metro.cz

Počasí v Praze

9 °C / 24 °C

Neděle 28. dubna 2024. Svátek má Vlastislav

Do Prahy přijíždějí „mravenci“. Elektroskútry ve městě mají smysl, tvrdí zakladatel Antees

  14:15
Jeden velikán odchází, druhý přichází. Do Prahy, a také do Brna, zhruba před týdnem dorazila nová česká společnost Antees, jež provozuje sdílené elektroskútry. Velkou část její flotily tvoří jednostopé vozy od firmy BeRider, která je do konce května provozovala v hlavním městě. Spolumajitel firmy Antees Jan Kanta je přesvědčen, že má sdílená mobilita obzvláště ve větších městech smysl. Zákazníci skútry poznají podle modré barvy s bílým nápisem. „Název firmy pochází z anglického slova ant, tedy mravenec. Mezi našimi skútry zákazníci najdou také vozítka od zaniklé firmy blinkee.city, kterou jsme s bratrem provozovali v Praze od roku 2020,“ říká pro deník Metro Kant.
Za společností stojí také bratři Jan a Vojtěch Kantovi. | foto: ANTEES

Jaké máte zatím odezvy od zákazníků?
Překvapivě máme pozitivní ohlasy. Lidé se těšili nejen na skútry, ale i na specifický zážitek. Momentálně je po Praze k zapůjčení sto skútrů.

Proč se pouštíte do něčeho, v čem jiní neuspěli?
Když jsme se dozvěděli, že BeRider končí, začali jsme jednat. Po různých překážkách jsme zjistili, jak by náš byznys mohl být životaschopný. Kouzlem úspěchu je fakt, že lze všechny skútry nabít na veřejných dobíjecích stanicích. A zaměřili jsme se hlavně na kurýry.

Už jste naznačil, že je váš byznys založen na poptávce kurýrů. Proč?
Díky kurýrům máme šanci přežít. Pokud by přišla jakákoliv rozvážková firma, která by chtěla větší množství skútrů, můžeme v našem softwaru interně vytvořit flotilu. Ta se přesune k dané společnosti. A následně skútry zmizí z klasické veřejné flotily v ulicích.

Také jste informovali, že začínáte fungovat i v Rumunsku. V čem se český a rumunský trh liší?
U nás se dá jezdit od března do listopadu. Například v Bukurešti se ale teploty i později pohybují kolem 20 stupňů. V Rumunsku je zkrátka sezona delší. Už jen kvůli sezonnosti je poptávka po jednostopých vozidlech vyšší. Možná je to i náturou lidí, ale Rumunsko má skútry velice v oblibě. Dokonce bych řekl, že má „skútr města“. Lidé jsou mnohem zvyklejší jezdit jednostopými vozidly. Trh se liší samozřejmě i v počtech vandalů, v Rumunsku jich je podstatně víc než u nás. Museli jsme proto vymyslet, jak vše zabezpečit tak, aby nedocházelo ke krádežím.

I v Česku se váš předchůzce rovněž potýkal s vandaly. Zaměřili jste se i na tohle téma?
Největší problém byla krádež baterie, protože je spolu s motorem základem vozu. Vylepšili jsme to nabíjecím systémem, baterky vrtáme ke skútru, aby se nedaly vytáhnout a ukradnout. Jakmile se rozbije baterka, je i pro nás velmi náročné ji vyměnit. Ale je lepší, aby byla složitě vyměnitelná pro nás, protože potom bude neukradnutelná pro zloděje. Helmy jsou zavřené v kufru, a do všech helem dáváme postupně GPS lokátory. Zatím jsme se ale s krádeží nesetkali, tak nemůžeme posoudit, jak jsou účinné.

Na vašich webovkách nabízíte odměnu za nabitý skútr. Jak to funguje?
Skútr stačí zastrčit do nabíječky. Člověk přijede na místo, vloží nabíjecí konektor a přiloží čip, který je součástí skútru. Pak se hned nabíjení spustí a dotyčnému se do aplikace přičte odměna ve výši čtyřicet korun. Ve chvíli, kdy je skútr na nabíječce, automaticky ho zlevňujeme, aby si ho někdo půjčil a odpojil.

Je podle vás sdílená doprava považovaná za důležitou?
Antees je pořád na pomezí mezi klasickou mobilitou a mikromobilitou, skútr je vnímám občas tak, a občas tak, jak se to hodí. Ale je otázkou času, než mikromobilitu širší veřejnost začne vnímat jako důležitou součást města. Myslím si, že sdílené elektrické skútry nejsou záležitostí pouze jižních států, kde je vhodné počasí po celý rok, ale že jde o důležité téma všude.

Nepovedená zkouška

  • Skútry chtěl deník Metro vyzkoušet.
  • Nejprve jsme si stáhli aplikaci Antees, kam jsme zadali potřebné registrační údaje. Poté jsme si už na mapě prohlíželi jednotlivé skútry a dobíjecí zóny. Na horní liště se objevilo upozornění, že účet čeká na schválení.
  • Společnost údajně stihne žádost vyřídit do hodiny, ale někdy to může trvat hodin až 24. Po hodině čekání jsme se rozhodli nechat si poradit. Na webu společnosti jsme se dočetli, že pokud na půjčení spěcháme, pomůže nám zákaznická linka.
  • S vytočením uvedeného čísla jsme vyčkali do druhého dne. Ozvala se rozespalá slečna se slovy, že ověření provede během dne. To se nakonec po zhruba dvaceti hodinách čekání stalo. Kvůli redakční uzávěrce jsme však nestihli skútr otestovat. Recenzi tak přineseme v následujících dnech.
Autor: Tereza Šimurdová Metro.cz

Hlavní zprávy

Pražské mrakodrapy. Víte, že ten úplně první na světě měl pouhopouhých deset pater?

vydáno 28. dubna 2024  11:48

Praha je dobrodružství a romantika. Také nikdy nekončící zdroj zajímavostí. Stačí jen zvednout oči od displeje mobilního telefonu a nestačíte se divit....  celý článek

Písni Nothing Else Matter trumpeta velmi sluší, říkají kluci z kapely Melanchollica

vydáno 28. dubna 2024  5:33

Tribute kapely oslavující svoje vzory jsou běžnou součástí hudební scény. V Česku se ale před rokem zrodil projekt, který se běžnému napodobování cizích...  celý článek

Když opravdu chcete, tak tomu dáte sto procent, říká běžkyně Marcela Joglová

vydáno 27. dubna 2024  6:48

Otevřela oči mnoha lidem. Přiznala se k bulimii. Sport jí pomohl přes mnohé starosti se „převalit“. To je Marcela Joglová, česká běžecká vytrvalkyně. Když...  celý článek

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek