metro.cz

Počasí v Praze

1 °C / 3 °C

Středa, 21. listopadu 2018. Svátek má Albert.
Speciální testovací dráha.
Dalších 13 fotografií v galerii
Speciální testovací dráha. | foto: Petr Holeček, Metro.cz

Než trojčata z Kolína opustí brány továrny, důkladně je proklepnou

11. října 2015  10:04 Petr Holeček Metro.cz
V obci Ovčáry nedaleko Kolína postavili před deseti lety výrobní závod TPCA, společný podnik japonské automobilky Toyota a francouzské PSA Peugeot Citroën. Vyrábějí tu tři prcky – druhou generaci Citroënu C1 a Toyoty Aygo a také Peugeot 108, který nahradil 107. Proto se mluví o trojčatech z Kolína.

Loni automobilka vyrobila 203 tisíc aut s tržbou 40 miliard korun, letos by to mělo být 220 tisíc. Navýšení produkce si žádá nábor nových dělníků, TPCA rozšíří řady současných tří tisíc lidí o další desítky ještě letos.

Horkou novinkou je, že se hned vedle TPCA bude stavět další továrna – tentokrát japonského výrobce rozvodových řemenů Tsubakimoto. Zřejmě není náhoda, že tyto řemeny odebírá i Toyota.

Velké slovo má v továrně oddělení se dvěma sty zaměstnanci, které má na starost výstupní kontrolu vyrobených trojčat. Právě sem dostal deník Metro pozvánku.

Po všech fázích vzniku, kdy se auto zrodí ze svitku plechu na lisovně, přes svařovnu, lakovnu a finální montáž, se dostane na automatickém posuvném pásu ke specialistům ve firemních kšiltovkách a bezpečnostní neklouzavé obuvi. Ti prověří, zda má prcek vše, co má mít, a vše mu funguje.

„Nejdřív odhalujeme závady na interiéru, exteriéru či specifikaci. Pak auto nastartujeme a následuje seřízení světel, kontrola motoru, brzd a akcelerace,“ vysvětluje mluvčí TPCA Marek Hovorka s tím, že celkově jde o padesát úkonů a kontrolu tří set položek. Nechybí ani kontrola těsnosti jak provozních kapalin v takzvané jámě, tak i karoserie. Za tímto účelem putují vozy do sprchy. „Simulujeme v podstatě klima deštného pralesa, auto je ve vlhkosti až osm hodin,“ říká.

Tím kontroly nekončí. Ještě se namátkově vybírají vozy a testují se v laboratoři na emise a také v zátěži na speciální dráze v areálu továrny.

Deník Metro si na různých površích vyzkoušel jízdu v modelu Peugeot 208. Jízda po kostkách je klasika, mnohem zajímavější bylo projet příčné prahy ve stotřicetikilometrové rychlosti. Zajímavou drahou jsou také betonové vlny, které by nekvalitní auto vyklepaly po minutě jako babička koberec.

Komentáře

Hlavní zprávy

Hurá na kluziště. Deník Metro připravil velký přehled, kde si v Praze zabruslíte

Bruslařskou plochu na Letenské pláni naleznete v blízkosti ulice Milady...
vydáno 21. listopadu 2018  6:29

Zima se blíží a k ní neodmyslitelně patří i ledové radovánky. A protože pražská kluziště pomalu otevírají své brány, přináší vám deník Metro přehled míst,...  celý článek

Na mobilu jsou Češi závislí. Datlují i v autě na červené

Surfujeme i v MHD
vydáno 20. listopadu 2018  15:24

Deník Metro vyrazil do ulic. Pozorovali jsme, kolik lidí nepustí chytrý telefon z ruky.  celý článek

Jako důchodci si pohoršíme, myslí si Češi. Nejvíce je straší fyzická bezmocnost

Ilustrační snímek
vydáno 20. listopadu 2018  13:14

Délka absolutního dožití se neustále prodlužuje. Před sto lety umírali čeští muži v průměru ve 47 letech, ženy o dva roky později. Dnes žijí ženy o třicet...  celý článek

Sloupek Jakuba Koháka: Jiřina! Jiřina!

Jakub Kohák
vydáno 20. listopadu 2018  11:58

„Už jsme měli Jiřího Lábuse, Jana Bergera, Jirku Skaláka, nejrůznější Miss a Mistéry,“ píše Jakub Kohák.   celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám