Černá čísla se projevují i na silnicích. Loni sice zemřelo při autohaváriích o dvacet lidí méně (celkem 532) než v roce 2018, ale přibylo bouraček, kdy si řidič přihnul. Extrémní bývá den po Silvestru. Například na Nový rok 2020 připadlo na všech 148 nehod hned třicet karambolů, při nichž policisté zjistili alkohol. „Ten figuruje za poslední dva roky asi u pěti procent všech nehod,“ uvádí Veronika Nová, mluvčí České asociace pojišťoven. V letech 2018 a 2019 to bylo o dvě procenta víc než v letech předtím. „Zahynulo při tom 118 lidí,“ konstatuje Nová. Ročně tak zemřelo kvůli alkoholu na silnicích v průměru kolem šedesáti osob.
V Česku patří mezi zastánce trochy alkoholu za volantem například ODS. „Nevidím důvod, aby si slušný český občan nemohl dát malé pivo. Přibližme se i v tomto západní Evropě,“ odůvodňuje toleranci například šéf strany Petr Fiala.
Podobnou toleranci by někteří poslanci a senátoři rádi viděli také u vodáků a cyklistů. Zvláště proto, že Česko má rozvinutou síť cyklotras po vinařských oblastech. „Půl promile není žádné opíjení,“ argumentovala poslankyně STAN Věra Kovářová v září, kdy nakonec Sněmovna alkoholovou toleranci pro tyto kategorie uživatelů zamítla.
Nejnovější zpráva Národního monitorovacího střediska pro drogy a závislosti sice zaznamenává pokles spotřeby tabáku a tabákových výrobků, přibývají však lidé, kteří denně nebo vícekrát týdně konzumují rizikové množství alkoholu. Podle Výzkumu občanů 2018, který byl vyhodnocen před několika dny, se ukázalo, že přes jedenáct procent českých mužů se řadí do kategorie těch, kteří pijí denně nebo téměř denně takové množství alkoholu, které lze považovat za závislost či zdraví ohrožující dávky. Přitom ještě před čtyřmi lety bylo takových pijanů o sto tisíc méně.
Kde se vaří, tam se paří
|