„Das ganze tschechische Volk ist eine Simulantenbande.“ Proslulá věta rakousko-uherského vojenského lékaře z Haškova Švejka o tom, že lidem ze srdce Evropy nelze věřit ani nos mezi očima. Pravdou je, že elasticita českého myšlení si poradí i s těmi nejpřísnějšími pravidly, která stát na občany vymyslí.
Místo alkoholu se na akcích „pily minerálky“
„Tak se to na něco rozepíše. Na obaly, na etikety, já nevím,“ mudruje pracovnice public relations agentury, která pro velké firmy zařizuje akce včetně dárkových balíčků pro hosty. V taštičkách bývají často vína. Hlavně při akcích na konci roku. Firmy je jako prezent dávají rády. Podporují tím nejednou domácí vinaře, navíc víno do 500 korun lze uznat jako daňově odečitatelný základ. Od ledna příštího roku ale tento daňový bonus skončí.
Možnost nechat si proplácet účty za občerstvení na podnikových či odborářských trachtacích existovala už před rokem 1989. Na účtenkách nesměl figurovat alkohol. Ten se, po dohodě s vedoucím restaurace nebo hotelu, vykázal jako limonády, kávy či jiné nealko nápoje. Že dvacet lidí dokázalo za večer zkonzumovat stovky minerálek, to už účetní při proplácení účtu neřešili.
Bude méně prezentů?
Vinaři, především ti menší, ale mají z možného konce dárkových vín do pětistovky jako odčitatelné položky obavy. Bojí se, že firmy přestanou ve větším rozsahu nakupovat vína, která se využívají jako vánoční dárky.
„Tahle položka u nás tvoří asi jeden a půl procenta obratu, takže by nás to nemělo zasáhnout,“ říká Bronislav Vajbar, majitel vinařství z Rakvic. Ale varuje: „Vína firmy nevyužívají jako dárky jen koncem roku. Jsou menší vinařství, kde právě firemní vína tvoří celoročně až šedesát procent jejich obratu, tam to může být velký problém,“ říká na adresu menších producentů moravský vinař Bronislav Vajbar.
Budou rozdávat džusy?
„Pravda je, že to ale není záležitost jen konce roku. Je nepsaným zvykem, že víno jako pozornost často s sebou vozí i naši obchodní zástupci na jednání se zákazníky. Jako prezent, hlavně když se obchod podaří dojednat,“ říká Alice, pracovnice marketingu středočeské strojírenské firmy. Obchoďáci pravidelně vykazují právě vína do nákladů a snižují si daňový základ svůj i firmy. „Je možné, že vína nezavrhnou, ale sáhnou spíše po levnějších. Ale letos máme i tak na reprezentaci nižší rozpočet, takže možná vína nebudou ve vánočních balíčcích bez ohledu na to, zda se dají odepsat, nebo ne,“ uzavírá pracovnice firmy.
Větší společnosti a nadnárodní firmy zatím problém odpočitatelnosti „pětistovkového“ vína příliš neřeší. Nakupovat budou i nadále, berou to i jako podporu domácích producentů. „Víno kupujeme výhradně příležitostně, typicky na Vánoce. Pokud se pro ně rozhodneme, tak určitě lokální vinaře podpoříme,“ říká Patricie Šedivá, vedoucí komunikace operátora T-Mobile.