Pavel Svoboda provozuje s manželkou malé řeznictví naproti pražskému Divadlu pod Palmovkou. Když se opět zhoršily podmínky kolem viru, nesložil ruce v klín. „Abychom si udrželi zákazníky, začali jsme nabízet rozvoz masa až do domu,“ říká pro deník Metro řezník. Už léta totiž vozí známým a sousedům maso do obce za Prahou, kde žije, tak proč to nerozšířit i na Pražany. Rozvoz by zajišťoval on nebo jeho paní. Přiznává však, že nápad se zatím moc neuchytil. „Mnohem úspěšnější jsme s objednávkami, kdy lidé předem zavolají, my zboží připravíme a oni si ho jen vyzvednou,“ vysvětluje. Jejich pravidelní zákazníci si pochvalují možnost, že se nemusí v prodejně zbytečně zdržovat a vystavovat se kontaktům s dalšími lidmi.
Jiný případ je „náhradní“ činnost světoznámého výrobce pian Petrof z Hradce Králové. Záložní plán měli už odzkoušený, a tak se nyní pustili do výroby reproduktorů, nábytku a interiérů pro luxusní karavany. „Mimopianovou výrobu jsme řešili už v období ekonomické krize v roce 2008,“ řekla deníku Metro Zuzana Ceralová Petrofová, majitelka rodinné firmy. Odběratelé hlásili, že šetří a nástroje asi odebírat nebudou.
Čínská blokádaHudební nástroje od Petrofu odmítla Čína poté, co šéf Senátu Miloš Vystrčil navštívil Tchaj-wan. Neodebrané klavíry a piana nakonec za 5,3 miliardy korun odkoupila pro umělecké školy nadace miliardáře Karla Komárka. |
Majitelka stála před dilematem, zda „zavřít krám“, nebo si pomoci. Kurzarbeit v Česku ještě neexistoval. Svolala zaměstnance a dala jim na vybranou. „Jestli chceme přežít, musíme začít vyrábět něco jiného než piana. Každý z vás, kdo přinese mimopianovou zakázku do výroby, která nám pomůže vykrýt kapacitu, dostane odměnu,“ vzpomíná Ceralová Petrofová. Nápad přišel. Dvacet procent tržeb tak začala přinášet nová výroba a to je tehdy zachránilo.
Teď už jen starý recept oprášili, využívají toho, že zvládají špičkovou truhlářskou práci a povrchovou úpravu. Že nezůstane jen u dočasné práce, svědčí fakt, že k tomu vznikla samostatná divize Petrof Design.
S hrozivým propadem provozu se od jara potýkají provozovatelé letišť a samotné letecké společnosti. Například Letiště Václava Havla přišlo ještě v době jarních opatření s nabídkou svateb na letišti.
Poradit si ale musely i další společnosti spojené s létáním. Servisní firma Czech Airlines Technics (CAT) vypracovala kompletní nabídku údržby letadel. „K tomu nabízíme parkování strojů na mezinárodních letištích v Česku,“ říká Pavel Haleš, předseda představenstva CAT.