metro.cz

Počasí v Praze

10 °C / 20 °C

Sobota 27. dubna 2024. Svátek má Jaroslav

Dalších 15 fotografií v galerii
Slavnostní zahájení provozu metra do stanice Depo Hostivař 26. května 2006. Zleva starosta Prahy 10 Milan Richter, náměstek primátora Jan Bürgermeister, primátor Pavel Bém a radní pro dopravu Radovan Šteiner. Zcela vpravo sleduje náměstek primátora Petr Hulinský. | foto: DP PrahaMetro.cz

GALERIE: Trasa metra A má nejprudší sklon a nejhlubší stanici

  10:54
Za dobou výstavby pražského áčka se vystřídalo třináct primátorů. Jen čtyři z nich měli dosud štěstí, že se ve své kariéře mohli mezi prvními zúčastnit jízdy v nově otvíraných úsecích. Zdeněk Zuska, František Štafa, Jaroslav Kořán, Pavel Bém a tou pátou, která otevře čtyři nové stanice v pondělí, bude primátorka Adriana Krnáčová. Trasa se postupně uváděla do provozu v letech 1978 až 2006.

Nový úsek metra A

Pro veřejnost bude provoz na novém úseku trasy metra A zahájen v pondělí 6. dubna od 15 hodin. Jeho délka je 5,694 km.

  • Ze stanice Dejvická metro pokračuje do stanice
  • Bořislavka
  • Nádraží Veleslavín
  • Petřiny
  • Nemocnice Motol

Nejstarší trasou pražského metra je sice céčko, ale trasa A se může pochlubit nejstarší stanicí. Jmenuje se Klárov. Že jste o ní nikdy neslyšeli? Není divu, dlouhá léta byla tajná a sloužila jako kryt a ani dnes sem soupravy podzemní dráhy nezajíždějí. Se sousední Malostranskou je jen propojena chodbou.

Stanici stavěli v letech 1952 až 1959 nedaleko Strakovy akademie - Úřadu vlády. Na dlouhých osm let tehdy dokonce přestaly jezdit mezi Klárovem a Čechovým mostem tramvaje, aby stavbařům nikdo nekoukal přes rameno.

„Stavba sice stanici připomíná, ale budovala se v době, kdy neexistoval žádná oficiální koncepce pražské podzemní dráhy a dnešní metro se začalo budovat až mnohem později,“ upozorňuje vedoucí archivu dopravního podniku Pavel Fojtík. A také kolem stavby existuje spousta více či méně reálných konspiračních teorií.

Že se jednalo spíše o tajný kryt, než o stanice potvrzuje i to, že se při stavbě současného metra nikdo nepokusil stanici metra připojit, a tak přece jen primát nejstarší trasy patří céčku.

Áčko se začalo razit mezi Dejvicemi a Hradčanskou

Výstavba první části trasy A byla zahájena v roce 1973 a otevřena byla 12. srpna 1978, jako druhý úsek pražského metra. Tento první úsek trasy A vedl mezi stanicemi Leninova (dnešní Dejvická) a Náměstí Míru. Byl dlouhý 4,7 km a měl sedm stanic.

Na trase A metro také poprvé překonalo vodní překážku v podobě Vltavy. Vznikl tak první podchod pražského metra pod Vltavou, který se nachází v hloubce 14 metrů pod dnem řeky. Na trase je také téměř 190metrový úsek s největším povoleným sklonem 40 promile, a to mezi stanicemi Náměstí Míru a Muzeum.

Nejhlubší stanice

Vinohrady mají i další primát pražského metra.

  • Stanice Náměstí Míru je nejhlubší v celé síti metra.
  • Eskalátory překonávají výšku 43,55 metru.

Za socialismu v době horečného budování sídlišti, kdy autobusy a tramvaje nestačili vozit Pražany, měla stavba metra velkou prioritu. Svědčí o tom i to, že se stavěly dva úseky najednou. S pokračování trasy C z Kačerova na Háje se zároveň stavělo i pokračování áčka z Náměstí Míru na Želivského.

Stavba začala v roce 1976 a první prodloužení bylo otevřeno 19. prosince 1980, necelé dva měsíce po otevření prodloužení C na Háje. Na další pokračování si lidé na východě Prahy museli počkat déle, až do 11. července 1987. Novou konečnou se stala stanice Strašnická a 4. července 1990 se konečná posunula až na Skalku.

Zatím naposledy se áčko prodloužilo 26. května 2006 do stanice Depo Hostivař. Trasa se sice prodloužila jen o jedinou stanici, ale je díky využití již existující spojky do depa je vedena po povrchu.

Jak se rodila trasa A metra

Výstavba začala 20. února 1973 ražbou tunelů mezi stanicemi Leninova (nyní Dejvická) a Hradčanská.

  • 12. 8. 1978 Zahájení provozu trasy A Leninova (nyní Dejvická) – Náměstí Míru (Leninova, Hradčanská, Malostranská, Staroměstská, Můstek, Muzeum, Náměstí Míru).
  • 19. 12. 1980 Zahájení provozu v úseku Náměstí Míru – Želivského (stanice Jiřího z Poděbrad, Flora, Želivského).
  • 17. 10. 1985 Zahájení manipulačního provozu bez cestujících Želivského – depo Hostivař.
  • 11. 7. 1987 Prodloužení do stanice Strašnická.
  • 4. 7. 1990 Prodloužení do stanice Skalka.
  • 26. 5. 2006 Prodloužení do stanice Depo Hostivař.

Komentáře

Hlavní zprávy

Když opravdu chcete, tak tomu dáte sto procent, říká běžkyně Marcela Joglová

vydáno 27. dubna 2024  6:48

Otevřela oči mnoha lidem. Přiznala se k bulimii. Sport jí pomohl přes mnohé starosti se „převalit“. To je Marcela Joglová, česká běžecká vytrvalkyně. Když...  celý článek

Bizár nabírá nové rozměry. Ve vzduchu je touha po pozornosti a dobrovolné ponižování

Strážce streamu
vydáno 26. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Streamovací platforma Voyo má ve svém hledáčku několik pořádných bizárů. Naši redaktorku Terezu Šimurdovou v těchto dnech zaujala reality show s názvem...  celý článek

Co jste dělali Prvního máje roku 1986? Z Černobylu k nám doputoval radioaktivní mrak

vydáno 26. dubna 2024  5:16

Přenesme se o 38 let nazpět, na sever sovětské Ukrajiny, do Černobylu. Máme po půlnoci, technici jaderné elektrárny spouští rutinní test nouzového...  celý článek

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek