metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 15 °C

Pátek 26. dubna 2024. Svátek má Oto

Na žďárském zámku se setkalo na sto rodinných firem

  17:07

Na Zámku ve Žďáru se setkalo na sto rodinných firem z regionu CEE

Žďár nad Sázavou 2. prosince 2019 (PROTEXT) - Víte, že až 61 % českých podniků a firem se považuje za rodinné? Nebo že rodinné firmy vytváří v České republice 60-80 % HDP ročně a podobným procentem se podílejí i na zaměstnanosti? Na tyto výsledky upozornil unikátní výzkum Vysoké školy ekonomické v Praze (1), jejíž Centrum pro rodinné firmy v rámci konference zaměřené na rodinné podniky z regionu CEE založilo Strategickou radu. Klíčový poradní orgán institutu Centra je složen ze zástupců významných rodinných firem ČR.

Rodinné podnikání je velice specifický segment ekonomiky, proto na VŠE v Praze vznikla nezávislá instituce "Centrum pro rodinné firmy", které podporuje, vzdělává a propojuje majitele rodinných firem. Pro zmapování české podnikatelské sféry provedlo Centrum výzkum, který pracoval se vzorkem 323 firem ze skupiny 12.000 českých podniků. Potvrdilo se, že rodinné firmy vykazují výrazně vyšší týmovost mezi majiteli, kladou větší důraz na inovativnost a více se angažují v rozvoji své firmy. Zakladatel Centra prof. Jiří Hnilica se problematice rodinného podnikání věnuje ve své akademické kariéře již 12 let. “Centrum pro rodinné firmy jsem si vysnil během svého studia v zahraničí, kde jsem se inspiroval mnohaletým úspěšným fungováním těchto institucí na významných univerzitách v Dánsku, Německu, Švýcarsku a Americe. Tuto konferenci považuji pro Centrum za klíčovou. Reálně jsme propojili lokální rodinné firmy s nadnárodními giganty. Atmosféra na konferenci byla velmi příjemná a s výsledkem jsem nadmíru spokojen. Dlouho jsem hledal strategického partnera, který by pochopil danou problematiku a pomohl mi posunout téma kvalitně mezi partnery. Této role se ujala marketingová firma Strateggo, která výrazně aktivovala celý projekt Centra pro rodinné firmy a se kterou jsme společně, sestavili strategii pro financování našich projektů ze soukromých peněz. Druhým klíčovým partnerem se stala advokátní kancelář Noerr, která mi pomohla s networkingem mezi majiteli rodinných firem."

Hodnoty jsou společným jmenovatelem rozvoje rodinného podnikání. Naopak kritickým bodem je vnímáno mezi členy rodiny komunikace a předávání rodinného dědictví dalším generacím. Na to Centrum pro rodinné firmy navazuje a již třetím rokem propojuje odborníky z akademické půdy VŠE a zkušené majitele rodinných firem z praxe. Jejich společným cílem je zušlechťovat podnikatelské prostředí a vytvářet dobré pozice pro rodinné podnikání na tuzemském trhu. To bylo záměrem i konference ve Žďáru nad Sázavou.

Hrabě Kinský, který nabídl akci prostory svého zámku, hodnotí setkání takto: "Byla pro mne velká čest hostit konferenci Centra pro rodinné firmy, se kterým již několik měsíců spolupracuji. Sám vedu rodinný podnik a jsem rád, že se o této problematice začíná v České republice hodně mluvit". Jeho slova doplňuje také další z podporovatelů Centra Bořivoj Líbal: "V rámci advokátní kanceláře Noerr, která bez nadsázky vyrostla na poradenství významným rodinným firmám s mezinárodním přesahem, bereme poradenství českým rodinným firmám jako jedno z našich poslání. Z tohoto důvodu jsme byli velmi poctěni, když si nás pan profesor Hnilica vybral jako spoluorganizátora konference."

O své zkušenosti se podělil i Florian Sauvin z firmy Bel Group, největší francouzské rodinné firmy známé díky výrobě sýrů jako je např. Veselá kráva a Kiri. "Naše firma úspěšně funguje již po pět generací a chtěli jsme se podělit o naše zkušenosti se středoevropskými rodinnými firmami," komentoval záměr své účasti na konferenci. Generální ředitel Bel CEE Boyan Neytchev dodává: "Také hledáme nové kontakty, perspektivu a inspiraci, protože mnoho českých a středoevropských podniků je špičkou v oblasti inovací, obchodních modelů a přístupů."

Vyvrcholením celé konference pak bylo založení Strategické rady, která bude poradním orgánem Centra pro rodinné firmy VŠE. Mezi zakládajícími členy je devět významných českých rodinných firem včetně gigantů jako Czechoslovak group, Klokočka a LIKO-S, ale i Beznoska, NWT, Deluvis, USSPA, Collegas či Constantin Kinský. Vedle nich se na založení podíleli i vážení členové Noerr a Strateggo. Strategická rada se ve své činnosti bude věnovat koncepčním diskuzím o pozici rodinných podniků v ČR. Jejich první oficiální schůzka se bude konat v lednu 2020, kde představí svůj plán pro nadcházející rok.

Profesor Hnilica shrnuje dlouhodobou vizi Centra pro rodinné firmy a Strategické rady. "Rodinné firmy podporujeme už nyní. Jako vysoká škola se soustředíme na vzdělávání a chceme v tom být nejlepší. Rozjeli jsme pro nástupnickou generaci specializaci Rodinná firma, pořádáme workshopy a vzdělávací kurzy pro majitele českých rodinných firem. Chceme, aby Strategická rada sloužila jako poradní orgán, který nám bude dávat zpětnou vazbu. Naše výuka by měla přesně odpovídat tomu, co rodinné firmy potřebují. Zároveň chceme psát o českých rodinných firmách případové studie, které bychom používali my i zahraniční univerzity. Chci, aby zajímavé a úspěšné české rodinné firmy byly co nejvíce vidět."

(1) AMSP ČR, Analýza rodinného podnikání v evropské unii, 2018

Podrobné informace o Centru pro rodinné firmy naleznete na webových stránkách: www.rodinnaustava.cz

Kontakt pro média

Mgr. Jana Bartáková

PR Manager

tel: +420 602 756 387

e-mail: jana.bartakova@strateggo.cz

Marketingová firma Strateggo

Bc. Klára Poláková

Account Manager

Tel.: +420 602 522 619

e-mail: klara.polakova@strateggo.cz

Video: https://player.vimeo.com/video/373874695

ČTK ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz.

Hlavní zprávy

Co jste dělali Prvního máje roku 1986? Z Černobylu k nám doputoval radioaktivní mrak

vydáno 26. dubna 2024  5:16

Přenesme se o 38 let nazpět, na sever sovětské Ukrajiny, do Černobylu. Máme po půlnoci, technici jaderné elektrárny spouští rutinní test nouzového...  celý článek

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek

Dáte si lážo i plážo? Na kole za pivem, houpačkami, trampolínami i klobáskami

vydáno 25. dubna 2024  12:58

Vezměte děti na výlet v bezprostřední blízkosti Vltavy. Čekají na vás tři pecky, které jsou trochu gastronomické, trochu punkové a především velmi...  celý článek

Mění názor. Kvůli hrozbě černého kašle se nechávají očkovat i antivaxeři

vydáno 26. dubna 2024  7:02

Část rodičů, kteří zatvrzele odmítají nechat své děti očkovat, jsou nyní na vážkách a mění názor. Obávají se především černého kašle, ale i dalších...  celý článek