metro.cz

Počasí v Praze

1 °C / 4 °C

Pátek 7. února 2025. Svátek má Veronika

Mastné pokuty za koloběžky? Návrh z dílny TSK leží na stolech pražských radnic i magistrátu

  4:57
Městská společnost Technická správa komunikací hlavního města Prahy (TSK) má od začátku tohoto měsíce nového generálního ředitele. Po zesnulém Jozefu Sinčákovi do funkce nastoupil Filip Hájek. Dosavadní místopředseda představenstva měl v TSK již zhruba pět let na starosti finanční řízení společnosti, IT, agendu parkování a údržbu komunikací. Jedním z jeho prvních úkolů ve vedení městské firmy však nemá být nic menšího než udělat v metropoli pořádek s povalujícími se koloběžkami. A to prostřednictvím nové regulace.
Fotogalerie4

Před příchodem do TSK byl Filip Hájek finančním ředitelem Českých aerolinií a poradcem představenstva Českého aeroholdingu. | foto: TSK PRAHA

„Naším cílem je především stanovit smysluplná a funkční pravidla bikesharingu, která konečně budou fungovat, budou vynutitelná a budou dávat smysl,“ říká pro deník Metro Hájek.

Praha se řadu let potýká s problémy, které s sebou přineslo komerční sdílení kol a koloběžek. Zejména druhá zmiňovaná vozítka se často válejí na chodnících pohozená. Mnohdy není možné kolem nich ani bezpečně projet s kočárkem či na invalidním vozíku. Má to řešení?
Udělali jsme první konkrétní krok k zavedení jasných pravidel pro využití veřejného prostoru pro sdílená kola a koloběžky. Existuje celá řada způsobů regulace a my jsme se ve svém návrhu rozhodli jít formou soukromoprávního vztahu s provozovateli, takzvaným souhlasem vlastníka se zvláštním užíváním veřejného prostranství. Nechceme pomocí obecně závazných vyhlášek a nařízení omezovat i běžné uživatele, kteří tento způsob dopravy využívají nekomerčně k vlastní přepravě.

Myslíte, že by s návrhem TSK mohly souhlasit městské části, které čím dál hlasitěji volají po řešení, a zároveň provozovatelé sdílených kol a koloběžek, pro které je logicky důležitý zisk z jejich činnosti?
Po předběžných diskusích jsme v tuto chvíli zaslali návrh konceptu a smlouvy na magistrát a padesát sedm městských částí. Nyní tedy čekáme na jejich případné připomínky. To samé nás čeká s provozovateli.

Koloběžka od firmy Lime leží, od Boltu naopak stojí opřená o stojan. Je to náhoda? Nebo že by zafungovala akustická odměna?

Dobrá, ale nějaké prvotní reakce už máte, ne?
Ano. Od všech zmiňovaných stran jsou zatím pozitivní. Musíme najít funkční kompromis, který bude v praxi fungovat v Pražské památkové rezervaci stejně jako u okrajové městské části, která tuto formu sdílené dopravy bere jako atraktivní rozšíření způsobu přepravy svých obyvatel příkladně k uzlům městské hromadné dopravy. Naším cílem je především stanovit smysluplná a funkční pravidla bikesharingu, která konečně budou fungovat, budou vynutitelná a budou dávat smysl.

Koho se regulace má týkat? A jaký bude její praktický dopad na městské části?
Tento dokument se týká více než šedesáti subjektů. Připomínkám jsme samozřejmě otevřeni a chceme městské části vtáhnout do diskuse a rozhodování o jednotlivých parkovištích. Jejich místní znalost a praktická zkušenost je nenahraditelná. V praxi to bude vypadat tak, že mezi TSK a

majiteli pozemků, tedy Prahou a jednotlivými radnicemi městských částí, bude uzavřena dohoda o udělení souhlasu se zvláštním užíváním veřejného prostranství a následně bude mezi TSK a jednotlivými provozovateli bikesharingu uzavřena dohoda o spolupráci a postoupení tohoto souhlasu se zvláštním užíváním veřejného prostranství. Datově nám bude pomáhat Operátor ICT, který vybuduje datovou platformu pro bikesharing.

Data bude mít přímo od provozovatelů?
Je to tak. Povinností provozovatelů bude dodávat data o poloze prostředků. Datová platforma pak umožní kontrolu dodržování pravidel, dávat hlášky o porušení pravidel a také dodávat přehledová data o využívání sdílené mobility, abychom mohli celý systém dále rozvíjet.

Mluví se také o poplatcích a pokutách, řešili jste to, nebo se s nimi do budoucna nepočítá?
O úrovni zpoplatnění se ještě bude jednat. Budeme se snažit najít řešení, které zatraktivní provoz mimo centrum a pomůže rozvíjet mobilitu. Naopak v centru, kde jde spíše o turistické využití, může být cena vyšší. Nejdůležitější je vymahatelnost pravidel vůči provozovatelům, respektive uživatelům, proto navrhujeme uplatňovat pokuty za jejich nedodržování.

Praha si s koloběžkami neví rady již několik let. Zatímco hospodští musejí za zábor chodníku platit, koloběžkáři zabírají místo zdarma. Navíc překážejí chodcům, blokují vstupy do domů.

