Návštěva obchodu a nakupování vůbec nebaví jen čtvrtinu české populace. „Naopak většina z nás nakupuje ráda,“ přiznává Lukáš Vršecký ze společnosti Rondo.cz, která vyzpovídala více než dva tisíce českých zákazníků. Pro pětinu lidí v Česku je nakupování dokonce obrovskou vášní, tvrdí se v průzkumu. Více pro ženy než pro muže, i když mezi oběma skupinami rozdíl není nijak výrazný.
„Říká se tomu oniománie čili nezdrženlivé nakupování,“ vysvětluje známý psychiatr Jan Cimický. Může být silnější než jiné potřeby, včetně sexu. Víc se to týká žen. Podle zjištění britského deníku The Guardian myslí evropské ženy na sex denně patnáct minut, na nákupy o hodinu déle.
Co se ale výrazně mění, jsou místa, kde svou vášeň realizujeme. Ačkoli trávíme stále hodně času ve velkých prodejnách a obchodních centrech, stále víc peněz utrácíme v internetových obchodech. V loňském roce jsme poslali na účty e-shopů zatím rekordních 115 miliard korun. Jen pro srovnání – je to o polovinu víc, než tvoří rozpočet hlavního města Prahy pro tento rok.
Statistika Asociace pro elektronickou komerci spočítala, že tržby jenom českých online obchodů poskočily v loňském roce o dvacet procent
Slováci vedou
|
nahoru. Nebojíme se ale ani zahraničních online obchodů. Podle Sdružení pro bankovní karty utratili Češi za hranicemi přes 24 miliard korun. Stále víc objednáváme zboží například v čínských e-shopech. Omezují nás jen dodací lhůty. „České virtuální obchody dokážou dodat zboží ještě v den objednání, v tomto ohledu zahraniční obchody stále na domácí prodejce nemají,“ vysvětluje Zdeněk Hašek z Marketingového institutu.
Nejvyšší dynamiku zaznamenal internetový prodej potravin. Nákup jídla na internetu a jeho dovážku až ke dveřím už objevila čtvrtina Čechů. Zákazníci nemají problém za dopravu až do ruky si připlatit, pokud se nejedná o přemrštěnou částku. Ne všichni ale spatřují v jídle koupeném na webu výhodu. „Přibližně pětině vadí, že si nemohou potraviny fyzicky prohlédnout, mají také obavy o čerstvost,“ říká Lukáš Vršecký z Rondo.cz.