metro.cz

Počasí v Praze

-1 °C / -1 °C

Pátek 1. prosince 2023. Svátek má Iva
Jakub Lohniský | foto: LP

Korona vrazila oděvnímu průmyslu hřebík do rakve, říká šéf značky Le Premier

  5:17
Za tři týdny oslaví 38 let. Před lety založil oslavovaný blog o pánské módě, dnes je Jakub Lohniský majitelem jedné z největších tuzemských firem, která se zaměřuje na obleky, košile i kalhoty šité na míru. „Následující měsíce ukážou, jak nás pandemie ovlivní. Bude stoupat nezaměstnanost, lidé méně utrácejí za oblečení a nemyslím si, že ze dne na den začnou růst tržby. Jsme na začátku krize,“ říká v rozhovoru pro deník Metro šéf značky Le Premier. Koronakrize podle něj způsobí, že některé oděvní značky vůbec nepřežijí.

Firmu jste založil před devíti lety. Představoval jste si, že bude vypadat takto?
Le Premier jsme zakládali trochu jako vedlejší podnikání. Byli jsme fanoušci módy a chtěli jsme nabízet věci, které nám na trhu chybí. Prvně to byly košile na míru a doplňky jako kravaty, kapesníčky nebo manžetové knoflíčky. Ty jsme si vozili hlavně z Itálie. Za těch několik let jsme se vyvíjeli. Zkoušeli jsme jít i směrem vlastní konfekce, otevřeli jsme několik poboček po celé zemi, i na Slovensku, nakonec jsme se vrátili k tomu, co umíme nejlépe, šití na míru. Ovšem nejsou to jen košile, šijeme obleky, kalhoty, džíny, kabáty, vlastně celý pánský šatník.

Jak jsou na tom s módou muži v Česku?
Pořád řešíme spíše praktičnost, myslím, že nikdy nebudeme nějaký fashion národ. Před několika lety jsme českým mužům museli vysvětlovat úplné základy. Například jak kombinovat různé typy oblečení, jaké ponožky si vzít, k čemu je nosit, mužům předtím nikdo neřekl, že barevné ponožky nebo výstřednější kravata může působit velmi dobře i v byznys prostředí. Teď už mi to přijde zbytečné, vím, opakování je matka moudrosti, ale v současnosti se čeští muži už celkem dobře orientují.

Jak se šije oblek

  • U metody „made to measure“ s více než 30 střihovými úpravami si zákazník vybere ze vzorníku látek, pak se řeší rozparky i knoflíky. Od střihu látky po finální žehlení uplynou tři týdny.
  • Střih připraví stroj na základě počítačového modelu s mírami klienta. Kárované látky se stříhají ručně, aby vzory navazovaly.
  • Díly jsou podlepeny termocitlivým lepidlem, švadleny je pak sešijí. Následuje žehlení a napařování, našívání knoflíků a finální kontrola.

Cítíte podíl na tom, že se Češi v oblékání zlepšili?
Určitě ano, našli jsme si svůj styl. Pokud tedy mluvím za segment byznys módy. Dobře padnoucí oblek, z dobrého materiálu je standardem, před deseti lety to byla výjimka. A troufám si tvrdit, že i díky nám čeští muži vědí, že oblek nemusí být neforemná umělotina, kterou si oblékají jen v krajních případech. Ukázali jsme jim, že i byznys móda může být pro celodenní nošení pohodlná.

Jak vás ovlivňuje současná koronakrize?
Spíše jak nás ještě ovlivní. Následující měsíce ukážou. Bude stoupat nezaměstnanost, lidé méně utrácejí za oblečení a nemyslím si, že ze dne na den začnou růst tržby. Jsme na začátku krize. Máme určitou výhodu v tom, že vyrábíme udržitelné věci, nejsme módní značka podléhající trendům. A navíc patří naši zákazníci spíše ke střední a vyšší střední třídě. Poptávka po kvalitním obleku nebo košili tu bude stále. Na nás je, abychom se případně rychle přizpůsobili měnící se poptávce.

Změnily se tedy trendy?
Ano. Například vidím větší posun od vyloženě byznys oblečení spíše ke casual stylu, tedy že manažeři nutně nemusí nosit pět dní v týdnu oblek, ale firmy povolují kombinaci kalhot, košile a sportovního saka.

Jak na tom bude v budoucnu česká oděvní výroba?
Bledě. Korona krize zasadila oděvní výrobě v Česku poslední hřebík do rakve. Jsem přesvědčen, že dojde k dalšímu odlivu zahraničních zadavatelů, kteří vlivem krize budou požadovat další snížení cen. To už ovšem nebude možné. Zůstanou zde jen producenti s nějakou vysokou přidanou hodnotou vyrábějící v top kvalitě pro náročné zákazníky. Práce ve mzdě pro firmy z německy mluvícího regionu nemá budoucnost. Doba, kdy se v Česku dal vyrábět kvalitní vlněný kabát za třicet eur, je jistě pryč.

