Příběh herního hitu se začal psát v roce 1979 v Japonsku, kdy Toru Iwatani dostal za úkol vytvořit hru, která by mohla oslovit i ženy. Většina videoher té doby totiž měla buď válečná, nebo sportovní témata. Tehdy čtyřiadvacetiletý videoherní designér dostal nápad na Pac-Mana v italské restauraci. Inspirovala ho k tomu rozjedená pizza.
Princip hry je jednoduchý. Hráč ovládá Pac-Mana v bludišti vyplněném tečkami. Ty musí žlutý hrdina sníst. V bludišti se také pohybují čtyři barevní duchové, kteří se snaží Pac-Mana dohonit, každý svým vlastním způsobem. „Pac-Man je stále relevantní i v této době, protože se jedná o ikonickou hru, která ustála test časem. I přesto, že hra vyšla v roce 1980 (22. května – pozn. redakce), stále zůstává populární a ovlivnila celý herní průmysl. Hra je jednoduchá a snadná na pochopení, což jsou principy, které se dostávají do popředí i v moderním herním vývoji na PC a ještě více na mobilním trhu,“ vysvětluje popularitu Pac-Mana Jiří Bukovjan z herního studia Noxgames.
„V neposlední řadě může značka těžit z nostalgie nyní dospělých hráčů, na které měla velký vliv. Z pohledu her mělo jen několik málo z nich tak silný kulturní vliv, aby se na ně odkazovalo ve filmech, seriálech či v jiných médiích. Nejenže se stále prodávají tematické předměty, ale v Chicagu existuje i restaurace kompletně v tematice Pac-Mana,“ dodává Bukovjan.
Nepřátelé mají taktiku a jsou rychlejší- Duchové, kteří hlavního hrdinu nahánějí, se neliší jen barvou, ale mají i úplně odlišné osobnosti a vzorce chování.
- Červený duch Pac-Mana bez ustání stopuje, růžový duch se mu snaží nadběhnout, světle modrý je nejvíce nevyzpytatelný a k rozhodování svého pohybu využívá i směřování červeného ducha a chování oranžového ducha se mění podle toho, jak dale ko právě od Pac-Mana je. Každý duch má i jméno.
- Do češtiny se překládají jako Lupič, Lovec, Neposeda a Blbec. Na začátku hry je v bludišti pouze červený duch a ostatní jsou zavření, postupně se však do bludiště dostanou všichni. Když Pac-Mana chytí, hráč ztrácí život. Na obranu proti duchům jsou v každé úrovni čtyři větší tečky, které může Pac-Man sníst a pro změnu může honit duchy. Ti se pohybují o něco rychleji než hráč. Ovšem zpomalují v rozích a výrazně zpomalí, když se snaží projít tunelem na stranách bludiště. Naproti tomu Pac-Man zpomalí vždy, když sní puntík.
- Žluté kolečko, které výrazně ovlivnilo celou herní scénu, má zajímavou historii.
- Hra se původně jmenovala Pakkuman, podle japonského výrazu „paku paku taberu“, který lze volně přeložit jako mlsání. Pro americký trh se pak počítalo s názvem Puckman, a to kvůli podobě hlavního hrdiny s hokejovým pukem. Americký výrobce to ale nakonec japonským vývojářům rozmluvil. V USA se totiž obávali, že by lidé často zaměňovali slovo puck za slovo fuck.
- Hra byla původně navržena tak, aby nebylo možné ji dohrát, a měla mít nekonečné množství levelů. Avšak programátorská chyba způsobila, že level 256 se špatně načítá, a hru nelze hrát dál.
- Věděli jste, že má Pac-Man manželku? Už v roce 1982 získala hra pokračování, ve kterém byla hlavní hrdinkou žena. Původní název Pac-Woman se vedoucím společnosti Midway nelíbil. Nakonec tedy hra vyšla pod názvem Ms. Pac-Man, tedy paní Pac-Manová.
|