Doprava ale není zdarma pro každého – kdo nemá kartičku s čipem a fotkou (vystavení stojí 299 korun a roční kupon korunu), musí za jízdenku zaplatit desetikorunu. Podle radnice má opatření pozitivní výsledky, spoje jezdí častěji a stále se rozšiřují, zdarma se jezdí i do sedmnácti okolních obcí a počet cestujících za rok stoupl z 3,8 milionu na šest milionů.
Zdarma jezdí Frýdek-Místek i estonský Tallinn
Kolik doprava zdarma Frýdek stojí? Deset milionů, tolik město odhaduje, že by ušetřilo, kdyby cestování zpoplatnilo. Roční náklady jsou 65 milionů. Deset milionů podle primátora městu bohatě vyváží jiné věci – prokazatelně ubylo aut a systém chválí i obchodníci. „Lidé k nám jezdí víc nakupovat, když je teď doprava zadarmo,“ dodal Pobucký. Na rozdíl od Frýdku je doprava zdarma v Praze zatím jen v rovině předvolebních slibů. Neexistuje žádná studie ani analýza, která by se dopady podobného kroku zabývala.
Z evropských metropolí se zdarma jezdí jen v pětitisícovém lichtenštejnském Vaduzu a estonském Tallinnu. „V Tallinnu mají nárok na MHD zdarma jen rezidenti. Lidé si kvůli tomu mění bydliště, město vybírá víc na daních, a snižuje tak výpadek příjmů z jízdného,“ vysvětluje Pavel Procházka, šéf Ropidu, který v Praze dopravu organizuje. Ročně vybere pražský dopravní podnik na jízdném asi čtyři miliardy, deset musí přitéct od města.
Komunisté organizují petici
Kolik stojí MHD?
|
Zastánci cestování zdarma jsou kromě Pirátů a různých menších stran od včerejška i komunisté, kteří přichází s peticí za bezplatnou dopravu. „Doufáme, že peticí zahájíme diskusi o bezplatné hromadné dopravě,“ řekla poslankyně a jednička kandidátky do pražského zastupitelstva Marta Semelová.
Podle Procházky by se před zavedením jízdného zdarma musela vyřešit řada problémů. Pravděpodobně by došlo k poklesu kvality cestování a nárůstu nákladů, protože zadarmo by jezdilo více cestujících. „Město by muselo investovat do nákupu dalších tramvají a autobusů,“ odhaduje Procházka.
Revizory si Praha musí nechat
Zatímco v menším městě, jako je Frýdek, nebyl problém přidat další spoje, v metropoli to možné není. „Trasa C je na hraně, metro projíždí každé dvě minuty, častěji to není možné,“ varuje Procházka.
Praha by také musela zachovat v nějaké podobě revizory. Do autobusů ve Frýdku se nastupuje jen předními dveřmi, řidič do něj proto nepustí žádného černého pasažéra nebo bezdomovce, Praha je ale musí mít nebo do metra za miliardu vrátit turnikety.