metro.cz

Zkratku lidí přes trávník k Centru Stromovka radnice zlegalizuje

  5:57
„Je to klasická ukázka architektonického řešení cest. Přímá cesta ke vchodu je pouze ta vyšlapaná v trávníku. Co bude následovat? Stavba překážek, nebo jednoduchá úprava vyšlapané cesty, aby lépe sloužila?“ ptá se čtenář Petr Boreš, který vyšlapanou zkratku k Centru Stromovka pro deník Metro vyfotografoval.
Místním chyběl chodník, tak si jej k Centru Stromovka vyšlapali. | foto: Petr BorešMetro.cz

Podle mluvčího Prahy 7 Martina Vokuše má čtenář částečně pravdu. S dotčeným pozemkem mezi ulicemi Veletržní, Strojnická a U Studánky má totiž radnice velké plány. „Pozemek má vzhledem ke své významné pozici nezanedbatelný potenciál, a rádi bychom jej proto upravili a vytvořili zde atraktivní veřejný prostor pro setkávání občanů a návštěvníků Prahy 7. V současné době připravujeme zadání soutěže o návrh a do plánování budoucí podoby tohoto místa chceme zapojit i veřejnost,“ vysvětluje Vokuš.

Řada místních si klade otázku, proč na legalizaci pěšiny nedošlo již dříve. Podle Vokuše je na vině fakt, že byl pozemek v rukou magistrátu. „O správu tohoto pozemku Praha 7 dlouhodobě usilovala a aktuálně jsme uspěli s žádostí o jeho svěření do péče,“ dodává pro Metro Vokuš.

Vyšlapané cestičky, kterými si lze zkrátit cestu mnohdy nešikovně navrženou džunglí chodníků, čas od času použije nejeden Pražan. Zlegalizovaných zkratek, ze kterých se později staly regulérní chodníky, bychom proto nalezli v metropoli nespočet. Na Vypichu si lidé například donedávna zkracovali cestu z výstupní stanice autobusů nebo tramvají směrem do Hvězdy a také přes celou pláň až směrem ke Kauflandu. Nyní už jsou tam zpevněné cesty. Podobně byla vyztužena kamennými dlaždicemi pěšina u křížení Vrbovy a Vavřenovy ulice v Jiráskově čtvrti v Praze 4.

Známý je také zhruba pět let starý příklad z Dejvic. Pravidelně „šlapali vedle“ lidé na rohu Dejvické a Bubenečské ulice u stanice metra Hradčanská. Situace tehdy vznikla proto, že chodníky byly zbudovány provizorně. Dočasné řešení se ale protáhlo.

Podobného oficiálního řešení se dočkal také například chodníček v nedalekém Břevnově, zde se na žádost místních vydláždila cestička vedoucí k autobusové zastávce. Nebo několik míst Prahy 11 či Zahradního Města, kde rozmočenou pěšinku mezi sídlištěm a základní školou nahradil pevný chodník.

Někdy situaci vyřeší zbudování podchodu. Na místě přechodu kousek od nájezdu na dálnici D4 u Zbraslavi, respektive pod ním, má vzniknout nový podchod. Nejenže zde řidiči musejí denně zpomalovat na padesát kilometrů v hodině, ale místní si tu navíc po překonání zebry vyšlapávají v trávě vlastní drobné chodníky.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek