Přestavba budovy Masarykova nádraží je již pěknou řádku let jedním z klíčových témat pro Pražany i mimopražské. Pokud tudy navíc každý den pospícháte na vlak, který má každou chvíli odjíždět, je pro vás důležitá doslova každá vteřina. O ty vás však v posledních dnech může připravit řada omezení, která tu v důsledku stavebních prací železničářů a developera vznikla.
„Hrozen lidí vzniká v části za Costou směrem k metru, kde České dráhy opravují interiéry kanceláří ve vyšších patrech budovy i provozovny. Nově jsme kvůli ochrannému bednění přišli o malý tunel, kterým se dala zkrátit cesta k peronům. Plus je ve vchodu z Havlíčkovy ulice nově zbudován jakýsi bezbariérový přístup, který ubral kus dveří. Pak tu jsou ještě dělníci u vchodů z Hybernské,“ shrnuje pro Metro situaci na Masaryčce čtenář Vladimír.
Sisyfovská fasáda
Proměnou zde pod taktovkou Českých drah a investiční skupiny Penta již prošly střechy, obchody, podlahy, kasy i záchody. Těsně před dokončením je podle zástupce Penty Iva Mravinace oprava fasády v Hybernské ulici. Jde ale o sisyfovskou práci. „Je to nekonečný boj s vandaly. Nejlépe je to vidět na již opravených fasádách v Havlíčkově ulici i ve veřejné části nádraží podle ulice Na Florenci. Co bylo před několika měsíci skutečnou ozdobou místa, nese podpisy a vzkazy těch, co se ani nesnaží mít výtvarnou úroveň. Nehodilo by se tam nic, protože původní podstatou graffiti není kazit věci hodnotné a krásné,“ hodnotí Mravinac.
Promění se i okolí
|
Na řadu má přijít odstranění nevzhledného novinového stánku v rohu odjezdové haly. Ten získá novou podobu a zároveň se rozdvojí. Druhý stánek totiž vznikne ve vnitřní chodbě nádraží podle Hybernské ulice. „V odjezdové hale pak bude nový provozovatel pekárny a prodeje pečiva, samozřejmě po větší úpravě prodejních prostor,“ vyjmenovává Mravinac.
Historický poklad
Do poloviny příštího roku tu chce Penta otevřít také dlouho očekávanou restauraci. Oddalování její rekonstrukce je podle Mravinace dané hlavně tím, že tu dělníci našli historický poklad. „Poté, co jsme odstranili všechny hrůzy po kasinu, které tu kralovalo dlouhá léta, se objevil původní zdobný prostor. Asi nejzachovalejší historická část původního nádraží, která v torzu dokazovala, jak dříve lidé opravdu uměli řemeslo. Museli jsme nejdříve provést stavebně-historický průzkum, na který navázalo zpracování restaurátorského záměru. Co vypadá učeně, znamená jen dvojí: velkou pečlivost a detailní konzultace s památkáři,“ doplňuje Mravinac. Do nádražní restaurace se bude vstupovat z Hybernské ulice, aby nesloužila jen cestujícím, ale i ostatním.
Pasáž s původní dlažbou
Do konce příštího roku se také protáhne rekonstrukce chodby podél Hybernské. Budoucí obchodní pasáž je totiž vydlážděna památkově chráněným povrchem z období 50. let minulého století. Není tedy možné ji jen tak nahradit, ale naopak se doplňuje. Půl roku se proto hledal ideální dodavatel, který by byl schopný vyrobit dlažbu v odpovídající barvě, struktuře a kvalitě. „Cesta hledání byla plná vzorků, kterou posuzovala Penta s památkáři. Dodavatel se nakonec našel ve Francii. Je to firma Vinckelmans, která potřebné stovky kusů dlažby vyrobí. Nijak levně, protože jde o ruční práci,“ dodává Mravinac.