metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 16 °C

Pátek 26. dubna 2024. Svátek má Oto

Povinná elektromobilita prosazovaná Evropskou unií ovlivňuje i plány stavitelů

  6:54
Aby se majitelé elektroaut dostali ke „šťávě“ nejen na dobíjecích stanicích, začíná zajímat i developery. Pokud nebude mít člověk, který uvažuje o vozu bez výfuku, možnost dobíjet také doma, může to jeho chuť k ekologické dopravě silně nahlodat.
Jižní Morava se chce stát rájem pro elektromobily. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Ve výhodě jsou ti, kterým stačí dobíjecí stojan na parkovišti hypermarketu, nebo majitelé rodinného domu s vlastní zásuvkou. Jenže „čistá“ auta chtějí i ti, kteří žijí v bytových domech. A jejich strůjci s tím musejí počítat.

Do garáží míří wallboxy
„Příprava na elektromobilitu je trend, který sledujeme a reagujeme na něj,“ komentuje pro deník Metro situaci Ondřej Šťastný, hlavní analytik společnosti Central Group. U již zahájených staveb se proto snaží zřizovat veřejné nabíjecí stanice. „Například u projektu Park Zličín budujeme nyní ve spolupráci s Pražskou energetikou čtyři místa pro elektromobily,“ říká Šťastný. U nejnovějších projektů se počítá s dobíjením aut z takzvaných wallboxů, tedy ministanic na zdi, přímo v garážích bytových domů. Pro každý bytový dům se nyní spočítá s minimálně patnácti dobíjecími místy.

Vlastní zkušenosti s elektromobily se hodí
Podobně už uvažují i další developerské firmy. „My sami používáme elektromobily už sedm let a získali jsme tak mnoho uživatelských zkušeností, které se nám nyní hodí i v projektování nových objektů,“ připomíná Jan Řežáb, majitel společnosti JRD. U starších projektů nabízejí obyvatelům možnost zřízení dobíječky přímo u jejich parkovacího stání, v nových projektech se s napojením auta na síť již počítá automaticky.

„Spolu s výrobci se snažíme podílet se na řešení problému, který může v budoucnosti nastat, a to v souvislosti s infrastrukturou. Velké rozšíření elektromobility by totiž mohlo vést k tomu, že nebude právě stačit infrastruktura a kapacita elektrické sítě,“ dodává Řežáb.

Hoří, má panenko? Obavy jsou spíše zbytečné
Často se ozývají varovné hlasy, že dobíjení vozů v uzavřených garážích je nebezpečné kvůli možnému vzplanutí baterie. „Pravděpodobnost zahoření baterie je stejná jako vznícení vozu se spalovacím motorem. Bezpečnostní systémy elektrovozidel jsou na velmi vysoké úrovni a výrobci si nemohou dovolit jakékoli pochybení. V rámci nově otevřené divize Bidli auto jsme spustili mimo jiné prodej elektromobilů, který tuto problematiku v podstatě eliminuje, neboť námi prodávané elektromobily využívají typ baterie LiFePO4, které nehoří,“ vysvětluje problematiku Karel Knetl, ředitel Bidli technologie.

Bezpečnost nových systémů si uvědomují i další stavitelé. „Odborné diskuse na toto téma zmiňují špatný přístup hasicí techniky do podzemních prostor, a to v kombinaci s vysokou hořlavostí baterií,“ podotýká Pavel Jelínek, hlavní inženýr developerské skupiny AFI Europe. Určitě se to podle jeho názoru v dohledné době promítne především do výrazné legislativní změny v požárních předpisech pro podzemní garáže. „Nové požadavky mohou být limitujícím parametrem z hlediska přípustného počtu elektromobilů v těchto prostorách,“ myslí si Jelínek.

Šance pro chytré domy
Bezpečnost a dostatečné kapacity v síti jsou i v hledáčku dalších developerů. „Je nutné zvětšení parkovacích stání kvůli manipulačnímu prostoru, pravidlům požární bezpečnosti a dalším návaznostem. V tomto ohledu máme perfektní expertizy od společnosti DeFine. Ta vyvíjí a vyrábí vlastní dobíjecí stanice, projektuje související elektro řešení a má vlastní systém synchronizace mnoha stanic v jednom objektu a jejich detailní integraci do systému celé budovy,“ dodává další informace k možnostem dobíjení v domácích podmínkách Martin Hubinger, majitel developerské skupiny Realism.

