Brynda je autorem většiny informačních materiálů pro cestující, jako jsou mapy a schémata MHD. Jeho doposud posledním a zatím největším úspěchem je schéma linkového vedení pro celou Prahu, které se zatím v této komplexní podobě ještě nikomu nepodařilo vytvořit. „Chtěl jsem původně být kuchařem, učitelem nebo architektem. Rozhodl jsem se pro grafika a hledání brigády při studiu mě zavedlo do Ropidu,“ říká pro deník Metro Brynda.
Co vás na práci nejvíc baví?
Určitě volnost a prostor pro kreativitu. Spousta práce je sice rutinní, ale poměrně často se objevují nové výzvy. Ve své práci se neustále rozvíjím a některé činnosti postupně předávám dalším kolegům. Mám velkou radost, když výsledek vypustím „do světa“ a zjistím, že je pro cestující užitečný. Velkou výhodou je také relativně pestrá škála různých grafických výstupů – může se jednat o mapu, brožuru nebo například inovovanou grafiku LCD obrazovek v autobusech.
A co naopak nejvíce štve?
Práce je často dost časově náročná, a proto samozřejmě nemám rád, když přijde nazmar. Někdy je to faktická neshoda. Může jít například o změny linkového vedení, které již mám zpracované, ale nakonec se stopnou či zcela změní ještě před realizací. Ale může jít i o neshodu v názorech.
Jde o neshodu s kolegy, či lidmi na sociálních sítích?
S oběma skupinami, ale převážně jde o ty druhé. U grafiky se bohužel stává, že se každý považuje za odborníka a snaží se radit. Někdy jsou to opravdu dobré postřehy, ale je to přibližně tak půl na půl. Ideální samozřejmě je, když se dá domluvit a pak se rozhodnu, které připomínky jsou relevantní, a zapracuji je, a které ne. Jenže když se takových připomínek sejde více, často mohou být i protichůdné.
Na druhou stranu, na vaše schéma linkového vedení v Praze jsme četli na Facebooku jen chválu.
Pracoval jsem na něm s přestávkami více než rok a doslova se mi měnilo pod rukama, jak se integrovaly nové části Středočeského kraje nebo realizovaly různé trvalé změny ve městě. Práce na schématu však stále neustává, jsem na něj však opravdu pyšný. Po zveřejnění jsme dostali nejen dost pozitivních komentářů, ale dokonce i náměty na vylepšení. Určitě je rád do další verze zapracuji.
V čem by se měla pražská doprava do budoucna podle vás zlepšit?
Rád bych, aby se v brzké době podařilo více propojovat různé druhy mobility a aby se více implementovaly nové technické vychytávky. Dlouhodobě je zde deficit ve výstavbě parkovišť P+R, chybí nám elektronické odjezdové panely na zastávkách, ale i u vstupů do metra. První vlaštovky už se objevují, k dokonalosti to ale má ještě daleko. Čeho si ale naopak velmi cením, jsou poskytované služby, dostupnost a velký objem dopravy. Dostupnost nejbližší autobusové zastávky i v méně obydlených částech města nám může leckteré evropské město závidět.
Pro vaši práci je klíčové také předvídat, aby vám materiály obratem nezestárly. Jak to děláte?
Plánované změny v pražské MHD víme většinou dost dopředu. Někdy dokonce ještě dříve, než je věc projednaná, protože pomáháme projektantům kreslit různé návrhy. Další změny se dozvíme z oběžníků, kterých denně bývá i několik desítek. Jiná je situace u výluk, kde je nutné reagovat ze dne na den a rychle vytvořit nějaké schéma či informační materiály.