Se zajímavým nápadem, jak s tímto nešvarem pomoci, přišel na sociálních sítích jeden z pražských řidičů tramvají, který se stejně jako jeho kolegové potýká se zablokovanou ulicí Milady Horákové v Holešovicích.
„Tohle není problém jenom této ulice, nýbrž celého města. Samozřejmě mi vrtalo hlavou proč, a nejen mně. A ze zkušeností vím, že většina podobných problémů vzniká ne ze zlého úmyslu nebo ignorance, nýbrž z nedorozumění, nepochopení či neznalosti něčeho, co lidi vlastně ani znát nemůžou, protože netuší a nenapadne je, že by znát mohli či měli,“ říká pro deník Metro řidič tramvají, který si nepřál být jmenován.
Třeba na Letné lidé musí tramvajákům často pomoct.
Deník Metro oslovil další řidiče tramvají a ti potvrzují, že se špatným parkováním, které je buď zastaví úplně, anebo je donutí několik vteřin jet velice opatrně, se setkávají poměrně často. Řešení speciálně v ulici Milady Horákové mají místní obyvatelé i náhodní kolemjdoucí. Auto chytnou, rozkymácí ho a od kolejí posunou. I když ne vždy. „Samozřejmě často u nich panuje obava z pochopitelných důvodů – hrozí poškození, všude jsou kamery, mobily s foťáky a nikdo nechce mít problémy,“ říká pro deník Metro tramvaják.
Pravidlo „tří kostek“ ovšem neplatí v zatáčkách, kdy se tramvaj ze své dráhy vychýlí. V jiných případech platí jeden panel, jedna kostka.
Tématem posouvání aut od kolejí se místní v diskusích baví. Slavný je případ jedné ženy, která autem před mnoha lety zablokovala tramvaje u Strossmayerova náměstí. Zasáhnout museli hosté z místního podniku. „Banda opilců z baru Kobra mi posunula auto. Už to řeší právníci!“ stěžovala si. Tento příběh na Letné zlidověl a objevuje se v diskusích na různá témata dodnes.
Pomalu jedoucí tramvaj se může naklonit- „Jelikož špatně zaparkovaná vozidla všeho druhu, bránící průjezdu tramvají, jsou takovým letenským koloritem, napadlo mě, že by možná nemuselo být od věci vzít tramvaj a zkusit spáchat nějakou edukaci,“ píše jeden z řidičů pražských tramvají, který si nepřál uvést své jméno.
- Je přesvědčen, že naprostá většina aut stojí špatně z pouhé neznalosti odhadu řidiče, jelikož ho nemá kde vzít. Čemu je při parkování u kolejí potřeba se věnovat?
- Pro minimální limitní průjezd tramvaje je potřeba nechat prostor: tři dlažební kostky anebo panel a jedna kostka od kolejnice. To je naprosté minimum, aby se tramvaj vůbec protáhla, takže pokud možno nechat větší prostor. A platí to pouze „v přímé“, v obloucích si tramvaj nadbíhá, tam je třeba nechat prostoru ještě více.
- Nezapomínat na zrcátka! „Je sice hezké, pokud se
- podaří zaparkovat koly pět centimetrů od třetí kostky, ovšem pokud zůstane trčet zrcátko nad třetí kostkou, je to celkem k ničemu. Sklopení zrcátka obvykle pomáhá, ale ne vždy. I sklopené zrcátko stále částečně vyčuhuje,“ tvrdí tramvaják.
- Mezi „fyzicky se vejde“ a „bezpečně a pohodlně projede v běžném provozu“ je diametrální rozdíl. Tramvajáci nějaké pomalé plížení na milimetry nemají rádi a cestující to zdržuje. Navíc stejně hrozí nehoda, i když to původně vypadalo, že se vejde. “Stačí, aby se zvědaví cestující nahrnuli na jednu stranu, tramvaj se pod jejich vahou nakloní... a neštěstí je na světě,“ doplňuje ve svém edukativním příspěvku na facebookové skupině Letenská parta rodák z Letné.
|