„U nehod zapříčiněných vlivem alkoholu způsobí cyklisté do půl promile nula nula nic,“ argumentuje zpravodaj tohoto zákona, senátor a také lékař Miroslav Malý. Podle něho alkohol na silnice, ani té nejnižší třetí třídy, nepatří, na cyklostezkách by ho toleroval. Poukazuje na fakt, že v roce 2017 způsobili lidé na kolech, kteří nadýchali půl promile alkoholu, v celém Česku jen sedm desítek nehod. „To není ani desetina všech střetů za uplynulý rok,“ upozorňuje Malý.
Projednávaná novela zákona se v těchto dnech nachází v senátním zdravotnickém výboru. Pokud by prošla a dali jí zelenou i poslanci ve Sněmovně, mohli by cyklisté usedat za řídítka i po vypití dvou piv nebo jedné sklenky vína.
Další ze senátorů, Jiří Vosecký, upozorňuje, že problém nastává třeba v okamžiku, kdy se německý cykloturista, který si dá na své straně hranic k obědu pivo a pak zamíří k nám, dopouští automaticky porušení zákona. „Když si dospělý člověk dá dvě desítky, tak to s ním nic neudělá. Medicínsky je totiž prokázáno, že do 0,5 promile se reakce naopak zrychlují,“ řekl nedávno v debatě na toto téma ve studiu Českého rozhlasu. V tomto směru má ale senátor pravdu jen částečně.
Z nejnovější bakalářské práce Petry Juřenčákové z Masarykovy univerzity v Brně sice vyplývá, že lidé mají po vypití určitého množství alkoholu rychlejší reakce. U zkoumaných osob se během odborného měření ale stalo jen po prvním vypitém pivu, po druhém se už reakční doba na podněty zhoršila a po třetím výrazně prodloužila.
Jižní Morava nabízí cyklistům značené trasy po vinicíchCyklisté s alkoholem v krvi zavinili v posledních šesti letech v průměru přes sedm set nehod ročně. Je to o čtyřicet procent víc než před deseti lety.
|
Na nebezpečí tolerance alkoholu upozorňuje expert na bezpečnost provozu Roman Budský. „Hrozí nebezpečí, že když zavedeme toleranci pro určité množství, zvýší se nebezpečí, že lidé budou řídit pod vlivem alkoholu častěji a budou i víc konzumovat,“ tvrdí dopravní expert. Nesmlouvaný je i šéf BESIP Tomáše Neřold. „V porovnání s řidiči motorových vozidel hraje u nehod, které zavinili cyklisté, alkohol roli sedmkrát častěji,“ připomíná Tomáš Neřold.
Senátor Malý je přesto optimistický. „Věřím, že Češi by se dokázali chovat stejně zodpovědně jako naši sousedé ze zemí, kde malé množství alkoholu tolerují,“ říká Jaroslav Malý. Připomeňme, že loni zaznamenaly policejní statistiky více než čtyři tisíce dopravních nehod, kdy byl u viníků, řidičů i cyklistů, zjištěn alkohol.