metro.cz

Kultovní botu teď zdobí modrotisk

  19:03
Český prodejce má vlastní Adidas tenisky. Jako jediný ve střední Evropě.

Další 1 fotografie v galerii
S trekovou podrážkou a kovovými prvky na tkaničky | foto: FOOTSHOP

První model ikonické americké sportovní boty Adidas Superstar spatřil světlo světa před padesáti lety. V současnosti s ním však slaví svůj doposud největší úspěch český prodejce tenisek Footshop. Společně s německým obuvnickým gigantem totiž vydává zbrusu novou podobu siluety modelu Superstar, a to jako první obchod ve střední Evropě. Limitovanou kolekci kultovních tenisek, při jejichž výrobě se autoři inspirovali tradiční technikou modrotisku, si však do svého botníku přidá pouze 520 šťastlivců.

Modrotisk

  • Na designu se podepsal i produktový manažer firmy Peter Kováč, který zvolil vzory připomínající tradiční, nicméně pro tenisky neznámou techniku modrotisku.
  • Hlavní část procesu řemeslné techniky modrotisku, která je zapsaná na seznam kulturního dědictví UNESCO, se nemění už 300 let. Nejprve se prvotní bílá látka potře speciální emulzí světle zelené barvy. Původně se v téhle fázi používala vyřezávaná razítka, dnes je nahradil modernější a efektivnější sítotisk.
  • Po natištění vzorů na látku se látka v pěti kolech namáčí do indigově modré lázně. Po vyjmutí se už sytě indigová látka propláchne ve vodě a stabilizuje. Během tohoto procesu poprvé prokoukne bílý vzor. Následuje několik vyprání, která zamezí, aby výsledný produkt v budoucnu pouštěl barvu.

Spolupráce snů
„Tato kolaborace je pro nás jedním z největších milníků, kterého jsme mohli dosáhnout. Málokterému obchodu s teniskami se toto podaří uskutečnit do deseti let od založení. Jsme velmi pyšní, že právě s námi se Adidas rozhodl vytvořit společné dílo, navíc na takto ikonickém modelu,“ komentuje majitel Footshopu Peter Hajduček. Ten se v minulosti nechal několikrát slyšet, že právě spolupráce s touto sportovní značkou je velkou ambicí jeho obchodu. „Na novém provedení kultovní siluety jsme spolupracovali celé dva roky. Na teniskách se objeví elementy znázorňující hiking do přírody i moderní městskou dobu. Součástí jsou také vzory připomínající tradiční techniku modrotisku, jednoho z nejstarších způsobů potisku, který je dokonce zapsaný jako nehmotné dědictví UNESCO,“ uvádí tým Footshopu.

Jak na kolaboraci
Společný projekt chystal tým s Adidasem od začátku roku 2017. Obě strany si plácly až o rok později na pařížském Fashion Weeku. Aby německý gigant spolupráci s českým prodejcem na limitovaných teniskách vůbec zvažoval, musel splnit množství kritérií. Jak ale Hajduček v minulosti zmiňoval, jejich soupis jako takový ve skutečnosti neexistuje. V rozhodování Adidasu bezpochyby pomohlo jak strategické umístění prodejny v ulici Na Příkopě, tak samotný modrotisk, jejž nebývá na teniskách rozhodně k vidění každý den.

Vznik modrotisku na tenisce v praxi

„Limitovaná kolekce s názvem Footshop x adidas Blueprinting vychází 10. října v počtu pouhých 520 kousků. Zájemci o tento unikátní model se před samotnou koupí nejdříve musí zúčastnit slosování. Každý pár bude mít své číslování, budoucí majitel tak bude vědět, kolikátý kus z kolekce zdobí jeho botník,“ uvádí Footshop. Síť prodejen obuvi Footshop původně vznikla jako bakalářský projekt v roce 2011. Svůj první obchod otevřel v roce 2014 a během dalších let se rozrostl o čtyři další místa.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek