Nejvytíženější vlakovou stanicí loňského roku se na území metropole nepřekvapivě stalo hlavní nádraží, v mírném rozestupu následované nádražím Masarykovým a také Smíchovem. Nová mapka organizátora dopravy Ropid zobrazující počet cestujících, kteří zastávkami denně projdou, však přece jenom některá překvapení přináší.
„Při pohledu do mapky zjistíte, že nejvíce lidí za den vystoupí nebo nastoupí do vlaku Pražské integrované dopravy na hlavním nádraží, ale také to, že relativně okrajové nádraží v Klánovicích je páté nejvytíženější v Praze. A třeba i to, že v Kolovratech jezdí víc lidí vlakem než v Horních Počernicích,“ říká mluvčí Ropidu Filip Drápal.
Klánovickou železniční zastávkou denně projde 4765 cestujících. Jde však o údaje za loňský rok, který byl poznamenán koronavirovými omezeními. Lidí tak podle zástupců Ropidu jezdilo zhruba dvakrát méně než v roce 2019.
„Je dobré vědět, že naše nádraží zvládne denně více než čtyři a půl tisíce cestujících. To je, jako by tu za den prošel celý Bakov nad Jizerou. Nějaké nápady, jak se vypořádat s dopravní obslužností Nádraží Praha-Klánovice? Pandemie končí, doprava zase houstne,“ komentovala mapku Hana Karbanová, a to v místní facebookové skupině Vivat Klánovice.
Vytíženost klánovického nádraží se dá vysvětlit jednoduše. Obyvatelé východních městských částí Újezd nad Lesy a Koloděje či obcí Šestajovice, Horoušany nebo Jirny mají totiž léty prověřenou trasu do centra Prahy. Pokud se tam chtějí dopravit, je nejpohodlnější popojet si pár kilometrů autem ke klánovickému nádraží, zadarmo tu zaparkovat a do Prahy následně dojet vlakem. O potřebě řešit parkování u klánovického nádraží se proto mluví na východě Prahy již mnoho let. Místní radnici se zde v loňském roce nepodařilo zavést zóny placeného stání. Ve hře je také parkovací dům, který by však vyžadoval změnu územního plánu.
Podle místních relativně nedávno zrekonstruované klánovické nádraží pojme i zvýšený počet cestujících. O tom, že jich zde přibývá, svědčí i fakt, že tu za poslední roky vyrostlo nové bistro i prodejna potravin přímo na nástupišti. Podle zastupitelky Klánovic Veroniky Gotthardt se však nedaří u zastávky zřídit pro místní bankomat. „Údaj je zajímavý také v kontextu (ne)diskutovaného bankomatu na našem nádraží, pro který údajně není na nádraží dostatek cestujících. Alespoň dle vyjádření zástupců samotných bankovních institutů,“ uzavírá Veronika Gotthardt.