Mediální prostor v posledních dvou týdnech zaplnilo zklamání návštěvníků karlovarského filmového festivalu. Kdo z provozovatelů občerstvení mohl, ten požadoval od zákazníků platbu „cash“. Hotovost chtějí stále častěji i v kempech nebo v bistrech a menších hospodách.
Pohodlí a rychlost. Na letních festivalech letí virtuál
Kontrola nad tím, kolik si hospodští vydělají, se tak citelně ztrácí. Dá se předpokládat, že výplata mzdy v hotovosti se leckde, po konci EET, zase stala samozřejmostí. Jak vidí situaci ti, kteří naopak elektronické placení prosazují, tedy banky a karetní společnosti? Odpovídá mediální humbuk skutečnosti?
„Nemůžeme trend placení hotovostí za naši společnost potvrdit,“ říká Petr Polák, country manažer Visa pro Česko. Podle Sdružení pro bankovní karty naopak počet terminálů, kde lze platit elektronicky, roste (viz box). „Například u letních hudebních festivalů stále více přecházejí na bezhotovostní placení, Češi preferují rychlost a pohodlí,“ doplňuje Polák.
Bez hotovosti
|
Fyzické peníze jsou pro mnohé spíše překážka
„Obchodníci si uvědomují, že neakceptací bezhotovostních plateb se připravují o značnou část tržeb,“ uvedl Martin Dolejš, ředitel rozvoje prodeje společnosti Mastercard pro Česko a Slovensko. Také tato společnost zaznamenává zvyšující se počty bezhotovostních operací.
„Češi platí kartou nebo mobilem v 59 procentech případů, a bylo by to až 77 procent, kdyby v 18 procentech případů nenaráželi právě na obchodníky, kteří bezhotovostní platby neakceptují. Pokud se tedy ve specifických odvětvích skutečně začíná objevovat neochota přijímat karty, jedná se u obchodníků pravděpodobně o jinou motivaci,“ upozorňuje Dolejš.
Ze zjištění Mastercardu vyplývá i to, že polovina lidí platí bezhotovostně i v případě, že má v peněžence hotové peníze. Ty lidé vnímají spíše jako rezervu pro situaci, že narazí právě na obchod, kde berou jen hotovost.
Bezhotovostní platby rostou, výběry bankovek klesají
Deník Metro oslovil také některé banky s otázkou, zda zaznamenaly ve svých bankomatech větší zájem o výběr hotovosti, který by mohl s požadavkem na platby hotovými penězi v gastronomii souviset. „Objemy rostou dlouhodobě, ale před covidem jsme zaznamenávali pokles počtu výběrů. Bezhotovostní transakce ale rostou meziročně jak do počtu, tak do objemu o dvacet procent,“ říká Pavla Kuklová, mluvčí ČSOB.
Co je evidentní, to je stále více plateb i velice malých částek, a to hlavně díky digitalizaci karet do mobilních telefonů.
Jedno až dvě
|
Trumfy mají v ruce zákazníci
Air Bank si nechala na téma hotovosti zpracovat průzkum od agentury Ipsos. „Sedmdesát pět procent Čechů si vybírá hotovost jen pro jistotu, že nebudou mít možnost platit bezhotovostně,“ říká Jana Pokorná, mluvčí Air Bank. Pokud tedy lidé vybírají „hmotné“ peníze, je to proto, že musejí, ne že chtějí. Podle Pokorné budou fyzické peníze ztrácet na důležitosti.
„Proto je otázka, kdo bude mít větší sílu, zda zákazníci s přáním platit bezhotovostně, nebo obchodníci. Podle staré moudrosti ‚náš zákazník – náš pán‘ se přikláníme k té první variantě,“ argumentuje mluvčí Air Bank. V blízké budoucnosti navíc banka připravuje řešení, aby bylo možné platit bezhotovostně i bez terminálu.
Platební terminály mizí i kvůli drahým energiím
Česká spořitelna (ČS) také eviduje růst počtů platebních terminálů u firemních zákazníků. „Na konci června jsme evidovali více než 64 500 obchodníků, kteří mají naše terminály, je to nárůst o šest a půl procenta,“ říká Lukáš Kropík, mluvčí ČS.
Nejčastější důvod, proč podnikatelé v pohostinství ruší smlouvy a vracejí terminál, je, že ukončují podnikání například kvůli drahým energiím nebo obecně rostoucím nákladům. „Zrušení EET zde mělo spíše okrajový vliv, naopak restaurace jsou jedním ze segmentů, kde objemy plateb vyrostly v porovnání s předcovidovým obdobím nejvýrazněji,“ dodává mluvčí spořitelny.