metro.cz

Nedojedená svačina v metru? Podle dopravního podniku cestujícím chybí základy slušného chování

  11:00
Vždy je to o lidech. Někdo si na pořádek potrpí a jiní jsou zkrátka čuňata. Jedni pucují svůj byt několikrát týdně, jiní nechají nedojedenou svačinu na sedadle v metru.
Sem si nikdo sednout nechce. | foto: MAGDALENA HOCHMANOVÁ

Snímek z Letňan doputoval do redakce jednu zářijovou neděli. Čtenářka k fotce připojila ironický povzdech: „Ať žije hygiena a čistota.“ Zároveň ji zajímalo, jak je možné, že metro vyjelo z depa neuklizené. Deník Metro její dotaz tlumočil dopravnímu podniku a připojila i pár dotazů ohledně pravidelného úklidu souprav. 

V první řadě tiskové oddělení dopravního podniku připomnělo, že v Letňanech není depo, ale koncová – obratová stanice. Linka C má totiž depo na Kačerově. Z něj soupravy vyjíždějí vypucované. 

„Jsou denně čištěny a dezinfikovány při každém odstavení soupravy metra v depu po pravidelném či mimořádném výkonu, a to bezprostředně vždy po návratu soupravy z trati,“ upřesnila pro deník Metro Aneta Řehková, mluvčí dopravního podniku. 

Pokud ale pracovníci dopravního podniku zjistí, že je vůz v provozu znečištěn, je uklizen operativně i v obratové stanici. Příklad za všechny: Jestliže je v metru něco rozlité, dopravní podnik se postará o to, aby bylo vytřeno, ještě než se z obratiště vůz vrátí k cestujícím. V případě vandalismu se souprava do provozu nevrací a je nahrazena jinou. Cestující by tak nikdy neměli jet vozem, který má například rozbité okno či utržený díl sedačky. Soupravy jsou v depu pravidelně uklízeny, a to i v případech, kdy to na první pohled není třeba. 

„Časová náročnost denního úklidu je zhruba 30 až 60 minut. Při tomto typu úklidu se kromě kompletního úklidu kabiny strojvedoucího, včetně umytí čelních skel a zpětných zrcátek, v prostoru pro cestující provádí mytí a dezinfekce všech záchytných tyčí a madel, mytí a dezinfekce vnější i vnitřní strany tlačítek místního otevírání dveří, a to i v případě, že jsou všechny dveře zhruba rok a půl centrálně ovládány,“ popisuje běžnou praxi mluvčí dopravního podniku. 

Úklidová četa se postará také o odstranění nečistot odložených na sedačkách, v meziprostoru sedaček či mezi sedačkou a vnitřním obložením vozu, na okenních rámech a podobně. Zároveň je kontrolován i celkový stav interiéru vozu. Součástí denního úklidu je i vytření podlahy a její dezinfekce. Řehková ale připomíná, že jsou také případy, kdy dopravní podnik nemůže nic dělat. 

„V maximální míře se vždy snažíme udržovat naše soupravy v co nejlepší čistotě, avšak někteří naši cestující nectí základní principy slušného chování. V provozu se tak pečlivě umytá a vyčištěná souprava může během pár okamžiků změnit v soupravu nevábně vypadající a odrazující ostatní cestující od dalšího cestování MHD,“ mrzí mluvčí dopravního podniku. 

Samotnou kapitolou jsou všemožné čmáranice v metru. „Není možné vypravit soupravu s graffiti. Při znečištění či poškození na trati je poškozená souprava ihned operativně odstavena z provozu a nahrazena soupravou záložní,“ upřesňuje Řehková.

Kvůli covidu se nedrží

  • Strach z nákazy koronavirovou infekcí vede mnoho Londýňanů k tomu, že se nechtějí držet madel v MHD. Svou roli hraje často také alkohol. Se zprávou koncem září přišel list The Daily Telegraph.
  • Mezi dubnem a červnem se v metru vážně zranilo 12 lidí, v autobusech 23. Podle deníku je to víc zraněných než v kterémkoli jiném čtvrtletí v letech 2020 a 2021.
  • K častějším pádům podle šéfa londýnského metra Andyho Lorda přispěl i nárůst počtu cestujících pod vlivem alkoholu po uvolnění epidemických opatření. Nejvíce pádů metro zaznamenalo ve čtvrtek a v pátek večer nebo o víkendech.
  • Podle Lorda je jedním z největších rizik pro bezpečnost pasažérů, když stojí a nedrží se madel. Podle něj jsou obavy cestujících z infekčnosti madel neopodstatněné. Výzkumníci z Královské univerzity v Londýně nenašli na čtyřech hlavních vlakových nádražích ani v meziměstských spojích žádné stopy koronaviru. Podobný výzkum provedla v Praze Akademie věd ČR. Výsledek byl obdobný
Autor: Marek Hýř Metro.cz
zpět na článek