„Končí období hojnosti,“ tvrdí Otto Daněk, místopředseda Asociace exportérů, na adresu českého hospodářství. Srovnání prvních měsíců loňského a letošního roku podle Daňka ukazuje, že za hranice míří stále méně českých výrobků. Především do Německa, které je hlavním exportním partnerem tuzemských firem. „Vývoz do ostatních zemí Evropské unie se ale v meziročním porovnání zvýšil o třináct procent,“ říká Daněk. Upozorňuje, že objemově i finančně by to ale stačit nemuselo. Například do Velké Británie vyvážíme asi pětkrát méně automobilů než do Spolkové republiky. „Recese přichází z Německa, slýcháváme od českých exportérů,“ doplňuje Otto Daněk. Například vývoz českých aut do Spolkové republiky se meziročně propadl o deset procent.
Některé firmy v SRN se nyní alespoň snaží vyvézt s předstihem zboží do Velké Británie, než nastane brexit. Němci proto chtějí po českých subdodavatelích rychlejší splnění dodávek, aby před ním co nejvíc předzásobili ostrovní zákazníky. Tento trend je však dočasný, celkový propad českého vývozu do Německa se tím nezmírní.
Strach z vývoje EU versus Velká Británie panuje také mezi českými exportéry. I proto, že z finanční a ekonomické krize se v Evropě jako první vzpamatovalo už v roce 2014 ostrovní hospodářství. „Český export do Británie klesl pod čtyři procenta v porovnání s dřívějšími více než pěti,“ komentuje za exportéry Daněk. „Kromě strachu z brexitu existují jak v Evropě, tak u nás obavy, že Spojené státy a Čína se opravdu nedohodnou na obchodním smíru a že Spojené státy zavedou vysoká cla na evropské automobily a náhradní díly,“ analyzuje situaci Helena Horská, hlavní ekonomka Raiffeisenbank. „To by totiž mohly být hlavní spouštěče recese v nejbližším období,“ říká Horská. Právě auta jsou podle ní i podle Daňka zbytným zbožím i jedním z hlavních indikátorů stavu české ekonomiky.
Celní válka USA–EU
|