Ochota riskovat, to je moje povaha, říká Zbyněk Frolík z Linetu

  5:08
České podniky mají často lepší výrobky než konkurence. Neumí je ale v cizině prodat, říká úspěšný podnikatel.

V roce 1990 založil Frolík firmu Linet, ta prodává zdravotnická lůžka po celém světě. | foto: MAFRA

Již třicet let úspěšně podniká v oblasti, které se současná pandemie koronaviru dotýká odlišným způsobem než většiny ostatních. Firma Zbyňka Frolíka totiž vyrábí špičková lůžka pro zdravotnictví a sociální služby – právě po nich je teď skoro panická poptávka v mnoha zemích světa. Jak vybudoval firmu, která je nyní evropskou jedničkou a celosvětovou trojkou? A má ambici dál růst?

„Vše je to samozřejmě běh na dlouhou trať. Dlouhodobě rosteme rychleji než zbytek trhu, takže se rok co rok směrem k prvnímu místu šplháme,“ vysvětluje Frolík s úsměvem na úvod a dodává: „Ale vážně, máme samozřejmě postupné cíle: dostat se na půl miliardy eur tržeb. Zároveň se rozhlížíme po možných akvizičních cílech, abychom tržby zvyšovali rychleji. Naše dosavadní nákupy byly velmi úspěšné.“

Osobnost byznysu

  • Narodil se 26. prosince 1953 v Praze.
  • Vystudoval střední průmyslovou školu elektrotechnickou a poté obor technická kybernetika a elektronické počítače na Fakultě elektrotechnické ČVUT v Praze.
  • V roce 1990 založil firmu Linet, jež nyní prodává zdravotnická lůžka po celém světě. Na dobročinné účely Linet za posledních 20 let věnoval kolem 100 milionů korun. Je spoluautorem mezinárodních patentů.
  • Obdržel mnoho ocenění pro podnikatele, například Podnikatel roku 2003, Manažer roku 2009, Osobnost byznysu ČR v roce 2013 nebo Manažer čtvrtstoletí roku 2018.
  • V roce 2011 mu byla udělena medaile Za zásluhy. Je viceprezidentem Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Růst Linetu ale nebyl vždy jen o akvizicích, na začátku 90. let naopak dal půlku firmy akcionářům německé společnosti. I když nemusel, protože podnik byl ziskový od prvního měsíce. „Já ale věděl, že pokud chci uspět v Evropě, Československo bylo tehdy pro export nemocničních lůžek málo. Německo mělo úplně jiný zvuk. A jsme asi jedním z mála příkladů, kdy česká část joint venture svého německého spolumajitele tak výrazně přerostla.“ V roce 2011 proto vznikl Linet Group, který zastřešil i německou společnost.

Německo ani Evropa však zdaleka nejsou celý svět. Aby ho mohl Linet svými výrobky úspěšně dobývat, rozhodl se Frolík investovat hodně přes miliardu korun do vybudování globální obchodní sítě. Podle něj totiž mnoho českých výrobních podniků naráží na jeden velký zádrhel.

Mají často lepší výrobky než zahraniční konkurence, ale neumí je prodat v zahraničí s vysokou marží. Taková obří investice předpokládala ochotu riskovat. „Je to moje povaha. Kolegové by nejspíš vzpomněli na řadu situací, kdy jsem přišel buď se zcela bláznivou ideou, nebo kdy jsem se rozhodl takříkajíc proti číslům. Ale právě to byl a je můj největší přínos – když nebudete myslet mimo zajeté koleje, nebudete mít byť i bláznivé sny, nedostanete se daleko. A totéž platí pro intuici. Vždy říkám, že klíčové bylo vybrat si správné lidi. A ty nemůžete posuzovat jinak než na základě své intuice.“ Dnes má díky tomuto přístupu Linet stále silnější obchodní síť s vlastními pobočkami na velkých trzích. Z celkového počtu 1900 zaměstnanců jich 800 připadá právě na zahraniční pobočky ve více než 100 zemích světa, zbytek jich pracuje ve dvou výrobních závodech u Slaného.

