Se zajímavým nápadem, jak s tímto nešvarem pomoci, přišel na sociálních sítích jeden z pražských řidičů tramvají, který se stejně jako jeho kolegové potýká se zablokovanou ulicí Milady Horákové v Holešovicích.
„Tohle není problém jenom této ulice, nýbrž celého města. Samozřejmě mi vrtalo hlavou proč, a nejen mně. A ze zkušeností vím, že většina podobných problémů vzniká ne ze zlého úmyslu nebo ignorance, nýbrž z nedorozumění, nepochopení či neznalosti něčeho, co lidi vlastně ani znát nemůžou, protože netuší a nenapadne je, že by znát mohli či měli,“ říká pro deník Metro řidič tramvají, který si nepřál být jmenován.
![](//1gr.cz/fotky/idnes/24/052/vidw/MJA8bc2876e2d_14T7_12992621_CMYK.jpg)
Třeba na Letné lidé musí tramvajákům často pomoct.
Deník Metro oslovil další řidiče tramvají a ti potvrzují, že se špatným parkováním, které je buď zastaví úplně, anebo je donutí několik vteřin jet velice opatrně, se setkávají poměrně často. Řešení speciálně v ulici Milady Horákové mají místní obyvatelé i náhodní kolemjdoucí. Auto chytnou, rozkymácí ho a od kolejí posunou. I když ne vždy. „Samozřejmě často u nich panuje obava z pochopitelných důvodů – hrozí poškození, všude jsou kamery, mobily s foťáky a nikdo nechce mít problémy,“ říká pro deník Metro tramvaják.
![](//1gr.cz/fotky/idnes/24/052/vidw/MJA8b0ea2a5c0_14T5_12992315_CMYK.jpg)
Pravidlo „tří kostek“ ovšem neplatí v zatáčkách, kdy se tramvaj ze své dráhy vychýlí. V jiných případech platí jeden panel, jedna kostka.
Tématem posouvání aut od kolejí se místní v diskusích baví. Slavný je případ jedné ženy, která autem před mnoha lety zablokovala tramvaje u Strossmayerova náměstí. Zasáhnout museli hosté z místního podniku. „Banda opilců z baru Kobra mi posunula auto. Už to řeší právníci!“ stěžovala si. Tento příběh na Letné zlidověl a objevuje se v diskusích na různá témata dodnes.
Pomalu jedoucí tramvaj se může naklonit- „Jelikož špatně zaparkovaná vozidla všeho druhu, bránící průjezdu tramvají, jsou takovým letenským koloritem, napadlo mě, že by možná nemuselo být od věci vzít tramvaj a zkusit spáchat nějakou edukaci,“ píše jeden z řidičů pražských tramvají, který si nepřál uvést své jméno.
- Je přesvědčen, že naprostá většina aut stojí špatně z pouhé neznalosti odhadu řidiče, jelikož ho nemá kde vzít. Čemu je při parkování u kolejí potřeba se věnovat?
- Pro minimální limitní průjezd tramvaje je potřeba nechat prostor: tři dlažební kostky anebo panel a jedna kostka od kolejnice. To je naprosté minimum, aby se tramvaj vůbec protáhla, takže pokud možno nechat větší prostor. A platí to pouze „v přímé“, v obloucích si tramvaj nadbíhá, tam je třeba nechat prostoru ještě více.
- Nezapomínat na zrcátka! „Je sice hezké, pokud se
- podaří zaparkovat koly pět centimetrů od třetí kostky, ovšem pokud zůstane trčet zrcátko nad třetí kostkou, je to celkem k ničemu. Sklopení zrcátka obvykle pomáhá, ale ne vždy. I sklopené zrcátko stále částečně vyčuhuje,“ tvrdí tramvaják.
- Mezi „fyzicky se vejde“ a „bezpečně a pohodlně projede v běžném provozu“ je diametrální rozdíl. Tramvajáci nějaké pomalé plížení na milimetry nemají rádi a cestující to zdržuje. Navíc stejně hrozí nehoda, i když to původně vypadalo, že se vejde. “Stačí, aby se zvědaví cestující nahrnuli na jednu stranu, tramvaj se pod jejich vahou nakloní... a neštěstí je na světě,“ doplňuje ve svém edukativním příspěvku na facebookové skupině Letenská parta rodák z Letné.
|