Firma provozující sdílená vozítka nedodržuje dohodu s Prahou. Tuhle větu čtou čtenáři v deníku Metro v různých obměnách již zhruba osm let. Nejprve vadily rychlé dvojkolky segway, kvůli kterým docházelo s chodci a turisty jedoucími na nich ke kolizím. Později po jejich zákazu následovala nenáviděná pivní kola či elektrické tříkolky. Po zákazu všech těchto strojů na většině území metropole nyní budí emoce dva druhy sdílených dopravních prostředků. Jedná se o elektrokoloběžky a sdílené skútry.
Z vývoje událostí posledních měsíců, kdy se Praze nepodařilo ve Sněmovně vymoct přísnější opatření pro provoz i užívání koloběžek, je jasné, že žádný z těchto způsobů sdílené dopravy z ulic metropole hned tak nezmizí. Deník Metro se proto obrátil na radnici města Vídeň, která se tuzemskému hlavnímu městu v mnoha ohledech podobá.
„Ve Vídni teď máme kromě skútrů a koloběžek také novinku. Jde o specifické vozítko, říká se mu Wheels. Jde o elektrokolo, ale bez šlapek a jede maximálně rychlosti 25 kilometrů v hodině. V pěších zónách a takzvaných setkávacích zónách, které tu máme, je ale jejich rychlost automaticky regulována. Vypůjčit si je mohou dospělí nad 18 let věku,“ říká pro deník Metro česká zástupkyně zahraniční kanceláře města Vídně v Praze Markéta Spěváčková. Vozítko Wheels jednoduše samo zpomalí pomocí zabudované GPS. V ulicích rakouské metropole je k zapůjčení teprve několik dní. „To, co naše vozítko odlišuje od jízdního kola, je, že nemá pedály, ale stupačky, na které si při jízdě postavíte nohy,“ uvádí zástupce provozovatelů Stefan Deller.
Vídeňská radnice by mohla být podle mnoha kritiků české metropoli vzorem. Před časem totiž přísně zakročila proti elektrokoloběžkám (viz box). Stejná pravidla musejí dodržovat také provozovatelé Wheels. Omezení se tu naopak, stejně jako v Praze, nedočkaly sdílené skútry.
„Co se týče provozovatelů sdílených skútrů, nabízí je ve Vídni nyní například společnosti ÖAMTC (Easyway) a Emmy. Speciální legislativa regulující jejich provoz ale neexistuje. Nejsou totiž tolik rozšířené jako například koloběžky,“ dodává Spěváčková. „ÖAMTC jich má mít 315 a podle zprávy z listopadu jich Emmy, německá společnost, ve Vídni provozuje padesát,“ doplňuje Spěváčková.
V Praze již necelý měsíc jezdí sto padesát sdílených elektroskútrů polské franšízy Blinkee.city. Dostupné jsou prostřednictvím aplikace v mobilním telefonu. Další skútry do hlavního města plánuje přidat také společnost Škoda Auto, která už nyní provozuje téměř totožnou konkurenční službu BeRider. V hlavním městě působí ještě podobná firma s názvem Re.volt.
Provoz skútrů ale Pražany dráždí mnohem méně než koloběžky. Jejich provozovatelé totiž nemívají ve zvyku parkovat na chodnících, a zřídka tak překážejí.
Jak na koloběžky
|