Dnešní jednání zastupitelů hlavního města bude pro mnohé speciální. Zdeněk Hřib se ho patrně naposledy zúčastní jako pražský primátor. Jeho strana – Piráti – půjde společně se STAN s největší pravděpodobností do opozice. Muselo se to stát?
Nejpravděpodobnější kandidát na nového lídra Prahy Bohuslav Svoboda (ODS) tvrdí, že ano. Jeho koalice Spolu podle něj během předchozích jednání splnila všechna přání Pirátů včetně požadavku na radního pro dopravu. Nebylo to ale nic platné a Piráti chtěli stále víc. Podle Hřiba to ale bylo jinak. „Koalice Spolu si před volbami naplánovala získat čtyřicet procent hlasů. To se však nestalo, dokonce nezískali ve třech politických subjektech dohromady ani 25 procent hlasů. Přesto stále chtějí celému městu poroučet sami a jejich nabídka od 22. října nedoznala žádné změny,“ říká pro deník Metro Hřib a dodává, že Piráti a STAN získali v pražských komunálních volbách v součtu více hlasů než Spolu.
Hřib se proto diví tomu, proč vítězná koalice trvá na obsazení většiny radních. Konkrétně šesti z jedenácti. Převaha radních vítězné strany přitom bývá ve vedení města obvyklá.
„Podle toho, jakou mají ve Spolu předvolební dohodu, je navíc zjevné, že pokud by neobsadili šest radních, tak se rozpadnou. Rozvržení rady, které navrhuje Spolu, odmítl i STAN – rozhodně tedy nejde jen o Piráty. Nově vytvořená pozice investičního gubernátora z ODS by udělala z ostatních radních jen údržbáře. Náměstek pro dopravu by tak byl v médiích kritizován za zácpy, ale neměl by možnost řešit výstavbu metra nebo investice do silnic,“ míní Hřib, podle kterého je přitom radní pro investice uměle vytvořená pozice, která nikdy v moderní historii Prahy neexistovala a jejímž cílem je soustředit moc nad investicemi do rukou pouze jednoho člověka z ODS.
„To, že to zástupci koalice Spolu podávají jako prevenci opakování kauzy Dozimetr, je absurdní. Dozimetr se přece vůbec netýkal investic na magistrátu, ale pouze zakázek dopravního podniku a problém byl naopak právě v tom, že se rozhodování o zakázkách soustředilo u jedné osoby,“ dodává pro deník Metro Hřib.
Podle dosluhujícího primátora byly na magistrátu naopak již za této koalice zavedeny rozsáhlé kontrolní a protikorupční mechanismy, a právě proto se zakázek magistrátu kauza Dozimetr podle něj vůbec netýká.
Svoboda má ale coby lídr Spolu odlišný názor. Jsou to podle něj právě Piráti, kdo si za svého působení účelně vytvořil radního pro transparentnost. Výsledkem jeho práce byla podle Svobody právě kauza Dozimetr. „Já říkám, že korupční praktiky tolerovat nechci a nebudu. A proto jsme určili radního pro investice, který bude garancí kontroly investic napříč kompetencemi všech radních. Ostatně přijde mi docela podivné, že po letošní korupční kauze, kdy musel na magistrátu zasahovat Útvar pro odhalování organizovaného zločinu, za což nesou Piráti spoluzodpovědnost, se této transparentnosti a kontrole tak brání,“ kontruje pro deník Metro Svoboda.
Piráti mohli mít podle zástupců Spolu v radě ze všech stran největší zastoupení: 1. náměstka pro dopravu – a to včetně inovací a Smart City – plus další silové resorty, jako je majetek, životní prostředí a školství. „Co více bychom měli straně, která skončila ve volbách třetí, ještě nabídnout?“ kroutí hlavou Svoboda.
Nevyhráli
|