Z pražských ulic je již pěknou řádku let půjčovna bicyklů. Provoz sdílených kol má nicméně brzy zpřísnit. Nová pravidla mezi vedením hlavního města a provozovateli nastaví rozsáhlejší memorandum, jehož znění v pondělí schválil magistrát. Provozovatelé by měli podle něj odklízet špatně zaparkovaná kola rychleji a také lépe reagovat na stížnosti Pražanů.
„Provozovatelé bikesharingu budou mít povinnost provozovat kontaktní místo, případně telefonní linku, kde by veřejnost nebo městská část měly alespoň v určitých časech možnost řešit případné problémy,“ uvádí mluvčí magistrátu Vít Hofman.
Zmiňovaná infolinka musí být podle textu memoranda dostupná v češtině a zároveň fungovat v předem určených časech.
Podepsat zatím plánují dva největší poskytovatelé sdílených kol v Praze – Nextbike a Rekola. Deník Metro proto oslovil obě tyto firmy. Podle Tomáše Karpova, provozního ředitele první jmenované společnosti, některé podmínky obsažené v nové dohodě již Nextbike dodržuje. „Infolinku samozřejmě dávno máme. Jen bude potřeba ji nechávat v provozu o něco déle, aby se lidé snáze dovolali. Na lince budeme mít nasazeny jak zaměstnance, tak externí brigádníky. Co se týče kontaktního místa pro stížnosti, s tím nejsem srozuměn. Jelikož jsme ale byli u vzniku nového memoranda od počátku, žádné překvapení tam asi nebude,“ uvádí pro deník Metro Karpov a dodává: „Nebude-li se však ozývat stěžovatel, ale zákazník, vždy jsme raději, pokud komunikuje přes naši aplikaci. Přece jen máme přes léto hodně práce a v ulicích až patnáct tisíc kol.“
S memorandem se rozhodla souhlasit i společnost Rekola. Ta horkou linku také již má. Vyjádření jejího vedení se však deníku Metro do uzávěrky tohoto vydání nepodařilo získat. Zakladatel firmy Vít Ježek, kterého deník Metro oslovil, nová pravidla komentoval již v pondělí. „Memorandum definuje provoz jak pro Rekola, tak konkurenční poskytovatele. Budeme tedy všestranně vědět, na čem je shoda,“ chválil dohodu Ježek.
Dokument také obsahuje podmínku, že provozovatel musí před zavedením provozu projednat jeho rozsah v daných městských částech. Uzamknout kolo pak nepůjde třeba v Pražské památkové rezervaci.