Není předčasné bavit se teď o tom, co se bude stavět za tak dlouho?
Nemyslím. Příprava takového projektu potrvá mnoho let. Pokud chceme skutečně za 20 let začít jezdit, musíme s přípravou začít nyní. Jen o praském metru se mluvilo desítky let, ne se začalo opravdu stavět. O tom, e kapacita elezničních tratí vedoucích na Hlavní nádraí od severu je nedostatečná, se váně mluví ji od 60. let. Nové tunely pod Vítkovem se postavily a v prvním desetiletí 21. století.
V čem tohle řeení městu ulehčí?
Počet cestujících, a tedy i počet vlaků na větině elezničních tratí v republice v posledních deseti letech roste, v okolí Prahy je trend jetě větí. Hlavní tahy v Česku jsou přetíené. I proto vláda odsouhlasila plán rozvoje vysokorychlostní eleznice, který zajistí nové koleje pro stále větí počet vlaků. Tyto tratě se začnou budovat někdy kolem roku 2030. Praha je důleitý elezniční uzel, ale v centru se u ádné dalí tratě ani nádraí nedají postavit. Take vlaky musejí i pod zem. Jedno z moných míst pro podzemní zastávku je na Karlově náměstí, kde je stanice metra B. Původně měla být přestupní pro jinou linku metra. Mezi podesty pro přestup u eskalátorů u má.
Česko na kolejíchNároky na elezniční dopravu v zemi i přes konkurenci automobilů porostou. Počet cestujících ve vlacích dosáhl v roce 2016 počtu 179 milionů. Podle prezidenta Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslava Vyky by v roce 2030 mohly vlaky přepravit a 500 milionů lidí. Vlaky projídějí v ČR celkem 164 tunely, jejich délka dosahuje 45 745 metrů. V roce 1992 převezly denně vlaky na území Prahy 78 tisíc cestujících. V roce 2016 byl denní průměr přes 120 tisíc. Nové podzemní stanice dráhy S by mohly být na Karlově náměstí, u Státní opery v sousedství Hlavního nádraí, na Můstku, na náměstí I.P. Pavlova a Bratří Synků. Délka nových tunelů by mohla být 10 km. Tři trasy metra nyní měří 65,4 km. |
Proč se o tunelu začalo hovořit teď? Kvůli volbám?
Vůbec ne. Je to mylenka stará deset let, e u není pro nové spoje místo a počet cestujících přijídějících do Prahy se zvětuje. Tehdy to byla jen prognóza, dnes realita. SDC bude do dvou let zadávat studii proveditelnosti na novou podobu elezničního uzlu Praha, proto jsme u nyní zahájili diskusi s předstihem.
Jak hluboko tunel nebo tunely povedou?
Dvacet, třicet metrů, hlouběji ne. Zhruba ve stejné hloubce, jako je dnení áčko nebo béčko. V té hloubce u není větina inenýrských sítí. Razicí tít by se vyhýbal hlavně trasám metra.
Co bude mít z tunelů běný obyvatel Prahy? Nebudou stát majlant?
Tento praský S-bahn poslouí jako rychlé metro napříč městem vedoucí do Středočeského kraje a bez přestupů například z Dejvic do Hostivaře nebo z Kralup nad Vltavou do Berouna. Délka tunelu, respektive dvou tunelů, které by se potkávaly v jedné zastávce pod Václavským náměstím, představuje zlomek vech tras metra. Stavbu by financoval pravděpodobně stát a Praha by se jenom podílela.
Hledali jste nějaké vzory v okolních zemích?
V Lipsku postavili tunel přímo pod centrem města. V Mnichově je eleznice pod zemí od roku 1972. Curych má dokonce takové tunely dva. Ve Vídni je několika meních. To, e se o tunelu mluví u nyní, má výhody, e lze některá místa předem upravit. U smíchovského nádraí, kam se jeden z tunelů zanoří do hloubky, se chystá výstavba bytů a kanceláří. U teď se ví, e základy staveb se musejí trase eleznice pod zemí přizpůsobit. V budoucnu tak bude moné elezniční tunely pod městem postavit.