metro.cz

Třetina Čechů neví, kolik platí bance za poplatky

  17:17
Vedení účtu zdarma. Pro většinu bank v současnosti už samozřejmost.
Ilustrační snímek | foto: Fotolia

Kolik nás stojí všechny služby, o tom nás české finanční ústavy musejí už rok povinně informovat. Vychází to z Evropské směrnice PAD a každý, kdo má osobní účet, měl souhrn všech poplatků obdržet do konce února.

Výpis zahrnuje poplatky spojené s účtem, úroky z kontokorentu a kreditní karty a také úroky na všech účtech u banky (běžný účet, spořicí účet).

„Roční výpis dostane klient stejně jako standardní měsíční výpis,“ řekl deníku Metro Patrik Madle, mluvčí ČSOB. Zákazníci této banky ho mají k dispozici v konkrétní záložce výpisů. Banka má v současnosti více než tři a půl milionu klientů, vedle samotné banky ČSOB patří do této finanční skupiny i Poštovní spořitelna.

Podobně je to i v Raiffeisenbank, která obsluhuje přibližně necelého tři čtvrtě milionu zákazníků a jejich účtů. „Poplatkový výpis jsme zaslali klientům do internetového bankovnictví ještě před koncem února,“ uvádí Petra Kopecká, mluvčí banky.

Dvě desetiletí na netu

22

Tolik let uběhne letos od chvíle, kdy v Česku realizovali první transakci v internetovém bankovnictví. Klienti mohli kontrolovat účty i kolik je stojí bankovní služby jak papírově, tak elektronicky. Ještě před osmi až deseti lety účtovaly české banky za papírové výpisy ročně stamiliony korun. Elektronický výpis je v současnosti už zdarma.

Přesto je zajímavé, že téměř třetina Čechů dosud neví, kolik je peníze uložené v bance vlastně stály, jestli vydělávají, nebo prodělávají. Nevěnují pozornost zprávám z banky a nečtou důkladně pravidelné výpisy z účtů. Podle nejnovějšího průzkumu agentury Ipsos zná tyto údaje něco přes třicet procent lidí vlastnících bankovní účet. Jen čtyřicet procent zná údaje zcela přesně.

Je to dost, nebo málo? Zajímavé je v tomto směru srovnání „starých“ a „tradičních“ bankovních institucí. Zákazníci bank, které jsou na trhu již dlouhodobě a mají ve svém portfoliu větší část populace, vědí o povinnosti informovat o nákladech méně. V případě České spořitelny, Komerční banky nebo ČSOB zná informace od 21 do 38 procent jejich klientů. Naproti tomu u bank, které nejsou na trhu tak dlouho, je znalost vyšší. „O ročním výpisu nákladů ví polovina našich zákazníků,“ říká Jana Karasová, mluvčí Air Bank. 

Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
zpět na článek