metro.cz

Počasí v Praze

17 °C / 29 °C

Pátek, 21. září 2018. Svátek má Matouš.
Josef Šiler je instruktor na Masarykově okruhu v Brně.
Větší foto
Josef Šiler je instruktor na Masarykově okruhu v Brně. | foto: Archiv JŠMetro.cz

Dovednosti motorkářů? Často bída, říká „Sršeň“

25. dubna 2018  14:45 Marek Hýř Metro.cz
Před dvěma lety se zavedla náročnější kritéria pro závěrečnou zkoušku, kterou dělají žadatelé na řidičský průkaz na motorku. Letos policie a BESIP pořádají jízdy zručnosti. To vše proto, že podstatná část nehod motorkářů plyne z toho, že jezdci nezvládnou svůj stroj. Čím to je, komentoval deníku Metro motocyklový instruktor Josef „Sršeň“ Šiler.

Opravdu jsou Češi tak špatní motorkáři?
Vše plyne z toho, že výuka v autoškolách je naprosto nedostatečná. Nepřipraví jezdce vůbec na nic. Ovládání motorky je náročné a člověk se ho za deset hodin, nebo kolik autoškoly mají, nenaučí. Ke mně do motoškoly chodí čerství absolventi autoškol, kteří se sice umí vyhnout kuželkám a zabrzdit takzvaně krizově. Vůbec ale neumí dávkovat, nemají odhad vzdálenosti. Také není ideální, kde se lidé učí. Většina výcviku probíhá ve městech. Ale přece lidé, kteří si pořídí motorku, tak ji mají ne proto, aby s ní jezdili po městě. Vezměte si, kde se stává většina nehod motorkářů. Většinou mimo město. Lidé, kteří přijdou ke mně do kurzu, tak neumí zvládat motorku při rychlosti padesát šedesát kilometrů v hodině v zatáčkách.



Co s tím?
Určitě je potřeba zkvalitnit a prodloužit výcvik. Ke mně jezdí řada majitelů autoškol, kteří se pak snaží předávat zkušenosti dál. Ale sami připouštějí, že nemají ani čas, ani prostor výcvik dělat delší.

Takže mají instruktoři žáky brát více za město?
Ano, nebo polygony či závodní okruhy. Tady by si lidé vyzkoušeli, jak se motorka chová ve vyšší rychlosti. Jezdit mezi kuželkami je sice fajn, ale jsou důležitější věci.

Například?
Žáci se učí motorku ovládat, ale už se jim do hlavy nevtlouká, že si mají před jízdou zkontrolovat pneumatiky. Ke mně do školy přijede člověk, já mu nafouknu pneumatiky a on se hrozně diví, že mu motorka začala lépe zatáčet. Hodně lidí si všímá na pneumatice vzorku, ale to není vše. Kolo motorky není kolo auta. Pneumatika motorky musí mít i určitý tvar. Málo lidí řeší technický stav motorek, kvůli tomu pak vznikají nehody.

To je to tak hrozné?
Vsadím se, že když na pumpě bude stát dvacet motorek, tak osmnáct z nich bude mít špatné gumy.



Komentáře

Hlavní zprávy

Sami si můžete zahrát na městské plánovače

Grafické studio Oficina pro výstavu navrhlo animované simulace a herní systém.
vydáno 21. září 2018  15:45

Hrací stoly, táhla a kostičky. Metropoli budoucnosti si mohou Pražané postavit na interaktivní výstavě.  celý článek

Senioři mohou na masáže i tai-či

Wellness centrum pro seniory
vydáno 21. září 2018  13:13

Praha je plná sportovních aktivit, které jsou pro starší obyvatele zdarma nebo se slevou.  celý článek

Pražany potrápí výluky i cvičení

Protipovodňové cvičení v Holešovicích (24.9.2016).
vydáno 21. září 2018  12:12

O víkendu nepojedou tramvaje z Palmovky. Nácvik na povodně uzavře ulice v Praze 1 a 8.  celý článek

Sloupek Aleše Vavřince: Životní vítězství

Aleš Vavřinec, kouč, průvodce vnitřní změnou, terapeut
vydáno 21. září 2018  11:11

Jsem ten blázen, který vydrží v akci, dokud se nedostaví dobrý výsledek, píše ve svém sloupku Aleš Vavřinec.  celý článek



Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám