Peněz je mezi lidmi hodně, chtějí si za ně užít. To vám povědí v každé cestovce. V televizi teď běží jedna reklama na first minute za druhou. Je to ale jen vyvrcholení již běžících nákupů.
„V porovnání s loňskem je zájem vyšší o sedmdesát procent,“ pochvaluje si Petr Kostka, obchodní ředitel Exim Tours. Momentálně letí Egypt, následuje Tunisko, Turecko a Řecko. „Lidé nakupují zájezdy už od podzimu, stále častěji registrujeme, že si pobyty kupují přátelé i víc rodin najednou, chtějí pokoje vedle sebe,“ řekl deníku Metro Kostka. Exim Tours podle Kostky vyprodal už přes třicet procent letních dovolených.
Také v CK Fischer registrují větším zájem o first minute. „Letos je asi o deset procent vyšší než loni, dovolenou si koupily desetitisíce klientů. První zájezdy na léto se ale začaly prodávat ještě během letních měsíců roku loňského,“ říká Jan Bezděk, mluvčí CK Fischer. Podle něho začínáme kopírovat německý model nákupů. Naši západní sousedé si dovolenou totiž pořizují s výrazným časovým předstihem. Češi zjišťují, že se pozdním nákupem připravují o lepší hotely, lépe orientované pokoje i zajímavější destinace. Na špici zájmu je podle Bezděka Turecko, následuje Mallorca, Rhodos a Kréta. „Mezi klienty převažují rodiny s dětmi, využívají nejrůznější slevy na pobyt i letenky,“ doplňuje Bezděk.
Spokojení s prodeji jsou i v cestovní kanceláři Blue Style, kde vyskočily prodeje ve first minute o 20 procent. „Z pohledu destinací evidujeme zvýšený zájem o všechny letní regiony, které máme v nabídce,“ uvedla Jana Ondrejechová, mluvčí Blue Style. „Na letošní rok si klienti nejvíce kupují zájezdy do Řecka, Egypta, Tuniska, Turecka a také Bulharska. Zvýšený zájem vidíme i v případě Itálie a Spojených arabských emirátů,“ uvádí Ondrejechová.
O deset procent v porovnání s loňskými „předčasnými“ nákupy dovolených si polepšila také cestovní agentura Invia, která se zabývá prodejem zájezdů jiných cestovních kanceláří a specializuje se na prodej přes internet. Zájem je především o dražší pobyty. „Přes čtyřicet procent všech prodejů, pokud jde o kategorie hotelů, představují ty čtyřhvězdičkové,“ uvedla pro deník Metro Andrea Řezníčková, mluvčí Invie.
Zájem o luxus dokládají také statistiky cestovní kanceláře Fischer. „Klienti vyžadují na dovolené kvalitní služby, nejčastěji proto volí čtyř- a pětihvězdičkové hotely,“ říká Jan Bezděk.