I když lidé jedou sami metrem, často se uvelebí na samostatné sedačce naproti dvojce s vytočením nohou do uličky. Dopravní podnik proto na popud náměstka pro dopravu Adama Scheinherra zhruba před měsícem upravil dvojici souprav tak, že otočil ona sedadla o 90 stupňů. Podle mluvčí dopravce Anety Řehkové od té doby stále běží zkušební lhůta, zda se nápad u cestujících ujal. I pokud si ho cestující oblíbí, úprava bohužel nebude možná všude.
„Jedna souprava s otočenými sedačkami jezdí už od 8. dubna na áčku, druhá od 18. dubna na béčku. Po vyhodnocení zkušebního provozu se ve spolupráci s magistrátem rozhodneme, jak budeme dále pokračovat. Z technického hlediska lze nicméně jednosedadla otočit s malými konstrukčními úpravami pouze v soupravách typu 81-71M novějších výrobních sérií, které jezdí na trasách A a B. U nejstarších vozů tohoto typu bychom museli výrazněji konstrukčně upravit nosník sedadla,“ říká pro deník Metro Řehková. Na céčku by bylo otáčení sedadel vyloženě problém.
„U souprav typu M1, které nasazujeme na trase C, by konstrukční zásah znamenal nejen úpravu nosníku sedadla, ale pokud bychom chtěli optimálně využít prostor pro cestující, tak i úpravu obložení stěny interiéru vozidla,“ dodává mluvčí.
Aby mohl dopravní podnik podobnou zkoušku provést, musel si nejprve opatřit povolení Drážního úřadu České republiky. Podle jeho stanoviska je takovéto uspořádání sedadel možné.
„Ostatně obdobné příklady lze nalézt v metru v zahraničí. Koneckonců některé autobusy pražské MHD jsou rovněž vybaveny sedadly, která jsou uspořádána příčně ke směru jízdy a nejsou vybavena boční zábranou či madlem nebo nesousedí s jinou sedačkou,“ vysvětluje situaci Řehková.
Termín, kdy má být oficiálně zkušební provoz sedaček ukončen, deníku Metro zástupci dopravního podniku neprozradili. S reakcí cestujících na sociálních sítích je však již nyní jasné, že úpravu ve většině případech přijímají s nadšením. „Nápad se mi líbí, ale určitě to není vhodné řešení do vozů 3 a 4 na lince A ve směru na Hostivař. Tam je nejvíce stojících a nohy do uličky by překážely. Do vozů 1, 2 a 5 je to nicméně zajímavá idea,“ okomentoval na facebookovém profilu náměstka pro dopravu uživatel Filip Peter.
Kritici většinou řeší zásadní nedostatek nynějšího zkušebního provozu. V metru totiž během nouzového stavu nejezdí dostatek cestujících, aby bylo možné zjistit, zda si nebude cestující na otočené sedačce překážet se stojícími. „Značně to zmenšuje u dveří prostor pro stojící, což byl hlavní smysl celého tohoto uspořádání. A u stěny pak zbude nevyužité místo,“ shrnul obavy některých Pražanů Vojtěch Veselý.