Systém, o kterém se Hubinger zmiňuje, umožňuje nabíjení pro větší počet míst a využívání volné kapacity budovy, čímž zmírňuje dopad na distribuční síť.

Také Central Group počítá s co nejmodernějšími systémy dobíjení vozů v rámci obytných souborů. „Řídicí systémy reagují na aktuální zatížení energetické sítě. Vyhodnocují konkrétní stav připojeného vozidla a aktuální kapacitu baterie,“ doplňuje další detaily Ondřej Šťastný z Central Group. Inteligentní dobíjení tak umožňuje eliminovat případné potíže s kapacitou infrastruktury, pokud by dobíjení nebylo „chytré“.

Klíčovým parametrem pro instalaci více nabíječek není ani tak příkon, který v garážích například bytových domů momentálně bývá. „Jde především o instalaci takových nabíjecích stanic, které jsou schopny dobíjet více automobilů naráz a vzájemně spolupracují,“ dodává ještě Knetl z Bidli.

Pomalé elektro Česko

  • V prvním půlroce roku 2021 bylo v Evropě zaregistrováno přes 356 tisíc elektromobilů všech typů.
  • Meziroční růst tak poskočil o zajímavých 130 procent. V Česku to bylo jen o osm procent víc než v roce 2020.
  • Pět set nových rychlodobíjecích stanic by mělo být vybudováno v Česku v příštích čtyřech letech.
Autor: Pavel Hrabica Metro.cz


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Chce Tesla místo levného elektromobilu samořízené taxi? Lži, tvrdí Musk


Americká automobilka Tesla zrušila plán výroby levného elektromobilu, informuje v pátek agentura...

Trend roku 2024: Elektrická bublina splaskává, trumfy drží v rukou hybridy


VIDEO Když ne elektromobil, tak alespoň čtvrt- nebo poloelektromobil? Poptávka po elektrických autech...

Šéf Stellantisu řeší nadváhu elektroaut. Vozí půl tuny materiálu navíc


Automobilový průmysl bude muset v příštích deseti letech snížit hmotnost baterií pro elektromobily...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům


VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Naprostá katastrofa, říkají analytici. Tesle poprvé za čtyři roky klesl odbyt


Odbyt amerického výrobce elektromobilů Tesla se v letošním prvním čtvrtletí snížil o téměř devět...

Do dobíječek dá stát dalších šest miliard. Už jich je víc, než auta potřebují


Dalších šest miliard korun plánuje ministerstvo dopravy v příštích letech využít na výstavbu nových...

Šéf Renaultu píše Evropě, varuje, zlobí se a má plán elektromobilizace


Evropa by měla vyvinout větší společné úsilí, aby dokázala obstát v konkurenčním boji s čínskými...

Hlavní zprávy

Co jste dělali Prvního máje roku 1986? Z Černobylu k nám doputoval radioaktivní mrak

vydáno 26. dubna 2024  5:16

Přenesme se o 38 let nazpět, na sever sovětské Ukrajiny, do Černobylu. Máme po půlnoci, technici jaderné elektrárny spouští rutinní test nouzového...  celý článek

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek

Dáte si lážo i plážo? Na kole za pivem, houpačkami, trampolínami i klobáskami

vydáno 25. dubna 2024  12:58

Vezměte děti na výlet v bezprostřední blízkosti Vltavy. Čekají na vás tři pecky, které jsou trochu gastronomické, trochu punkové a především velmi...  celý článek

Komerční sdělení

Město Split – 6 míst, které si užít v okouzlující Dalmácii

vydáno 26. dubna 2024

Chorvatsko je oblíbenou destinací a ročně láká spousty turistů. Čeká na vás spousta krásných míst, mezi jedno z těch nejoblíbenějších patří Split. Jde o...  celý článek