metro.cz

Počasí v Praze

6 °C / 20 °C

Sobota 27. dubna 2024. Svátek má Jaroslav

Dovednosti motorkářů? Často bída, říká „Sršeň“

  14:45
Před dvěma lety se zavedla náročnější kritéria pro závěrečnou zkoušku, kterou dělají žadatelé na řidičský průkaz na motorku. Letos policie a BESIP pořádají jízdy zručnosti. To vše proto, že podstatná část nehod motorkářů plyne z toho, že jezdci nezvládnou svůj stroj. Čím to je, komentoval deníku Metro motocyklový instruktor Josef „Sršeň“ Šiler.
Josef Šiler je instruktor na Masarykově okruhu v Brně. | foto: Archiv JŠMetro.cz

Opravdu jsou Češi tak špatní motorkáři?
Vše plyne z toho, že výuka v autoškolách je naprosto nedostatečná. Nepřipraví jezdce vůbec na nic. Ovládání motorky je náročné a člověk se ho za deset hodin, nebo kolik autoškoly mají, nenaučí. Ke mně do motoškoly chodí čerství absolventi autoškol, kteří se sice umí vyhnout kuželkám a zabrzdit takzvaně krizově. Vůbec ale neumí dávkovat, nemají odhad vzdálenosti. Také není ideální, kde se lidé učí. Většina výcviku probíhá ve městech. Ale přece lidé, kteří si pořídí motorku, tak ji mají ne proto, aby s ní jezdili po městě. Vezměte si, kde se stává většina nehod motorkářů. Většinou mimo město. Lidé, kteří přijdou ke mně do kurzu, tak neumí zvládat motorku při rychlosti padesát šedesát kilometrů v hodině v zatáčkách.

Co s tím?
Určitě je potřeba zkvalitnit a prodloužit výcvik. Ke mně jezdí řada majitelů autoškol, kteří se pak snaží předávat zkušenosti dál. Ale sami připouštějí, že nemají ani čas, ani prostor výcvik dělat delší.

Takže mají instruktoři žáky brát více za město?
Ano, nebo polygony či závodní okruhy. Tady by si lidé vyzkoušeli, jak se motorka chová ve vyšší rychlosti. Jezdit mezi kuželkami je sice fajn, ale jsou důležitější věci.

Například?
Žáci se učí motorku ovládat, ale už se jim do hlavy nevtlouká, že si mají před jízdou zkontrolovat pneumatiky. Ke mně do školy přijede člověk, já mu nafouknu pneumatiky a on se hrozně diví, že mu motorka začala lépe zatáčet. Hodně lidí si všímá na pneumatice vzorku, ale to není vše. Kolo motorky není kolo auta. Pneumatika motorky musí mít i určitý tvar. Málo lidí řeší technický stav motorek, kvůli tomu pak vznikají nehody.

To je to tak hrozné?
Vsadím se, že když na pumpě bude stát dvacet motorek, tak osmnáct z nich bude mít špatné gumy.

Autor: Marek Hýř Metro.cz
Témata: doprava

Hlavní zprávy

Bizár nabírá nové rozměry. Ve vzduchu je touha po pozornosti a dobrovolné ponižování

Strážce streamu
vydáno 26. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Streamovací platforma Voyo má ve svém hledáčku několik pořádných bizárů. Naši redaktorku Terezu Šimurdovou v těchto dnech zaujala reality show s názvem...  celý článek

Co jste dělali Prvního máje roku 1986? Z Černobylu k nám doputoval radioaktivní mrak

vydáno 26. dubna 2024  5:16

Přenesme se o 38 let nazpět, na sever sovětské Ukrajiny, do Černobylu. Máme po půlnoci, technici jaderné elektrárny spouští rutinní test nouzového...  celý článek

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek

„Nauč se pískat.“ Zaplněné pardubické náměstí se těšilo na oslavy, přišlo zklamání

vydáno 26. dubna 2024  15:12,  aktualizováno  19:47

Pardubické Pernštýnské náměstí dnes mohlo zažít velkou hokejovou noc - oslavu titulu. Po porážce Dynama v Třinci 1:4 je však jasné, že o letošním mistrovi...  celý článek