Jedenáct hodin večer. Ukládáte se k spánku. Na nočním stolku náhle zazvoní mobil. „Dobrý večer, u telefonu major Hamáček. Policie České republiky. Váš účet byl napaden hackery. Ozve se vám ještě váš bankéř, bude od vás potřebovat přístup ke kontu, aby banka mohla přesunout vaše finance na bezpečné konto. Prosím vás, abyste jim urychleně a ve všem vyšel vstříc.“
Tak nějak může vypadat telefonát kyberzločinců. Smyšlené jméno, smyšlené napadení vašeho účtu. Pokud jim v rozespalosti vyhovíte a sdělíte přístupová data ke svým penězům, buďte si jistí, že už je nikdy neuvidíte.
Česká policie zřizuje nový kyberútvar
„Zatím se daří objasňovat jeden ze čtyř trestných činů, které se stanou v internetovém prostředí,“ říká Martin Vonášek, policejní prezident. Přiznává, že s tímhle číslem, co se objasněnosti týká, nejsou policisté spokojení a usilují, aby zločiny z virtuálního světa měly statistiky blížící se „zhmotněné“ kriminalitě.
Podle Vonáška tvoří internetová zločinnost jen něco přes šest procent všech trestných činů, ale je stále na vzestupu. „Před deseti lety to bylo jen půl procenta, takže je toho dvanáctkrát víc, a tato čísla jdou stále nahoru,“ upozorňuje policejní prezident Vonášek.
Právě proto nyní Policie České republiky vyčlenila z Národní centrály pro boj s organizovaným zločinem dva útvary, které začnou fungovat jako samostatný odbor pro boj s kyberzločinností.
Za rozespalost se platí
Protože zákonem danou povinností policie je i prevence, vítá nejvyšší uniformovaný policista každou osvětovou činnost, která seznamuje co nejširší veřejnost s novými formami internetových zločinců.
„V rámci společenské odpovědnosti se naši specialisté vydávají do škol a přístupnou formou seznamují žáky a studenty základních a středních škol, jaké potíže na ně mohou na internetu čekat,“ říká vrchní ředitel a člen představenstva ČSOB Petr Hutla.
Zatím se podařilo proškolit 45 tisíc žáků i studentů v pěti stovkách českých škol. Školáci se třeba dozvědí, že žádná banka nikdy nepožaduje od klienta přístupové údaje k jeho účtu. „Maximálně vás můžeme požádat o ověřovací heslo zákazníka,“ říká Hutla.
Bankéř však zdůrazňuje, že pokud dá klient vyrušený nočním telefonátem podvodníkům na telefonu nebo přes e-mail vstupní hesla, finanční ústav mu žádné finance nevrátí. Svou neopatrností totiž podvedený porušil smluvní pravidla mezi bankou a zákazníkem.
Zločinnost má své názvosloví
|