„Naším cílem je především stanovit smysluplná a funkční pravidla bikesharingu, která konečně budou fungovat, budou vynutitelná a budou dávat smysl,“ říká pro deník Metro Hájek.
Praha se řadu let potýká s problémy, které s sebou přineslo komerční sdílení kol a koloběžek. Zejména druhá zmiňovaná vozítka se často válejí na chodnících pohozená. Mnohdy není možné kolem nich ani bezpečně projet s kočárkem či na invalidním vozíku. Má to řešení?
Udělali jsme první konkrétní krok k zavedení jasných pravidel pro využití veřejného prostoru pro sdílená kola a koloběžky. Existuje celá řada způsobů regulace a my jsme se ve svém návrhu rozhodli jít formou soukromoprávního vztahu s provozovateli, takzvaným souhlasem vlastníka se zvláštním užíváním veřejného prostranství. Nechceme pomocí obecně závazných vyhlášek a nařízení omezovat i běžné uživatele, kteří tento způsob dopravy využívají nekomerčně k vlastní přepravě.
Myslíte, že by s návrhem TSK mohly souhlasit městské části, které čím dál hlasitěji volají po řešení, a zároveň provozovatelé sdílených kol a koloběžek, pro které je logicky důležitý zisk z jejich činnosti?
Po předběžných diskusích jsme v tuto chvíli zaslali návrh konceptu a smlouvy na magistrát a padesát sedm městských částí. Nyní tedy čekáme na jejich případné připomínky. To samé nás čeká s provozovateli.
Dobrá, ale nějaké prvotní reakce už máte, ne?
Ano. Od všech zmiňovaných stran jsou zatím pozitivní. Musíme najít funkční kompromis, který bude v praxi fungovat v Pražské památkové rezervaci stejně jako u okrajové městské části, která tuto formu sdílené dopravy bere jako atraktivní rozšíření způsobu přepravy svých obyvatel příkladně k uzlům městské hromadné dopravy. Naším cílem je především stanovit smysluplná a funkční pravidla bikesharingu, která konečně budou fungovat, budou vynutitelná a budou dávat smysl.
Koho se regulace má týkat? A jaký bude její praktický dopad na městské části?
Tento dokument se týká více než šedesáti subjektů. Připomínkám jsme samozřejmě otevřeni a chceme městské části vtáhnout do diskuse a rozhodování o jednotlivých parkovištích. Jejich místní znalost a praktická zkušenost je nenahraditelná. V praxi to bude vypadat tak, že mezi TSK a
majiteli pozemků, tedy Prahou a jednotlivými radnicemi městských částí, bude uzavřena dohoda o udělení souhlasu se zvláštním užíváním veřejného prostranství a následně bude mezi TSK a jednotlivými provozovateli bikesharingu uzavřena dohoda o spolupráci a postoupení tohoto souhlasu se zvláštním užíváním veřejného prostranství. Datově nám bude pomáhat Operátor ICT, který vybuduje datovou platformu pro bikesharing.
Data bude mít přímo od provozovatelů?
Je to tak. Povinností provozovatelů bude dodávat data o poloze prostředků. Datová platforma pak umožní kontrolu dodržování pravidel, dávat hlášky o porušení pravidel a také dodávat přehledová data o využívání sdílené mobility, abychom mohli celý systém dále rozvíjet.
Mluví se také o poplatcích a pokutách, řešili jste to, nebo se s nimi do budoucna nepočítá?
O úrovni zpoplatnění se ještě bude jednat. Budeme se snažit najít řešení, které zatraktivní provoz mimo centrum a pomůže rozvíjet mobilitu. Naopak v centru, kde jde spíše o turistické využití, může být cena vyšší. Nejdůležitější je vymahatelnost pravidel vůči provozovatelům, respektive uživatelům, proto navrhujeme uplatňovat pokuty za jejich nedodržování.
O jakých částkách se bavíme?
Šlo by o sto korun za vadné ukončení jízdy mimo vyhrazené stanoviště. Dále navrhujeme pokutu tisíc korun za neuklizení špatně zaparkovaných prostředků do sto dvaceti minut a nutný úklid ze strany TSK.
Zajímavé. Myslíte, že to provozovatelé budou ochotni za své klienty platit? Nebo je začnou „lépe vychovávat“?
Předpokládáme, že tyto pokuty budou dále provozovatelé vymáhat na svých uživatelích, což je bude jistě dostatečně motivovat k dodržování pravidel.
Necítí se bezpečně?
|