metro.cz

Počasí v Praze

13 °C / 18 °C

Sobota 23. září 2023. Svátek má Berta

Další 3 fotografie v galerii
První zahraniční supermarket u nás - Mana - byl otevřen v červnu 1991 v Jihlavě. | foto: ArchivMetro.cz

Nakupujeme jako Zápaďáci už sedmadvacet let

  5:55
Pražáci nakupují pěšky, lidé na venkově více autem. Nákupní zvyky se mění i liší.

Naše nákupní zvyky se výrazně změnily ve čtvrtek 6. června 1991. V Jihlavě se poprvé otevřel supermarket Mana, obchod západního střihu. Reklamu mu dělala samotná tehdejší ministryně obchodu Vlasta Štěpová. Nákup nebyl podmíněn otravnou povinností „mít košík“.

„Češi konečně mohli nakupovat jako cizinci a i nákupní zvyky prošly od té doby radikální změnou,“ připomíná Barbora Vanko, mluvčí řetězce Albert, který první československý supermarket provozoval.

Bylo v něm, na tehdejší porevoluční poměry, téměř vše jako na Západě, včetně stylu obsluhy a placení. Poprvé jsme mohli nakupovat potraviny i ve slevě a o nabídce informovaly každý týden letáky. Především se Češi naučili jezdit pro jídlo i další zboží auty.

Zatímco dřív nebývala u samoobsluh parkoviště, dnes je parkovací plocha obvykle větší než obchod samotný. Přesto pořád rádi chodíme nakupovat pěšky. Jak zjistil průzkum, který si nechal vypracovat řetězec prodejen Albert, mladí Češi vyrážejí na nákup potravin asi třikrát týdně, a to pěšky. Výjimkou je Praha, tam se chodí nakupovat častěji.

V celorepublikovém průměru je pěší nákup v hlavním městě až dvojnásobně častější než v regionech.

Praha byla až druhá

  • Česko je super- a hypermarketovou velmocí.
  • Po jihlavském supermarketu přišla o týden později na řadu i Praha.
  • První hypermarket otevřeli zákazníci v roce 1996 v Brně.
  • Loni u nás bylo přibližně 750 supermarketů nejrůznějších řetězců, přes 650 diskontních prodejen a více než 300 hypermarketů.

Také MHD používají Pražáci dvakrát častěji než zbytek republiky. Tam zase převládají nákupy autem, což je dané i horší dopravní dostupností prodejen. Nejvíc dnes míří na nákup vozem mladí na Pardubicku a ve středních Čechách, a to třikrát víc než jejich vrstevníci v Praze.

V českých potravinových řetězcích se stále častěji objevují nejrůznější biokoutky a úseky „zdravého životního stylu“. Generačním symbolem mladých zákazníků se v poslední době stalo avokádo.

To si podle průzkumu oblíbily téměř tři čtvrtiny mladých ve věku kolem pětadvaceti let. Ještě víc letí toto ovoce mezi Liberečáky, v tomto kraji si ho nekupuje jen patnáct procent pětadvacátníků. Naopak nejméně oblíbené je avokádo na bramborářské Vysočině.

Komentáře

Hlavní zprávy

Vnučka uznávaného psychologa dál pomáhá, založila organizaci zaměřující se na rodiny s dětmi

vydáno 23. září 2023  9:00

„Rodiče by měli uznat vlastní chybu,“ říká pro deník Metro Alžběta Candia Muñoz, která jde v šlépějích svého dědy, známého lékaře.  celý článek

Každý může být hrdinou. Inspirujte se! Můžete setkat s těmi, kteří nám pomáhají

vydáno 22. září 2023  17:02

Osmý ročník oblíbené akce Den hrdinů na Výstavišti představí v rámci celodenního bohatého programu složky integrovaného záchranného systému. Akce proběhne...  celý článek

Soulož s kostlivcem nemusí být hned Konec světa. Nebe s.r.o. baví i napočtvrté

Strážce streamu
vydáno 22. září 2023  14:00

STRÁŽCE STREAMU Děj komediálního seriálu Nebe s.r.o., neboli Miracle Workers se ve čtvrté sérii přesunul do postapokalyptické budoucnost. V ní čelí pouštní válečník Sid...  celý článek

RECENZE: Stallonea budete postrádat. Banda akčních veteránů je potřetí zpátky v kinech

vydáno 22. září 2023  6:00

Je to celé poněkud smutné. Na jednu stranu je člověk rád, že se série Postradatelní dočkala i čtvrtého závěrečného pokračování. Zároveň je však nasnadě,...  celý článek