Právě u Slaného sídlí Linet od samého začátku. V roce 1990 zde Frolík dal zrekonstruovat starou zemědělskou usedlost. Postupně přibývaly nové výrobní kapacity a rozšiřování technologického know-how. Jak je v Linetu získávali? Prý hlavně z automobilového průmyslu prostřednictvím vlastní Akademie produktivity a inovací. „Dosud to beru trochu jako trik, díky němuž jsme se dostali k inovacím, které jsme úspěšně aplikovali v Linetu. Samotná naše výroba automotive připomíná, byť nejsme montážní firma – vyrábíme si sami drtivou většinu součástek našich lůžek. Finální montáž je však jako v automobilce: lůžka jezdí na posuvných stolech a montují se postupně na několika stanovištích. Na konci se zabalí a rovnou naloží do kamionů.“ Stejně jako každý podnikatel, udělal i Zbyněk Frolík během své profesní dráhy několik přešlapů. Ten největší však byl mimo Linet, když svoje peníze investoval do projektu generických kloubních náhrad. Stále si myslí, že to bylo velmi dobře vymyšleno: „Bojovali jsme několik let a mě to stálo 100 milionů korun. Nicméně lobby silných a zavedených konkurentů se nám překonat nepovedlo.“

Kromě inovací a ochoty riskovat podle Frolíka stojí za úspěchem jeho firmy hlavně kvalitní lidé. Takoví, jací posouvají jednotlivé věci ve firmě a přinášejí mnohem víc kvality, než by byl schopen sám. Jak je motivuje a dostává na svoji stranu? „To je spíše otázka na ně. Když jsem kdysi do firmy lákal současného generálního ředitele, Tomáše Koláře, povedlo se to navzdory tomu, že měl lepší nabídky. Sám mi říkal, že by šel do jiného oboru, ale že mojí kombinaci energie a vizionářství prostě nešlo odolat. Rád kolegy spíše koučuji a dávám jim hodně volnou ruku, ale vyžaduji odpovědnost a výsledky.“ 

Nejčtenější

Tramvaj T3 slaví 65 let. Prohlédněte si ikonu Prahy v unikátních historických fotografiích

Vlak T3 na lince číslo 22 v Karmelitské ulici v letech, kdy některé památné

Je těžké najít pražský symbol, který by byl tak rozpoznatelný jako tramvaj T3. Letos je to přesně 65 let, kdy vznikl její prototyp. V pátek 21. listopadu si navíc připomeneme další výročí vozu. Bude...

Babosed v MHD má „tajný“ fanklub. Patříte do něj také? A proč oblíbené sedadlo občas blokuje mop?

U některých typů autobusů sedíte výše než ostatní cestující, vždy máte dobrý...

Místo, kde se kříží zájem o výhled s potřebou klidu a osobního prostoru, to je babosed. Přední sedadlo v autobuse je pro některé cestující svatyní, pro jiné noční můrou. A pro řidiče často zkouškou...

Praha v 60. letech 20. století vás překvapí. Na Václaváku se prodávalo palivové dříví

Paní na Václavském náměstí v 60. letech prodává palivové dříví.

Nedávno jsem byl pracovně v zatím uhelné mělnické elektrárně, která funguje kromě výroby proudu hlavně jako teplárna pro hlavní město, alespoň její vltavskou pravobřežní část. Nápad vystavět dálkový...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...} {LABEL}

Zeleň i voda. Praha 12 představila vítězný návrh na obnovu Sofijského náměstí na místo „pro všechny generace“

Studio Perspektiv zvítězilo v architektonické soutěži na revitalizaci...

Parková část Sofijského náměstí v Modřanech projde proměnou podle návrhu studia Perspektiv, které uspělo v architektonické soutěži pořádané městskou částí Praha 12. Cílem projektu je vytvořit...

GALERIE: Rekonstrukce lanovky na Petřín pokračuje. Vozy vznikají ve Švýcarsku

Pokračuje rekonstrukce tělesa lanové dráhy Petřín. V úseku od dolní stanice...

Práce na modernizaci lanové dráhy na Petřín pokračují podle plánu. Dopravní podnik hl. m. Prahy dokončil v úseku od dolní stanice lanovky zhruba po čtvrtinu její délky podkladní i finální betonové...

Místo lidí bude vozit zvířata. Vyřazená sanitka dál poslouží záchranné stanici

Sanitka má najeto téměř 214 tisíc kilometrů. Pavlovští si jen darovaný vůz...

Sanitka, která až dosud sloužila záchranářům k převozu pacientů do nemocnice, najde nové využití. Opět bude sloužit pacientům, ale tentokrát těm zvířecím. Vyřazený vůz zdravotnické záchranné služby z...

11. listopadu 2025  8:02,  aktualizováno  8:02

Hromadná nehoda na D35 u Olomouce. Bouraly i náklaďáky, jeden řidič zemřel

Opilý řidič zabil jednoho člověka při dopravní nehodě na D11 nedaleko sjezdu na...

