Cestáři ještě do večera údolí uzavřeli. Je to přitom už několikátý problém v řadě. Cesta, kterou lemuje stejnojmenný potok, prochází chráněnou oblastí a ta si žije vlastním životem. Pády stromů i kusů skal jsou zde časté.
„Ta skála je jedna věc. Povalila se nám tu i opěrná zeď pod silnicí, problémy jsou i s dalšími kameny i jedním mostkem přes potok,“ řekl deníku Metro starosta Dolních Břežan Věslav Michalik. Podle něj bude zatím provoz v problémovém úseku řídit semafor, přičemž se zprůjezdní jeden pruh. Podle Heleny Frintové z krajského úřadu je skála ve špatném stavu v délce až padesát metrů.
Teď záleží na vyjádření geologa, který si dnes odpoledne místo prohlédl. Nejbližší dny ukážou, zda se údolí podaří pro auta otevřít, nebo přijdou na řadu stále více hrozící opravy, které jsou velmi finančně náročné. Zajištění a oprava celého úseku mají vyjít na zhruba 250 milionů korun. Celý průtah vyžaduje generální rekonstrukci, byť je zde asfalt v dobré kondici, což hojně využívají i milovníci rychlých aut a motorek.
Na facebookovské stránce věnující se životu v Dolních Břežanech a okolí se objevil i dotaz, zda se sesuvem půdy nesouvisela kontrola úniku plynu v okolních domech. Skalní masivy jsou však podle starosty v havarijním stavu už dlouho.
„Tak to je tedy pěkný vánoční dárek, to údolí je snad prokleté. Může mi proboha někdo vysvětlit, proč se konečně neotevře napojení na Pražský okruh, které je už deset let vybudované, ale uzavřené?“ rozčiluje se stejně jako mnozí další břežanská obyvatelka Marie Černá.
Názory, že by nadměrné dopravě v údolí, a přímo tedy i havarijnímu stavu mostu a opěrných zdí, ulevila možnost najet na okruh, se to na Facebooku jen hemží.
Uzavřené dálniční sjezdy mezi Břežany a Písnicí jsou nekonečný příběh.„Tohle není dotaz na nás. Zeptejte se radnice Libuše, kam Písnice spadá, proč už od otevření okruhu nájezdy blokuje. Vymínila si, že na ně kývne, pokud bude vybudovaný silniční obchvat Písnice,“ krčí rameny starosta Dolních Břežan.
Jenže starosta Libuše Jiří Koubek stojí za názorem, že po otevření sjezdu zahltí jedinou tepnu protínající Písnici osobní auta a nákladní doprava. „Mí předchůdci zakomponovali do územního rozhodnutí, že podmínkou otevření nájezdů je obchvat. Takhle to bylo odsouhlaseno, nemůžu a nechci to měnit. Až otevřou v Písnici konečnou metra, bude ten obchvat nutný. A naváže na obchvat Kunratic. Pak bude určitě možné sjezdy na Pražský okruh využívat a já budu nejšťastnější Pražan,“ řekl deníku Metro.
V oblasti přitom došlo ke zlepšení dopravy v Jesenici. V září tam byl otevřen obchvat, díky kterému se řidiči jedoucí od Dolních Břežan mohou vyhnout centru Jesenice a najet na okruh.
Druhá etapa obchvatu má propojit kruhový objezd u supermarketu Lidl s Kocandou, hotovo by mělo být do konce příštího roku. Tento projekt spolyká téměř 128 milionů korun.