkové koše. Chtějí-li něco vyhodit, musí ujít pár desítek metrů do kuchyňského kouta. Tam je třídicí box s osmi zásuvkami na papír, bioodpad, plasty a další. „Nebo si mohu odpadky odkládat na kraj stolu a odnést je, až jdu do kuchyňky,“ říká Andrea Vokálová, mluvčí Hypoteční banky, která v budově sídlí. Přiznává, že se jí zpočátku nechtělo neustále běhat ke vzdáleným košům. „Dnes už to beru jako samozřejmost,“ dodává Vokálová. Jedná se o pilotní projekt, zbylé tři tisíce jejích kolegů zatím koše mají.

Další 1 fotografie v galerii
Recyklační boxy | foto: Metro.cz

V dohledné době otevře banka další budovu, přes ulici. Tam se přestěhuje čtrnáct set zaměstnanců z budov v centru Prahy. Tam už nebude mít svůj vlastní koš nikdo.

Zavádět novinky není snadné. „To, jak firma prezentuje potřebu změn a úspěšnost tohoto sdělení, se odvíjí od vhodné argumentace,“ říká Petr Kmošek, specialista personálního poradenství. 

Podle něho je velice důležité volit formy, kterými se novinky zavádějí. „Otázka komfortu člověka je individuální a změny jsou obvykle pro většinu zaměstnanců na překážku. Vytvářejí strach z neznáma,“ upozorňuje personální poradce. Pokud má firma podle něho jasně danou firemní kulturu s konkrétním prvkem, změny se ujímají lépe.

Šetřílek

Týden jsem si hrál na bankovního úředníka, kterému odstranili jeho odpadkový koš. Místo každodenní výměny plastového pytle, kde skončí třeba jen dvě tři slupky od ovoce, jsem všechno poctivě třídil. Bioodpad o redakční kuchyňky, další do kontejnerů na papír a plast. Trvalo pár dní, než jsem si zvykl, že s každým kouskem nachodím o pár metrů denně víc než předtím. A přestal se vnitřně „prudit“. Začal produkovat méně zbytků a tvořil na stole hromádku až na pozdější odhození. Když kolega mimoděk vyhodil svůj odpad do mého prázdného koše, dostal vynadáno. A já „vůl“ jeho odpad odnesl do koše do kuchyňky. Sedm dní bez koše jsem však nakonec přežil. 

Pavel Hrabica, redaktor

„Výhodou je, že centrála banky byla od počátku koncipovaná jako ekologická stavba, stejně tak budova, která se dokončuje,“ vysvětluje Patrik Madle, mluvčí banky. Ekologické chování se snaží banka promítat do celého fungování. I proto se podobné změny zavádějí snadněji. V kávových automatech mají tlačítko Bez kelímku. Nápoj do vlastního hrníčku je o korunu levnější. 

Za osm měsíců vydaly automaty o 45 tisíc kelímků méně. Na vánočních večírcích pro zaměstnance se zase osvědčil svařák, kdy lze zvolit variantu do kelímku za padesát, nebo do vlastního hrníčku za třicet korun. Vítězí samozřejmě levnější varianta. 

Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
zpět na článek