metro.cz

Počasí v Praze

0 °C / 9 °C

Úterý 23. dubna 2024. Svátek má Vojtěch

Honem, mizejí vám peníze. Chceme heslo! ČNB eviduje vzrůstající počet podvodů

  18:05
„Dobrý den, tady je guvernér České národní banky. Evidujeme problém na vašem účtu. Pomohu ho vyřešit!“ Centrální banka eviduje s přibývajícími platebními operacemi v digitálním prostoru také vzrůstající množství podvodů a pokusů o podvod.
ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Lidem přicházejí například nabídky na prapodivné investice, v elektronické poště se lidem stále častěji objevují odkazy, po jejichž odkliknutí se digitální bandita vloupe klidně rovnou na účet nebo se mu podaří vzít si na klienta například vysoký úvěr. „Přímo v bance mě navštívil pán, který tvrdil, že jsem mu osobně volal,“ říká Jiří Frait, viceguvernér České národní banky (ČNB). Telefonáty, kdy se podvodníci vydávají přímo za guvernéra nebo člena bankovní rady ČNB, nejsou podle Fraita úplně ojedinělé. „Vedení centrální banky klientům bank nevolá a ani se takovými záležitostmi už z principu svého poslání nezabývá. Na to jsou příslušné odbory jak u nás, tak v jednotlivých bankách,“ upozorňuje Frait.

Nespěchat. Ověřovat. Chránit. Tak zní základní doporučení ČNB, pokud se setkáte s nějakými výzvami na sdělení citlivých bankovních údajů. „Do telefonu nikdy nic v tomto směru neříkejte, poděkujte a zavěste,“ radí Denisa Všetíčková, mluvčí ČNB. Detailnější rady zveřejnila centrální banka na svém specializovaném webu Peníze na útěku. „Podvodníci se snaží dostat klienta do časové tísně, často volají třeba v noci, snaží se vyvolat dojem naléhavosti, že přicházíte o peníze a musíte něco podniknout hned,“ říká Frait.

Útoky, ať již přes e-maily, nebo telefonáty, ale nesměřují podle poznatků centrální banky jenom na zranitelné osoby. Do úzkých se snaží dostat například neziskové instituce, školy, radnice, ale třeba i bytová družstva a společenství vlastníků.

Pokud už klient klikne na špatný odkaz či sdělí citlivá data, hraje roli čas. „Finanční instituce musejí mít mechanismy, jak klienty chránit,“ říká Zuzana Silberová, ředitelka dohledu nad finančním trhem ČNB. To znamená, že banky musejí mít nonstop klientskou telefonní linku. „Jeden takový případ, kdy neměli klienti možnost banku zkontaktovat čtyřiadvacet hodin denně, jsme řešili a dosáhli nápravy,“ zdůrazňuje Silberová.

Žhavá linka

  • Přibližně šest lidí denně volá na zelenou linku ČNB, že se stali obětí bankovního podvodu. Za loňský rok řešila jen ČNB (kromě komerčních bank) kolem 55 stížností na klientské potíže v platebním styku. Letos jich bylo za první tři měsíce už 25.
Autor: Pavel Hrabica Metro.cz

Hlavní zprávy

Braník ve víru změn. Nový biotop hlídá tučňáčí rodinka. Z ohořelé ostudy bude park

vydáno 23. dubna 2024  5:30

Kouř na obloze a zvuk sirén. V Braníku v poslední době evergeen. Opuštěný areál bývalých stavebnin hoří několikrát do roka. Objekt na začátku Vrbovy ulice...  celý článek

U sebe doma vyrobím, na chalupě si pak posvítím? Jenže je to trochu jinak

vydáno 22. dubna 2024  18:30

České obecné fotovoltaické prostředí srší optimismem, ale současně v něm vládne mezi lidmi hodně legend. Jednou z nich je třeba možnost sdílení energie...  celý článek

Závodili na Letné pštrosi? O Praze se lze stále dozvídat něco nového, říká spisovatelka

vydáno 22. dubna 2024  12:19

Nové putování Prahou. Právě vychází druhé pokračování Pražských okének – průvodce netradičními místy a událostmi Prahy od spisovatelky Stanislavy...  celý článek

Billie Eilish, Katy Perry, Bon Jovi a další mají konkurenci. Jmenuje se umělá inteligence

vydáno 22. dubna 2024  4:42

Stále se vyvíjející technologie pobouřila zahraniční umělce. Umělá inteligence (AI) ale hýbe celou společností. Někteří se jí bojí, jiní se s ní učí...  celý článek