Do Berouna za 46 korun místo 64? Projet se vlakem do Roudnice téměř o dvacku levněji či ušetřit 28 korun při cestě z Prahy do Hořovic? Při nákupu jízdenek na nádražních pokladnách to není problém. Stačí se řídit jednoduchým pravidlem – domáhat se levnějšího lístku v rámci pražského tarifu rozděleného podle pásem.
Takový lístek vám pokladní obvykle sama nenabídne, a to i přesto, že si za stejnou cestu a vzdálenost můžete z neznalosti připlatit i desítky korun navíc. „Je pravdou, že České dráhy primárně nabízejí svůj tarif a teprve na vyžádání nebo na konkrétní dotaz jsou ochotni vydat jízdenku Pražské integrované dopravy, která může být v některých případech i výrazně levnější,“ řekl mluvčí pražského koordinátora dopravy Ropid Filip Drápal.
Cenové zvýhodnění spočívá v tom, že si zákazník nekoupí jízdenku na vlak Českých drah, ale na pokladně požádá o jízdenku Pražské integrované dopravy (PID). Jízdenky je pak možné kombinovat také s pražskou Lítačkou či Opencard. Nevýhodou je naopak fakt, že jízdenka PID například do Berouna sice vyjde na 46 korun, musíte ji však absolvovat do 150 minut od zakoupení. Lístek od Českých drah má přitom platnost celých 24 hodin.
Tomuto problému se ale dá vyhnout třeba tak, že si lístek koupí cestovatel v automatu a proštípne si ho až teprve těsně před odjezdem. „Vždy záleží na konkrétní relaci a také na věkové skupině cestujícího nebo i na tom, jestli má nějakou jinou formu slevy,“ dodává Drápal, podle kterého jsou na každém nádraží i v každém vlaku všechny potřebné informace pro to, aby si mohl cestující zjistit cenu jízdenky PID už před jejím nákupem. České dráhy naopak nabízejí výhodnější možnost slevových In-karet.
České dráhy jsou si spolu s Ropidem dobře vědomy faktu, že mají lidé v cenách nejasnosti. Plošné rozšíření prodeje jízdenek PID na nádražních pokladnách bylo zavedeno teprve v dubnu a lidem se ještě nedostalo pod kůži. Podle Drápala se ale Ropid i České dráhy snaží dojít k tomu, aby se pokladní snažili nabízet tu nejvýhodnější variantu. Nebude to však jednoduché. „Při větších návalech u pokladen může případné další dotazování dobu čekání prodlužovat,“ tvrdí Drápal.
Jak lze ušetřitDeník Metro připravil několik vzorových příkladů, jak lze při cestě vlakem ušetřit:
|