„Místní kmotr a syn někdejšího starosty Aleš Petříš postavil v roce 2008 v Praze 15 načerno autobazar. Radnice mu poté pomohla dát dodatečně všechno do pořádku a přitom mnohokrát porušila zákon. Naše obecně prospěšná společnost Kverulant ve věci podala několik žalob, a přestože soudy následně konstatovaly, že stavba nebyla povolena v souladu se zákonem, autobazar je stále v provozu,“ říká pro deník Metro ředitel Kverulant.org Vojtěch Razima.
Černá stavba
Cílem spolku je odstranění stavby, a to již od roku 2009. Areál autobazaru totiž před lety vznikl bez zákonného posouzení vlivu na životní prostředí, vyjádření sousedů i dalších náležitostí, které jsou obvykle v podobných případech třeba. Stavba byla totiž ohlášena jako dočasná. Zjednodušeně řečeno, měly tu původně stát jen dvě mobilní buňky. „Šlo o obcházení zákona. Poté, co byla při stavbě zničena původní zeleň, vydal se tehdy Kverulant na stavební odbor, aby zjistil podrobnější informace. S dalšími obyvateli se pak následně přihlásil jako účastník stavebního řízení. Starostův tým nás poté jako účastníka vyloučil,“ vzpomíná Razima.
Zásah magistrátu
Na netradiční postup úřadu stěžovatelé tehdy upozornili magistrát. Ten poté vyzval Prahu 15, aby nezákonné povolení stavby zrušila. Jeho vydání totiž nepředcházelo vydání územního rozhodnutí.
„Toto rozhodnutí se oficiálně jmenuje souhlas s umístěním stavby a obecně říká, že na daném pozemku lze postavit, dejme tomu, čtyřpatrový obytný dům. Teprve když má stavebník takové rozhodnutí, může si na stavebním úřadě zažádat o vydání stavebního povolení na stavbu konkrétního domu. Místo toho, aby se Praha 15 tehdy řídila magistrátním rozhodnutím a zahájila řízení o odstranění stavby, tak pomohla dát dodatečně všechno do pořádku. A tak bylo vydáno nové povolení,“ uvádí Razima.
Nejistá budoucnost
Kverulant se poté spojil se společenstvím vlastníků sousedního domu a to v srpnu 2009 podalo první žalobu. Následovala další spletitá síť soudů, petic, odvolání a stížností, a to jak na radnici, tak na magistrát. Deník Metro o kritizovaném autobazaru hovořil také s místostarostou Prahy 15 Václavem Bílkem. Ten byl ochoten se ke kauze, která se táhne léta, respektive k verzi předkládané spolkem Kverulant, vyjádřit pouze částečně.
„Městská část se nebude a nemůže vyjadřovat ke všem tvrzením. Většina uváděných osob již nevykonává činnosti v oblasti samosprávy nebo státní správy a bývalý starosta již nežije. Poslední vývoj je ten, že magistrát vydal 21. prosince rozhodnutí, ve kterém povoluje změnu využití území jako dočasnou. Nejedná se tedy o povolení žádných staveb,“ argumentuje pro Metro Bílek s tím, že se samotná radnice Prahy 15 proti majiteli autobazaru naopak postavila.
Kverulant tak vyhrál jen napůl. Před pár dny totiž spolek vyzval stavební úřad Prahy 15, aby vydal zákaz stavbu používat a poté zahájil řízení o jejím odstranění.
„Žadatel pan Petříš v roce 2012 požádal o prodloužení změny užívání pozemku autobazaru v Hostivaři. I tato složitá věc byla řešena soudy. Náš úřad ji vyřešil v tomto lednu tak, že řízení zastavil. Proti tomuto usnesení podal žadatel odvolání. V této věci bude tedy opět rozhodovat pražský magistrát,“ dodává pro deník Metro Bílek.
Pozor, staví syn starosty! V kauze šlo také o stromy
|