metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 16 °C

Pondělí 4. března 2024. Svátek má Stela
Na skútrech Blinkee brázdí lidé Prahu od června 2020. | foto: BLINKEE.CITY

Sdílené skútry už vandalové neničí. Odrazuje je velmi hlasitý alarm

  11:34
Provozovatelé elektrovozítek mění strategii. Ke klasickým zákazníkům přibírají kurýry.

Elektrovozítka polské franšízy blinkee.city brázdí ulice hlavního města již druhou sezonu. Firma tak opět, jak je jejím zvykem, vystavuje vysvědčení sobě i zákazníkům. Společnost od svého startu loni v červnu kupodivu nenaráží na nezájem Pražanů, kteří více sedí doma. Podle jejího jednatele Jana Kanty se navíc podařilo vyřešit problém s vandaly.

Ti od počátku odlamovali držáky na telefony nebo se násilím vlámávali do kufru umístěného za sedlem vozítka. „Vandalismus již v podstatě nepociťujeme. Pár neúspěšných pokusů proběhlo, ale díky pohybovému senzoru, který spustí velmi hlasitý alarm, v případě, že se s vypnutým skútrem jen mírně hýbe, neevidujeme žádné známky vandalismu,“ říká pro deník Metro Kanta.

Na skútru přes zimu

  • Celkem 40 tisíc kilometrů se najezdilo na skútrech blinkee.city během zimy, tedy od začátku prosince do konce února. 
  • Tohoto čísla dosáhla firma i přes čtrnáctidenní pauzu na údržbu, která proběhla minulý měsíc. Za první dva měsíce v létě, kdy byla plná sezona a rozvolněná opatření, se ujelo „jen“ přes 55 tisíc kilometrů. Na dobrých zimních číslech mají podíl desítky kurýrů.

Firma se také, podobně jako její konkurence, přizpůsobila pandemii koronaviru. Kromě doplnění držáků na dezinfekci využila i poptávku po rozvozu jídla a pití, a tak si ke klasickým zákazníkům přibrala také kurýry. „Propojili jsme se s početnou skupinou kurýrů, kteří elektroskútry blinkee.city využívají k co nejrychlejší dopravě jídla zákazníkům. Máme radost, že jsme aspoň takto mohli přiložit ruku k dílu. Z jejich strany je o službu zájem, jelikož naši službu nabízíme od dvou set korun na den, kdy má zákazník neomezený počet km a vybité baterie je možné měnit ve výměnných stanicích. Při ujetí sto kilometrů s vlastním automobilem by průměrný kurýr zaplatil jen za pohonnou hmotu tři stovky, nehledě na pojištění, parkování a údržbu,“ dodává Kanta.

Rychlý jako blesk
Co se týče věku jezdců, v blinkee.city vypozorovali pro někoho možná celkem logický fakt. S klesající teplotou roste podíl mladších uživatelů, a naopak. Zejména mezi staršími obyvateli metropole má sdílená mobilita obecně mnoho odpůrců. Těm vadí, že vozítka určená pro všechny blokují drahocenná parkovací místa pro rezidenty či slouží k ukrácení chvíle podnapilým turistům. Trochu jako červený hadr na nefanoušky sdílených vozítek působí fakt, že firma u poloviny svých vozítek navýšila maximální rychlost. „Společnost více než polovinu z nich vybavila novými regulátory, které mají na rychlost značný vliv. Rychlejší skútry zákazníci poznají tak, že u nich v aplikaci blinkee.city uvidí emoji blesku. Přes zimu jsme všechny elektroskútry seřídili a dali je kompletně do pořádku, takže se jezdci nemusí obávat o svou bezpečnost,“ doplňuje pro Metro Kanta a doplňuje, že k větší bezpečnosti přispěje i nový držák na mobil. Jelikož je i s nabíječkou umístěný na řídítkách, jezdci jej nebudou muset hledat po kapsách.

Provoz sdílených skútrů nicméně Pražany dráždí mnohem méně než elektrické koloběžky. Jejich provozovatelé totiž nemívají ve zvyku parkovat na chodnících, a proto většinou překážejí.

Sdílená mobilita
Myslete si o sdílených vozítkách cokoli, statistiky však hovoří jasně. Sdíleným skútrům na elektrický pohon se minulý rok obecně dařilo, a to navzdory pandemii. Podle průzkumu Global Moped Sharing Market je v roce 2019 po celém světě využívalo 4,8 milionu jezdců, loni už to bylo 8,7 milionu uživatelů. Jen pro srovnání – v Evropě má jen značka blinkee.city více než milion uživatelů. Počet těch tuzemských však deníku Metro firma odmítla prozradit. „Za náš tým nás napadlo zmínit, že náš největší denní počet jízd byl přes 500. To znamená, že každý ze 150 skútrů byl půjčen v průměru třiapůlkrát,“ chlubí se Kanta.

Sdílené skútry

  • Pro to, abyste se mohli vozit na sdíleném skútru, musíte mít dvě věci. Nasazenou helmu, která je umístěna v uzamykatelném boxu na vozítku, a také řidičák skupiny AM či na auto.
  • Cena minuty jízdy je pět korun, pauzy koruna. A to jak u blinkee.city, tak u BeRider.

Konkurenční boj
V Praze nejezdí jen sto padesát sdílených elektroskútrů polské franšízy. Prostřednictvím mobilní aplikace v telefonu si v metropoli můžete pronajmout i vozítka společnosti Škoda Auto, která provozuje téměř totožnou konkurenční službu BeRider. V hlavním městě působí ještě podobná firma s názvem Re.volt. Ceny mají v podstatě totožné.

Pokud nepociťujete nutnost mít pod zadkem elektrický pohon, jsou pro vás ideálním řešením sdílená kola. Asi nejznámější firmou, která nabízí jejich sdílení, je v Praze firma Rekola. Ta se nedávným návalům sněhu, a tedy i nižšímu využívání jejích vozítek přizpůsobila snad ještě lépe než blinkee.city. Na kopcích v Praze, Brně a Olomouci nabízela sdílené růžové bobovací lopaty. Ty pražské byly k zapůjčení na Petříně.

Komentáře

Hlavní zprávy

Vědmy mají konkurenci. Věštit už umí také umělá inteligence a nemýlí se

vydáno 4. března 2024  12:00

V současném digitálním světě se umělá inteligence (AI) zarývá čím dál více do kůže společnosti.  celý článek

Říkáte, že žijete zdravě? Opravdu? Vaše lednička prozradí celou pravdu

vydáno 4. března 2024  6:00

O nedostatek pacientů se nemusejí bát v Česku kardiologové, odborníci na alkoholismus, plicní specialisté a také obezitologové. Přitom jejich zaměření...  celý článek

Svědkové minulosti. Mizejí poštovní schránky, vypařily se taky tradiční trafiky

PRAHA? AHA!
vydáno 3. března 2024  11:03

Praha je dobrodružství a romantika. Také nikdy nekončící zdroj zajímavostí. Stačí jen zvednout oči od displeje mobilního telefonu a nestačíte se divit....  celý článek

Komerční sdělení

Senioři, zatočte s dluhy, které vás tíží!

vydáno 3. března 2024

Pan Karel žije sám, je mu 71 let a má problém, který mu nedává spát. Hrozí mu, že kvůli nesplacenému úvěru přijde o byt. Nyní mu svitla naděje, že...  celý článek