Dálnici D35 mezi Olomoucí a Mohelnicí v úterý brzo ráno zastavila nehoda dvou nákladních vozidel, dodávky a osobního automobilu. Část dálničního úseku byli nuceni policisté zcela uzavřít. Zasahují...

11. listopadu 2025  6:42,  aktualizováno  7:55

Na skládce u Litvínova opět hoří štěpka, hasiči vyhlásili třetí stupeň poplachu

Požár štěpky na skládce Celio (11. listopadu 2025)

Hasiči od noci na úterý zasahují u požáru štěpky na skládce odpadu Celio nedaleko Litvínova na Mostecku. Vyhlásili třetí stupeň požárního poplachu ze čtyř možných. Zasahuje přes 20 jednotek. U požáru...

11. listopadu 2025  7:22,  aktualizováno  7:23

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...} {LABEL}

Prezident pozná přírodní krásy Karlovarského kraje, pohovoří i se studenty

Prezident Petr Pavel s manželkou Evou (vpravo) a primátorkou Karlových Varů...

Druhým dnem pokračuje v úterý návštěva prezidenta Petra Pavla a jeho manželky Evy v Karlovarském kraji. Po oficiálněji laděném pondělku věnuje prezidentský pár dnešek kromě jiného návštěvě přírodní...

11. listopadu 2025  7:02,  aktualizováno  7:02

Kudy pojedou tramvaje a které linky zaniknou? Novinky veze také v informační vůz 52T

Brožura popisující změny v MHD v následujících letech má 52 stran. To hlavní z...

Když se otevřel tunelový komplex Blanka, pro pražské řidiče šlo o velkou revoluci. Podobná bouře se teď chystá také pro cestující MHD. V roce 2028 bude hlavní město bohatší hned o šest nových...

11. listopadu 2025  6:56

Roky se stavěly jen dálnice, kraj teď ale nutně potřebuje obnovu železnice

Do Krnova by také měla vést vysokorychlostní trať.

Po letech, kdy se řešila hlavně obnova průmyslu a zaměstnanost, s důrazem na stavbu dálnic, přichází na řadu i železniční infrastruktura. Ale třeba peníze pro stavbu VRT nejsou jisté. Moravskoslezský...

11. listopadu 2025  6:52,  aktualizováno  6:52

Dvorecký most přivítá tramvaje a autobusy v březnu 2026. Přes 20 linek pojede jinak

Vizualizace Dvoreckého mostu

V březnu 2026 vyjedou na Dvorecký most první tramvaje a autobusy. Nové spojení Lihovaru a Podolí také výrazně promění MHD ve svém okolí. Přehled největších změn najdete níže.

11. listopadu 2025  6:48

Tramvajová revoluce ovlivní jízdní řády desítkám linek v Praze. Změny se týkají i autobusů

Tramvajové zastávky budou v místech autobusových.

Praha je uprostřed tramvajového boomu. Už nějakou dobu tramvaje zajíždí třeba do Slivence nebo do Libuše. Nové obratiště je také u OC Arkády Pankrác. Další tratě zároveň vznikají nebo mají už...

11. listopadu 2025  6:46

Malešice a Nové Dvory získají rychlé tramvajové spojení do centra. Které linky sem pojedou?

Tramvajová trať Počernická

Obyvatelé Malešic a Modřan se brzy dočkají nových tramvajových tratí, které zrychlí cestu do centra. Tramvaje na trase do Malešic se rozjedou už koncem roku 2027, trať do Nových Dvorů pak na jaře...

11. listopadu 2025  6:45

Nejdelší lanovku v Česku čeká roční oprava, řídit se bude historickými fotkami

Pohled na Komáří vížku a lanovku focený z dronu.

Lanovou dráhu, která vede z Krupky na Teplicku na Komáří vížku, čeká v příštích dvanácti měsících velká rekonstrukce. Oprava kulturní památky, jež je také součástí Hornické kulturní krajiny Krupka,...

11. listopadu 2025  6:42,  aktualizováno  6:42

Místo ryb vytáhli tři muže z ohnivého pekla. Strach si zachránci ani nepřiznali

Dva zachránci (zleva) Tomáš Gazdík a Martin Bublík, kteří získali ocenění za...

Mimořádnou rozhodnost i odvahu prokázali dva rybařící elektrikáři ve Veselí nad Moravou. Před ohněm zachránili tři muže, na konci minulého týdne získali ocenění za mimořádně záslužný čin.

11. listopadu 2025  5:52,  aktualizováno  5:52
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.