Okolo parkování v modrých zónách placeného stání je v hlavním městě od loňského října rušněji. Vedení Prahy totiž uložilo strážníkům, aby zde zvýšili dohled, tedy i počet odtahů hříšníků. A to i přesto, že jej již několik let téměř výhradně provádějí kamerami ověšené vozy.
Změna, která měla podle odhadů za následek stovky pokut a odtahů navíc, nebyla tehdy strážníkům příliš po chuti. Nasadili proto do zón zhruba o polovinu méně hlídek, než chtěl magistrát, s tím, že na konci ledna zváží nasazení dalších. Tento termín se však kvapem blíží, a zdá se, že se do té doby tiskový odbor strážníků o hodnocení hned tak nepodělí. „Městská policie bude zkušební systém vyhodnocovat až koncem ledna, média i veřejnost s těmito výsledky samozřejmě seznámí,“ požádala deník Metro o trpělivost mluvčí strážníků Irena Seifertová.
Zvýšený dohled strážníků však posílil v ulicích metropole jeden specifický fenomén. Zatímco dříve si zde někteří neukáznění řidiči překrývali své registrační značky proti načtení speciálním vozidlem Eltoda a snažili se tak kromě placení za parkovné vyhnout i finančnímu postihu, nyní musejí být kreativnější. Ti, kteří si tak dříve například číslice nebo písmena na své značce pozměňovali černou lepicí páskou a z čísla 3 rázem udělali 8, teď vymýšlejí fígle na skutečné lidi, nikoliv „na stroj“. Vyrábějí a shánějí si proto nejrůznější propustky. Ty mají většinou podobu průkazů pro osoby zdravotně postižené.
„Aby se mnozí vyhnuli zákonnému trestu, využívají k tomu svou nápaditost. Od běžného zneužívání parkovacích karet vypůjčených od kohosi z rodiny až po jejich kopírování a falšování,“ uvádějí strážci zákona ve svém zpravodaji Pražský strážník.
Samostatnou kapitolou jsou pak řidiči, kteří s podobným dokladem – světle modrou kartičkou za oknem – využívají parkovací místa pro invalidy. Ti totiž mnohdy spoléhají na to, že pro strážníky není vždy jednoduché přes sklo zjistit, zda je průkaz skutečně platný. Tento doklad navíc může využít nejen třeba invalidní osoba, ale i řidič, který danou osobu převáží. „Jakmile má někdo zakryté datum platnosti nebo razítko úřadu, který ho vydal, už v tu chvíli je tam podezření z přestupku. V takových případech už je možné umístit za stěrač vyrozumění,“ uvádí strážník Petr Polášek. Pokud je pak podobný průkaz falešný, kamenem úrazu bývá napodobování ochranné známky. „Ta je leckdy nahrazována vystřiženým kolečkem z alobalu nebo podobných materiálů,“ dodává Polášek.
Dřívější systém dohledu a kontrol v zónách placeného stání, který sázel na vozidla Eltodo, strážníkům zhruba od roku 2016 rozvázal ruce. Pracovníci měli být dle tiskového odboru strážníků od té doby k dispozici pro dohled a řešení jiných druhů protiprávního jednání, jakým je například narušování veřejného pořádku. Faktem zůstává, že mezi lety 2011 až 2018 klesl počet odtahů z 22 tisíc na pouhé tři tisíce.
Ke zhoršení respektovanosti zón tedy prokazatelně došlo. Otázkou však zůstává, zda je na vině utlumení činnosti strážců zákona. I nerezident totiž může po zaplacení určitého poplatku po určitou dobu naprosto legálně parkovat i v modré zóně. Příčina může být také ve špatné vymahatelnosti porušení pravidel ze strany správního orgánu.
Za parkování v modré zóně bez povolení hrozí řidičům kromě odtahu také pokuta či botička. Výše pokuty se pohybuje mezi dvěma sty a dvěma tisíci korunami. Cena za odtah je necelých dva tisíce korun, hlídané parkoviště je pak zpoplatněno dvěma sty padesáti korunami na den.