Nový úsek
|
Od úterý začnou platit také změny v jízdních řádech autobusů a tramvají navazujících na novou část metra. Pro mnohé autobusové linky, včetně linky číslo 119 na pražské letiště, bude konečnou zastávkou Veleslavín. V novém úseku metra vznikly čtyři stanice - Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. Jejich výstavba stála zhruba 20 miliard korun a trvala pět let. Ne všechny vlaky ale budou jezdit mezi těmito stanicemi. Od 6 do 9.30 hodin v úseku Petřiny - Nemocnice Motol a od 9.30 do 20 hodin v úseku Dejvická - Nemocnice Motol pojede pouze každý druhý spoj.
„Je to dobrá zpráva pro Pražany i turisty. Praha je jedním z mála měst, které dodnes buduje i podzemní dopravu. Zlepší se doprava do motolské nemocnice a doufáme, že i na letiště,“ řekl dnes na slavnostním otevírání nového úseku premiér Bohuslav Sobotka s tím, že vláda je ochotná pomoci Praze i s další infrastrukturou, konkrétně plánovanou stavbou metra D, rychlodráhy na letiště a městského okruhu. Primátorka hlavního města Adriana Krnáčová za jeho velikonoční slib poděkovala. „Brzy se kvůli tomu na vládu obrátíme,“ řekla.
Nové stanice jsou originální
Nové stanice metra A se od sebe vizuálně odlišují, aby cestující na první pohled poznali, kde se nacházejí. Bořislavka, Nádraží Veleslavín a Petřiny mají na obložení stěn nástupišť různé odstíny červené barvy. Stanici Bořislavka navrhl architekt Miroslav Mroczek, nástupiště má tmavě červenou barvu, Nádraží Veleslavín od architektky Hany Vermachové je vyvedeno v červenooranžové barvě a Petřiny navržené Jiřím Pešatou pak v červenohnědé.
Stanice Petřiny, která je z nových stanic umístěna nejhlouběji, je odlišná vysokou klenbou a betonovým monolitem s nápisem Petřiny. Uprostřed nástupiště je dozorčí stanice z luxfer s kulatým okénkem. Na první pohled od ostatních odlišná je stanice Nemocnice Motol od architekta Pavla Sýse, která leží téměř na povrchu. Její nástupiště má prosklenou střechu a vchází se do něj přímo z ulice. Vestibul slouží zároveň jako podchod do motolské nemocnice.
Problémy nového metraSe zprovozněním zhruba šestikilometrového úseku metra sice nemělo vedení města takové potíže jako se zhruba stejně dlouhým silničním tunelem Blanka, přesto má i tato stavba svá úskalí.
|
Zobrazit celou fotogaleriiProhlédněte si pohodlně všechny fotografie |