metro.cz

Počasí v Praze

13 °C / 18 °C

Středa, 29. září 2021. Svátek má Michal.

Větší foto
Jižní Morava se chce stát rájem pro elektromobily. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Povinná elektromobilita prosazovaná Evropskou unií ovlivňuje i plány stavitelů

  6:54
Aby se majitelé elektroaut dostali ke „šťávě“ nejen na dobíjecích stanicích, začíná zajímat i developery. Pokud nebude mít člověk, který uvažuje o vozu bez výfuku, možnost dobíjet také doma, může to jeho chuť k ekologické dopravě silně nahlodat.

Ve výhodě jsou ti, kterým stačí dobíjecí stojan na parkovišti hypermarketu, nebo majitelé rodinného domu s vlastní zásuvkou. Jenže „čistá“ auta chtějí i ti, kteří žijí v bytových domech. A jejich strůjci s tím musejí počítat.

Do garáží míří wallboxy
„Příprava na elektromobilitu je trend, který sledujeme a reagujeme na něj,“ komentuje pro deník Metro situaci Ondřej Šťastný, hlavní analytik společnosti Central Group. U již zahájených staveb se proto snaží zřizovat veřejné nabíjecí stanice. „Například u projektu Park Zličín budujeme nyní ve spolupráci s Pražskou energetikou čtyři místa pro elektromobily,“ říká Šťastný. U nejnovějších projektů se počítá s dobíjením aut z takzvaných wallboxů, tedy ministanic na zdi, přímo v garážích bytových domů. Pro každý bytový dům se nyní spočítá s minimálně patnácti dobíjecími místy.

Vlastní zkušenosti s elektromobily se hodí
Podobně už uvažují i další developerské firmy. „My sami používáme elektromobily už sedm let a získali jsme tak mnoho uživatelských zkušeností, které se nám nyní hodí i v projektování nových objektů,“ připomíná Jan Řežáb, majitel společnosti JRD. U starších projektů nabízejí obyvatelům možnost zřízení dobíječky přímo u jejich parkovacího stání, v nových projektech se s napojením auta na síť již počítá automaticky.

„Spolu s výrobci se snažíme podílet se na řešení problému, který může v budoucnosti nastat, a to v souvislosti s infrastrukturou. Velké rozšíření elektromobility by totiž mohlo vést k tomu, že nebude právě stačit infrastruktura a kapacita elektrické sítě,“ dodává Řežáb.

Hoří, má panenko? Obavy jsou spíše zbytečné
Často se ozývají varovné hlasy, že dobíjení vozů v uzavřených garážích je nebezpečné kvůli možnému vzplanutí baterie. „Pravděpodobnost zahoření baterie je stejná jako vznícení vozu se spalovacím motorem. Bezpečnostní systémy elektrovozidel jsou na velmi vysoké úrovni a výrobci si nemohou dovolit jakékoli pochybení. V rámci nově otevřené divize Bidli auto jsme spustili mimo jiné prodej elektromobilů, který tuto problematiku v podstatě eliminuje, neboť námi prodávané elektromobily využívají typ baterie LiFePO4, které nehoří,“ vysvětluje problematiku Karel Knetl, ředitel Bidli technologie.

Bezpečnost nových systémů si uvědomují i další stavitelé. „Odborné diskuse na toto téma zmiňují špatný přístup hasicí techniky do podzemních prostor, a to v kombinaci s vysokou hořlavostí baterií,“ podotýká Pavel Jelínek, hlavní inženýr developerské skupiny AFI Europe. Určitě se to podle jeho názoru v dohledné době promítne především do výrazné legislativní změny v požárních předpisech pro podzemní garáže. „Nové požadavky mohou být limitujícím parametrem z hlediska přípustného počtu elektromobilů v těchto prostorách,“ myslí si Jelínek.

Šance pro chytré domy
Bezpečnost a dostatečné kapacity v síti jsou i v hledáčku dalších developerů. „Je nutné zvětšení parkovacích stání kvůli manipulačnímu prostoru, pravidlům požární bezpečnosti a dalším návaznostem. V tomto ohledu máme perfektní expertizy od společnosti DeFine. Ta vyvíjí a vyrábí vlastní dobíjecí stanice, projektuje související elektro řešení a má vlastní systém synchronizace mnoha stanic v jednom objektu a jejich detailní integraci do systému celé budovy,“ dodává další informace k možnostem dobíjení v domácích podmínkách Martin Hubinger, majitel developerské skupiny Realism.

Systém, o kterém se Hubinger zmiňuje, umožňuje nabíjení pro větší počet míst a využívání volné kapacity budovy, čímž zmírňuje dopad na distribuční síť.

Také Central Group počítá s co nejmodernějšími systémy dobíjení vozů v rámci obytných souborů. „Řídicí systémy reagují na aktuální zatížení energetické sítě. Vyhodnocují konkrétní stav připojeného vozidla a aktuální kapacitu baterie,“ doplňuje další detaily Ondřej Šťastný z Central Group. Inteligentní dobíjení tak umožňuje eliminovat případné potíže s kapacitou infrastruktury, pokud by dobíjení nebylo „chytré“.

Klíčovým parametrem pro instalaci více nabíječek není ani tak příkon, který v garážích například bytových domů momentálně bývá. „Jde především o instalaci takových nabíjecích stanic, které jsou schopny dobíjet více automobilů naráz a vzájemně spolupracují,“ dodává ještě Knetl z Bidli.

Pomalé elektro Česko

  • V prvním půlroce roku 2021 bylo v Evropě zaregistrováno přes 356 tisíc elektromobilů všech typů.
  • Meziroční růst tak poskočil o zajímavých 130 procent. V Česku to bylo jen o osm procent víc než v roce 2020.
  • Pět set nových rychlodobíjecích stanic by mělo být vybudováno v Česku v příštích čtyřech letech.

Komentáře

Hlavní zprávy

Požitek ze skateboardingu je nádherná věc, říká trenér Martin Hořák

vydáno 28. září 2021  17:54

Jednatřicetiletý trenér skateboardingu Martin Hořák má na ruce vytetovaný nápis Skate is My Life. Tomuto sportu se věnuje už dvaadvacet let i jako aktivní...  celý článek

Opravdu nám scházejí všechny stavby, které jsme bourali? A ještě zbouráme?

PRAHA? AHA!
vydáno 28. září 2021  16:05

Zvedněte pohled od displeje mobilního telefonu a zkuste vnímat, kudy chodíte, kolem čeho chodíte a po čem chodíte. Možná vás překvapí, co vám celé roky...  celý článek

Český unikát. Podívejte se přímo do kladenských věžáků

vydáno 27. září 2021  5:06

Přijeďte na vlastní kůži zažít, že Kladno není jen kolébkou hokejových nadějí, ale nabízí mnohem víc.  celý článek

Autobusoví šotoušové měli svátek. V Letňanech se konala přehlídka

vydáno 27. září 2021  4:47

Čtvrtý ročník Autobusového dne PID potěšil v sobotu v Praze všechny milovníky veřejné dopravy. Na autobusovém terminálu u stanice metra Letňany se konala...  celý článek

Vaše fotky z Prahy