O jakých částkách se bavíme?
Šlo by o sto korun za vadné ukončení jízdy mimo vyhrazené stanoviště. Dále navrhujeme pokutu tisíc korun za neuklizení špatně zaparkovaných prostředků do sto dvaceti minut a nutný úklid ze strany TSK.

Zajímavé. Myslíte, že to provozovatelé budou ochotni za své klienty platit? Nebo je začnou „lépe vychovávat“?
Předpokládáme, že tyto pokuty budou dále provozovatelé vymáhat na svých uživatelích, což je bude jistě dostatečně motivovat k dodržování pravidel.

Necítí se bezpečně?

  • Sdílené elektrokoloběžky jsou v hlavním městě předmětem politických diskusí od doby, kdy se poprvé objevily. Do dnešních dnů totiž neexistuje ucelené řešení toho, jak by měly sdílené koloběžky fungovat, které by bylo platné pro celou Prahu.
  • Podle dat společnosti Bolt tvoří sedmdesát čtyři procent uživatelů elektrokoloběžek obyvatelé Prahy. Zbývajících dvacet šest procent jsou čeští a zahraniční návštěvníci. Konkurenční společnost Lime zase uvádí šedesát procent pražských jezdců.
  • Zatímco v roce 2018 potvrdili strážníci 758 přestupků s koloběžkami, minulý rok se jejich počet vyšplhal na šestnáct tisíc. V rámci čtyřdenních dopravněbezpečnostních akcí v říjnu strážníci odhalili 719 přestupků a rozdali 141 pokut za 46 700 korun.
  • Průzkum Urban Road Safety Index 2023 společnosti Cyclomedia ukázal, že asi čtyřicet procent Pražanů se kvůli koloběžkám necítí bezpečně, padesát procent respondentů by sdílené koloběžky zakázalo, 60 procent obyvatel metropole má dojem, že se nehodovost od zavedení sdílených prostředků zvýšila.
  • První městská část od 1. září loňského roku zavedla svá pravidla. Stanoviště elektrokoloběžek přesunula z chodníků na místa před přechody pro lepší bezpečnost chodců, omezila maximální rychlost na dvacet pět kilometrů v hodině přes den, dvacet v noci a přikázala označit koloběžky viditelným upozorněním o zákazu jízdy po chodnících.
  • „Nová pravidla fungují. Samozřejmě se vždy najde pár lidí bez rozumu, kteří musí zaparkovat kdekoliv a okamžitá pokuta je netrápí. Nebo je baví srážet zaparkované koloběžky z důvodu vlastního poveselení. Ale to, že někdo porazí pár popelnic, nás ještě neopravňuje k zákazu popelnic jako takových,“ uváděl loni radní Prahy 1 pro dopravu Vojtěch Ryvola.
  • V Paříži počínaje loňským zářím začal platit zákaz sdílených elektrických koloběžek. Jejich provozovatelé jich tak do konce srpna museli odklidit zhruba patnáct tisíc.
  • Francouzská metropole se k takovém kroku uchýlila jako první metropole v Evropě, a to na základě výsledků referenda, které uspořádala mezi obyvateli. Provozovatelé však referendum zpochybňují zejména kvůli nízké volební účasti. Tu způsobil například fakt, že v celém městě se při něm otevřela jen desítka volebních místností. Koloběžky ve městě záhy nahradila sdílená kola.
  • Pravidla provozování nájemních elektrických koloběžek loni zpřísnila Vídeň. V centru vedení rakouské metropole omezilo jejich povolený počet z 2500 na 500. Důvodem jsou hlavně problémy způsobené nesprávně zaparkovanými koloběžkami.
Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

Linka M vyjela! O největších pražských tajemstvích vypráví spisovatel David Černý

PODCAST
vydáno 5. února 2025  18:30

Deník Metro spouští nový podcast. Linka M vás vezme do podzemí i do historických uliček Prahy. Jaká tajemství ukrývá hlavní město? Historik a novinář...  celý článek

Německý „vojín Ryan“ byl válečný zločinec. Místo líbánek pozval manželku na popravy Židů

vydáno 7. února 2025  5:20

Musel z bojiště pryč, protože zbyl jako poslední syn z rodiny. To není voják, jak ho známe z filmu Steven Spielberga Zachraňte vojína Ryana. Podobný...  celý článek

Na obzoru je další pandemie. Řím zničili barbaři, Česko i Evropu může zahubit obezita

vydáno 6. února 2025  6:48,  aktualizováno  18:48

Bez auta či elektrokoloběžky a elektrokola nedáme ani ránu. Vyspělá technika nám současně pomáhá i nás ničí. Přestali jsme se hýbat a z obezity se stal...  celý článek

Jóga ho změnila. Z vyhořelého ajťáka Lukáše se stal jogín, který založil značku zdravého obouvání

vydáno 5. února 2025  17:52

Změnil profesi a je spokojený. Tak by se jednou větou dost možná popsal Lukáš Klimpera, fyzioterapeut a zakladatel značky zdravé obuvi Ahinsa shoes. Cesta...  celý článek