Pro někoho šikovný dopravní prostředek, pro jiné otravná atrakce pro turisty. Sdílené koloběžky společnosti Lime začaly v Praze jezdit v roce 2018. Loňský rok byl pro firmu rekordní. Její koloběžky a kola v Praze najely téměř tři miliony kilometrů. Vzrostl také počet místních, kteří si koloběžky zvykli používat.
V roce 2020 spustila společnost v Praze systém předplatných – Lime Pass, který jezdcům umožňuje při pravidelných jízdách ušetřit. Loni toto předplatné využívala už téměř polovina jezdců. „Lime Pass si pořizují hlavně místní, kteří tak zejména elektrokoloběžky zbavují stigmatu turistické hračky,“ říká Václav Petr, generální ředitel Lime pro Česko a Maďarsko. Společnost si také spočítala, že loni její koloběžky a kola meziročně najely o 25 procent více jízd, a to i přesto, že v ulicích počet „strojů“ mírně klesl. „Jezdec, který jezdí pravidelně, je pro město nejpřínosnější. Omezuje emise, nezabírá prostor v dopravních špičkách a v neposlední řadě má ‚natrénovaná‘ pravidla bezpečné jízdy,“ připomíná přínosy sdílených dopravních prostředků Petr.
Odtah
|
Zatímco provozovatel koloběžek si provoz jen chválí, radnice jsou v pozitivním hodnocené opatrní. Zároveň ale připouští, že se situace ohledně koloběžek postupně lepší. Třeba i díky jasně nastaveným pravidlům. „Když se ohlédnu zpátky, jsem rád, že jsme na nic nečekali a vzali situaci do svých rukou. Uzavřením dohody jsme vymezili podmínky, za jakých může být tato služba na území naší městské části provozována. Parkování sdílených elektrokoloběžek a kol se v Praze 2 od té doby o dost zlepšilo,“ komentuje situaci radní Prahy 2 Tomáš Halva a dodává: „Ve spolupráci s provozovateli bikesharingových platforem se podařilo vytvořit zhruba 100 parkovacích bodů a další přibývají.“
Podle radního má provoz koloběžek ale stále své mouchy. „S příchodem hlavní turistické sezony vidíme největší problém v kapacitě elektrokoloběžek, která není v Praze nijak omezena. Ty mohou zvlášť oblíbené turistické lokality doslova zaplavit,“ upozorňuje Halva.
Podle společnosti Lime se má do budoucna situace zlepšit. „Letos by měla být uzavřena smlouva, která stanoví jednotná pravidla pro všechny platformy,“ říká za Lime Petr a zároveň dodává: „Jsme připraveni se finančně podílet i na budování nové infrastruktury, zejména parkovacích míst a pruhů. Vzorem jsou nám velká evropská města jako Londýn, Řím nebo Berlín.“