„Berete bezkontaktní karty?“ je otázka, kterou slýchávají obchodníci stále častěji. Když nemají bezdotykový terminál, stává se, že zákazník jde utrácet jinam.
„Důvod obliby je jednoduchý, čeští zákazníci se neradi zdržují, v porovnání s platbou klasickou kartou jde sice o pár vteřin, ale i to rozhoduje,“ říká Martin Dolejší ze společnosti MasterCard. Jak dodává, letos má kartu, kterou stačí jen přiblížit k platebnímu terminálu a počkat na známé pípnutí, už devadesát tři procent držitelů karet. Zbytek „kontaktních“ karet jsou ty, jimž brzy skončí platnost, a protože jiné než bezdotykové už banky v Česku nevydávají, brzy se dočkáme stoprocentního pokrytí u všech, kteří mají konto.
I když „pípající“ karty zavedly naše banky v roce 2011, o tři roky později než Slováci nebo Britové, dávno jsme je překonali. Moderní platební prostředky má v peněženkách jen necelých sedmdesát procent našich východních sousedů, stejně jako Poláci nebo Maďaři. Evropský průměr je přitom lehce nad šedesáti procenty. Ne všude mají takové platby v oblibě. Například v USA loni podle zjištění společnosti Visa zaplatili touto technologií necelé procento všech karetních úhrad.
21 let bez kontaktuTechnologii bezdotykového placení vyzkoušeli ve Spojených státech v roce 1997.
|
Jedním z důvodů, proč mají zákazníci nedůvěru k bezkontaktním platbám, je obava ze zneužití. Banky klienty chrání. Utracená částka bez zadání PIN kódu je stanovena na pět set korun na jednu transakci. Taky lze takto platit jen několikrát za den, nemůžete bez PIN platit za neomezený počet nákupů. Jak potvrdil průzkum NMS Market Research pro Raiffeisenbank, největší obavy ze zneužití mají mladí lidé mezi osmnácti až čtyřiadvaceti lety. „Zajímavé ovšem je, že i když si lze zneužití karty připojistit, tato věková kategorie si pojištění sjednává nejméně,“ říká Lenka Jiřinová, produktová manažerka Raiffeisenbank.
Co je ale ještě zajímavější, tato věková skupina držitelů karet si tento způsob placení oblíbila nejvíc z české populace. Na druhé straně si bezkontaktní karty nejčastěji pojišťují lidé nad pětapadesát let, ti ale mají tento způsob placení rádi nejméně.
Placení útraty pouhým přiblížením k terminálu se dnes stává samozřejmostí hlavně na velkých kulturních akcích a festivalech. Ale prosazuje se i do oblastí, kde se ještě točí spíše hotové peníze, například do stravování. V Praze nyní funguje dočasný projekt Manifesto, prostor s nejrůznějším občerstvením. Tam už naopak hotovost vůbec nepřijímají a platí se zde výhradně bezkontaktně. V České republice je momentálně kolem dvou set tisíc platebních terminálů, které moderní bezdotykovou úhradu nákupu umožňují.