metro.cz

Fair trade po česku. Akce podporuje podporuje lokální tvůrce, rozkrývá také náklady

  6:01
Kolik stojí vydání knihy nebo ručně ušitá hračka? Mnohdy moc pro ty, kteří netuší, co cena skutečně zahrnuje a jak se jim může investice do takového produktu vyplatit. Právě na to chce upozornit iniciativa Měsíc férových cen.
Barbora Pallová a Hana Šormová vytvořily Měsíc férových cen. | foto: Archiv organizátorů

„Spojili jsme se, abychom lidem vysvětlili, proč naše produkty nemohou být tak levné jako sériově vyráběné zboží z dovozu,“ říká Hana Šormová, spoluzakladatelka akce Měsíc férových cen (MFC).

Během prvních tří dnů iniciativy se zapojilo více než 600 tvůrců a malých značek, které v listopadu odhalují vše, co se skrývá za cenou jejich výrobků a proč by u nich zákazníci měli čas od času nakoupit. „V dnešní době je namístě šetřit, ale nákupem od českých ručiček lidé podpoří tuzemskou ekonomiku. Zároveň tím vždy získají něco navíc – kvalitnější a trvanlivější výrobek, často originál,“ doplňuje Šormová, která dlouhodobě podporuje lokální tvůrce skrze hračkářství Takaro a stojí také za projektem Darujeme české Vánoce.

Smyslem akce je, aby lidé místo velkého množství vánočních dárků koupili pár pořádných, kvalitních a českých věcí od konkrétních lidí. Samozřejmě není nutné kupovat jen u českých značek, mnohdy to není ani možné. Ale čas od času je podpořit. „Vybízí k tomu také takzvaná small business Saturday, která se už i v USA stala protipólem masových slev okolo Black Friday. Její podstatou je osobní nákup ve vlastním okolí nebo on-line u malých obchodníků,“ dodává Šormová.

Jaké položky zákazníci nevidí? „Na první pohled nejsou vidět třeba nutné certifikace bezpečnosti materiálů, ochranné známky, popřípadě patenty. Málo se mluví o přidané hodnotě těchto výrobků – ať už umělecké, řemeslné, ekologické, nebo také vzdělávací,“ vysvětluje Barbora Pallová, spoluzakladatelka iniciativy, která pod značkou Lesito šije hračky a tvoří pro děti.

Právě za jejími zvířátky a lesními skřítky stojí třeba nákladná certifikace bezpečnosti hraček, materiál, originální nápad i ruční výroba v malé dílně nedaleko Brna. „A to nejsou vidět ještě časové a finanční náklady na propagaci, balení, zákaznickou péči nebo daňové povinnosti živnostníků,“ vyjmenovává Pallová, máma tří dětí, která svou značku začala budovat před šesti lety na rodičovské.

Zapojte se také

Symbolem Měsíce férových cen je písmeno F, které doprovází hlavní položky, jež vytváří hodnotu produktů.

  • Projekt staví na myšlence podobné světovému hnutí fair trade, které usiluje mimo jiné o platbu spravedlivých cen za zboží v rozvojových zemích.
  • Lokální tvůrci se mohou zapojit přes facebook.com/mesicferovychcen.
  • Lidé mohou iniciativu sledovat pod heslem #mesicferovychcen.
  • Akce probíhá do 30. listopadu.

Dále se do cen promítá zatížení tvůrců prodejem a marketingem, který si většinou realizují kompletně sami. „Vedle přímých nákladů tvoří právě vše okolo propagace, prodeje, balení, péče o zákazníky, budování komunity značky a podobně významnou časovou a finanční investici, kterou tvůrci musí v ceně zohlednit, aby to pro ně nebyl pouze koníček, ale podnikání,“ říká Pallová.

Paradoxně si díky iniciativě MFC někteří tvůrci sami uvědomili, že své výrobky prodávají pod cenou. „Že pro ně samotné není udržitelné takto fungovat podnikatelsky a nechtěně tím přispívají ke sníženému vnímání hodnoty produktů od tvůrců,“ uzavírá Pallová.

Iniciativa MFC přináší také inspiraci, a to nejen pro zákazníky v podobě tipů na dárky a ekologické vychytávky. Například tu najdete produkty vyráběné z odpadu, který upcyklací získává novou hodnotu. „Mezi takové ekologické výrobky patří i látkový toaletní papír. Hodně frčí různé pletené a tkané oblečení a doplňky. A mezi šperky nás uchvátily mědí pokovené přírodniny – třeba z listů vznikne trvalý originální přívěšek či náušnice,“ říká Pallová.

Autor: Lucie Mottlová Metro.cz
zpět na článek