V jednom vašem obchodě jsem se dozvěděl, že šijete i v Nizozemsku. Jak je to?
Různé typy oblečení šijeme v různých zemích. Džíny nebo chinos na míru šijeme v Holandsku a Rumunsku. Obleky a košile zase v Česku, na Slovensku a také v Číně. Máme britské boty Loake a doplňky bereme již od našich začátků z Itálie. Výrobu přesouváme do zahraničí hlavně z důvodu lepších technologií. Náš obor se rychle mění a čeští výrobci neumí tak rychle reagovat na změny poptávky zákazníků. Ono se to nezdá, ale oblek z roku 2010 a dnešní oblek jsou dost rozdílné produkty. Sako musí být měkké, téměř bez vycpávek, často bez podšívky. Zásadní je pohodlí a kvalita. Vycpaná saka, ve kterých vypadáte jako v brnění, už nikdo nechce.

V době, kdy se zavírají hranice, musí být obchod s látkami a doprava dost složitá záležitost.
Jelikož se specializujeme na šití na míru, problémů, které mohou po cestě od objednávky k předání zakázky nastat, je velké množství. Za tu dobu ale zhruba víme, na co se zaměřit. Nejvíce problémů dokáže způsobit právě logistika. Ať již při doručení materiálů do výroby, nebo pak hotového výrobku k nám do skladu. Nyní je vše ztíženo kvůli covidu-19, protože létá méně letadel, a tak se někdy doručovací doby prodlužují a my pak musíme najít řešení. Když si totiž někdo objedná oblek na sobotní svatbu, těžko mu ho mohu doručit v pondělí. V tomto směru je na nás kladen velký tlak, jelikož nikdo nechce zkazit důležité životní momenty.

Nově si u vás mohou zákazníci nechat ušít na míru i kalhoty. Jak oblíbený je tento trend?
Jak jsem zmínil, mění se trend byznys oblečení. Muži, kteří dříve nosili výhradně obleky, už přechází k více casual variantám. Třeba právník už nepotřebuje pět obleků ročně, ale stačí mu tři a zbytek doplňuje volnějším stylem, například si nechá ušít džíny a k tomu sako. A tento trend bude ještě výraznější. I když oblek přežije všechny změny a krize. O tom jsem přesvědčen.

Pozorujete nějaké trendy konkrétně u kalhot?
Samozřejmě. Dneska už nikdo nechce kalhoty bez elastanu. Kalhoty musí být pohodlné přes zadek a stehna a díky trendu spíše slim nohavic dodává tuhle pohodlnost právě elastan. Stačí dvě až tři procenta, zbytek je buď bavlna, vlna, nebo džínovina. Obecně se kalhoty v pánské módě hodně zužují. Muži už nechtějí chodit v neforemných, dlouhých kalhotách. Neodpovídá to estetickým trendům a není to pohodlné.

Chystáte nějakou expanzi do budoucna?
Aktuálně koukáme na příležitosti, ale protože jsme zase zavření, tak řešíme hlavně sebe. Máme připravené nějaké scénáře a rádi bychom se dále rozvíjeli. Rok 2021 bude ještě zajímavý. Je možné, že některé i velké značky nepřežijí a dojde k určité konsolidaci trhu. V takovém případě bývají příležitosti pro další růst nejlepší.

Komentáře

Hlavní zprávy

Čtyři roky s covidem. Rozhovor s epidemiologem Rastislavem Maďarem Poučili jsme se?

vydáno 1. prosince 2023  5:25

Čas šíleně letí. Právě dnes jsou tomu čtyři roky, co v Číně odhalili neslavně proslulý virus covid-19. Deník Metro přináší rozhovor s epidemiologem...  celý článek

Přízračná oblaka páry v Hostivaři dosyčí. Na Vánoce po nich nebude památky

vydáno 30. listopadu 2023  16:59

Žádná díra není pro deník Metro a jeho čtenáře málo významná. Zní to jako nadsázka, ale tento fakt platí zejména tehdy, když se z ní skoro dva roky valí...  celý článek

Je tu prostě příliš mnoho aut. Praha není nakufovací, líčí náměstek primátora Zdeněk Hřib

vydáno 30. listopadu 2023  11:00

Magistrát chystá reformu zón placeného stání. Účinnost nového nastavení systému by měla začít 1. října 2024.  celý článek

Otužilci slaví 100 let plavání ve Vltavě. Výročí připomene kniha plná reportáží a rozhovorů

vydáno 30. listopadu 2023  7:00

Pro chladivé kratochvíle nadchl Pražany skoro šedesátiletý klenotník. Na jeho počest se pravidelně koná vánoční závod plavců u Národního divadla.   celý článek